2018-08-30, 21:59
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Nej mattematiken visar inte verkligheten.

Låt ta solen. Ser ut som att det är en kurva den går ner för.
Du räknar mattematik och får det och gå ihop. Mattematiken visar att uträkningen stämmer, att det verkligen är en kurva osv.

Men det mattematiken inte tar hänsyn till är atmosfären. Så i antagandet att det är en kurva, så ignonerar man atmosfären.

Mattematiken stämmer. Det är en kurva solen går ner för.
Antagandet stämmer, det ser ut som att det är en kurva.

Men verkligheten stämmer inte, det är atmosfären som har ignonerats, och plattjord har också ignonerats.
Allt stämmer förutom verkligheten.

För det första vet vi att atmosfären inte böjer ljuset på det sätt du fått för dig...
För det andra så är det så galet många observationer som bevisar en klotformad jord.

1. Du påstår att atmosfären på något magiskt sätt böjer ljuset så att det ser ut som den kommer bakom en horisont som enligt dig inte existerar.

2. Ändå så belys molnen som är ovanför oss underifrån av solen...

3. Samtidigt så ändrar solen inte sin storlek på något sätt.

4. Samtidigt så påverkas inte stora berg av detta mystiska fenomen du pratar om.

5. Samtidigt så cirklar stjärnorna runt i en perfekt cirkel motsols runt norra polstjärnan.

6. Samtidigt så cirklar stjärnorna runt i en perfekt cirkel medsols runt södra polstjärnan.

7. samtidigt så kan man se halvmånen stå upp i Sverige, ligga ner vid ekvatorn och stå upp fast 180 grader gentemot i Sverige när man är i Sydafrika.

8. Samtidigt så kan man se södra polstjärnan exakt söder i både Sydafrika, Argentina och Australien.

9. Samtidigt så kan man resa mellan Sydney och Santiago de Chile via direktflyg utan några mellanlandningar på ca 12 timmar flygtid. Då flyger man i ca 900 km/h.

10. Samtidigt så...

Grej på grej krockar med varandra. När du "löser" en sak så krockar det med allt annat.
Men så fort det blir ett klot finns inga frågetecken. Allt bara fungerar.

Detta med atmosfären, vad är det för magi du pratar om som gör att ljuset böjs så som du tror den gör. Varför böjer den inte stjärnorna på detta vis (eftersom stjärnorna snurrar i en perfekt cirkel runt norra respektive södra polstjärnan så är bara det ett bevis på att det INTE är någon magisk lins om du tror det).
Citera
2018-08-30, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModMerc
Träffade en livs levande plattjordare idag, trodde bara att de var folk som trollade på internet innan dess.

Han trodde att solen var mycket mindre än den egentligen är, och mycket närmare jorden, och att den åker runt och belyser jorden som en spotlight, och att den alltid är uppe på himlen.

Men hur kan solnedgångar se ut som de gör då? Han svamlade om "perspektiv" och att det bara ser ut som att den sjunker ner bakom horisonten för att den blir för långt borta att se. Men det låter ju helt ologiskt, med tanke på att solen inte blir mindre och mindre för att sedan försvinna vid solnedgång. Har jag missat något? Finns det något bättre argument som en idiot kan förstå?
Om du tänker dig en spegel i taket som man finner i varuhus, en rund sådan. Fixare en ficklampa (eller nåt annat) och rör dig sedan i olika riktningar och du ska se att ljuset till en viss gräns följer efter dig men till slut försvinner bort. Denna upplevelse av ljuset blir personlig men det är samma ljus för alla dock en personlig eller platsbestämd upplevelse.

Men istället för en spegel i taket har vi dom (kupol) där solens ljus lyser igenom domen och observatören får en personlig eller platsbestämd upplevelse. En kväll då månen är synlig och det är lite moln på himlen kan du också se hur molnen bredvid månen lyses, vilket också annan person någon annanstans också kan se fast med helt andra moln. Detta indikerar en personlig upplevelse av samma ljusfenomen, i detta fall månen vilket inte är möjligt om månen vore en planet i omlopp kring jorden.

Vill du se mer kan jag rekommendera Eric Dubay's 200 proofs earth is flat.
https://www.youtube.com/watch?v=EiBJBVBez_w
Citera
2018-08-30, 22:09
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Om du tänker dig en spegel i taket som man finner i varuhus, en rund sådan. Fixare en ficklampa (eller nåt annat) och rör dig sedan i olika riktningar och du ska se att ljuset