2018-08-30, 22:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jo, tex polstjärnan, månen och solen talar för en platt jord.

Alltså, inga argument fungerar.

Men hur håller den här konspirationen tätt? Alla som läser fysik, matematik, astronomi, teknik, kort sagt alla som läser annat än humaniora skulle ju snabbt förstå att hela bilden av universum, naturlagarna och matematiken är den lögn du påstår. När är det de invigs i konspirationen? De måste vara miljoner och åter miljoner personer nu. 99,98% håller tätt och blåljuger dig i ansiktet. Hur kan det funka?
Citera
2018-08-30, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Om du tänker dig en sådan spegel som du pratar om.
Ta en stor platta med ljusprickar på som roterar runt en mittenprick via en motor.
Plattan står någonstans i lokalen riktad mot den välvda spegeln i taket.
Du ser denna platta speglas i denna välvda spegel i taket.

Tror du att alla ljusprickar kommer gå runt mittenpricken i en exakt rund cirkel?

Eller kommer dom mer åka ovalt. Och kommer denna oval bli olika hoptryckt beroende hur du ändrar dig i vinkel mot denna spegel?

Vore kul om du faktiskt svarade på mina funderingar
Jag antar att du i detta fall syftar på stjärnors rotation. Jag anser att de kommer att ändra sin bana beroende av var observatören befinner sig.
Citera
2018-08-30, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Fast hans "200 proofs" är ju ren skit, inte ett enda bevis håller vid en granskning. Hans "bevis" är en blandning av lösa påståenden, falska påståenden och rena felaktigheter.

Du och jag har ju diskuterat han "bevis" tidigare, jag har för mig att jag debunkade bevis 1-7
(FB) Flat Earth--Jorden är platt
(FB) Flat Earth--Jorden är platt

Har du lust att välja ut något annat av hans "bevis" så jag kan tala om varför det inte håller?
Men om en användare vill veta mer om plattjorden står det väl honom fritt att göra det?

Om din sida av diskussionen har så solida bevis varför måste du genast påpeka hur dum i huvudet Eric Dubay och 200 bevis är?

Välj ett av Dubay's bevis själv!
Citera
2018-08-30, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Inte ett enda av dessa påstådda bevis är något bevis. Det är en blandning av dålig kunskap och rena lögner.
Ja, det är självklart att du tycker men det är väl ändå upp till en användare själv att avgöra? Tycker du inte att borde ha något mer än att bara förneka? Det har du gjort sedan 2014.
Citera
2018-08-30, 23:11
Medlem
Citat:
Mmm, då får vi väl mäta ett par gånger till. Och igen. Och igen.
Vi har mätt upp den här jorden miljontals gånger, det går ju för fan hundratals plan till och från Australien varje dag.

Hävdar du att en sjömil är 1,1 km?

Edit: Vi har ju dessutom navigationshjälpmedel såsom tröghetsnavigering och GPS som på metern när talar om hur långt du har åkt. Men det är väl fejk antar jag?
Jag vet inte om det är fejk, för närvarande tror jag inte att det är fejk men det skulle inte förvåna mig om det förhöll sig så.
Citera
2018-08-30, 23:12
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jo, tex polstjärnan, månen och solen talar för en platt jord.

Faktum är att det är precis tvärtom, våra observationer av polstjärnan, månen och solen bevisar att jorden inte är platt.

Faktum är att t.ex solen bevisar jorden form på många olika sätt, allt från solens konstanta storlek via solnedgångar och långa dagar på södra halvklotet till något så enkelt som när/var solen går ned.
Citera
2018-08-30, 23:14
Medlem
Citat:
Hur vet du att verkligheten inte stämmer? Det kan ju faktiskt vara så att atmosfären har en försumbar påverkan.

Edit: I verkligheten, på den sfäriska jorden, har vi faktiskt väldigt god koll på hur mycket ljuset böjer i atmosfären. Och det är för ovan typ av observation försumbart. Vi kan tom med hjälp av matematik räkna ut hur stor refraktionen är:
http://jgiesen.de/refract/index.html
Och nej, det är inte illuminati som har hittat på detta. Och vi har genom åtskilliga observationer verifierat att teorin stämmer med verkligheten.
Hur kan man räkna ut detta när man inte ens vet vad för cocktail effekt det blir?
Citera
2018-08-30, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Skicka upp en ballong med en kamera typ 40-45 km upp i luften. Där har du några procent av atmosfären ovanför ballongen så atmosfärens påverkan bör vara försumbar där så om det du skriver här stämmer så borde vi kunna se solen även mitt i natten där. Gör vi inte det så är det inte atmosfären som gör det utan då finns det faktiskt en kurva.
Såna här saker har redan filmats.
I öknen där atmosfären är torrare, gör så solen inte riktigt ser ut och gå ner för en kurva.
Likaså om du åker till ett berg eller nånstans högt upp och filmar solen så ser det inte ut som att den rör sig ner för en kurva.
Är detta bevis nog nu för dig, konverterar du?
Citera
2018-08-30, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Jag kan tyvärr inte se klipp för lite gb på mobilen. Men den är ju fejk. Man kan ju inte filma en illusion . Kamera är ju som vi . Ljus som kröks
Har du bild?
Aha nasa. Dom bara ljuger
Jag menar inte riktig att jorden uppfattas platt.
I våran värld är den ju rund. Det är bara det vi kommer kunna se iaf
Du menar den kröks när ljuset passerar genom ögat?

Jag har också funderat kring det där. Hur vet man egentligen vad ett objekt ser ut som utanför vår tolkning, den tolkning vår hjärna utför? Men å andra sidan eftersom vi inte ramlar omkull när vi går ner för trappan måste tolkningen vara korrekt. Varför utför hjärnan en tolkning som inte är korrekt?

Jag tycker själv att det känns märkligt att se himmel och jord gå ihop i horisonten, och hur det kan variera med tex teleskop.
Citera
2018-08-30, 23:32
Medlem
madtops avatar
Citat:
Men om en användare vill veta mer om plattjorden står det väl honom fritt att göra det?

Boken innehåller inget om den platta jorden. Den innehåller felaktiga uppgifter om den verkliga (sfäriska) jorden.

Citat:
Välj ett av Dubay's bevis själv!

Som sagt, boken innehåller ingen fakta om den platta jorden utan bara en massa felaktiga påståenden och lögner om en sfäriska jorden. Som det här t.ex

Citat:
21) If the Earth were truly constantly spinning Eastwards at over 1000mph, helicopters and hot-air balloons should be able to simply hover over the surface of the Earth and wait for their destinations to come to them!

Ett felaktigt (och idiotiskt) påstående. Helikoptern och luften färdas i samma hastighet som jorden, för att förändra hastigheten måste du applicera en kraft med hjälp av motorn.

Att Dubays påstående är felaktigt kan man mycket enkelt konstatera själv: Ta ett skutt rakt upp inuti ett tåg som färdas i 200 km/h. Om du landar på samma plats som du hoppade upp så är Dubay en idiot.
Citera
2018-08-30, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Alltså, inga argument fungerar.

Men hur håller den här konspirationen tätt? Alla som läser fysik, matematik, astronomi, teknik, kort sagt alla som läser annat än humaniora skulle ju snabbt förstå att hela bilden av universum, naturlagarna och matematiken är den lögn du påstår. När är det de invigs i konspirationen? De måste vara miljoner och åter miljoner personer nu. 99,98% håller tätt och blåljuger dig i ansiktet. Hur kan det funka?
Ja, det är en mycket fascinerande fråga. De flesta skulle säga att ju fler inblandade desto svårare blir konspirationen att hålla samman. Eller hur?

Jag tror tvärtom. Ju större lögn, desto större är bytet, är det väl någon som sagt. Jag tror att det är lättare att ljuga för fler än vad det är för färre, och det handlar uteslutande om att kontrollera det kollektiva medvetandet. Ett flitigt använt argument här i tråden är att det råder konsensus om att jorden skulle vara rund. Men är konsensus en vetenskaplig metod, kan inte alla ha fel? Historien har väl visat det, det är ju vad din sida av diskussionen hävdar rörande ursprunget av er modell.
Citera
2018-08-30, 23:36
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Hur kan man räkna ut detta när man inte ens vet vad för cocktail effekt det blir?

Vi vet vad det är för "cocktail effekt", vi känner till atmosfärens sammansättning väldigt väl samt att vi kontinuerligt mäter refraktionen i atmosfären.

En betydligt intressantare fråga är hur du vet att det uppstår en "cocktail effekt" när du inte ens har koll på sammansättningen i atmosfären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in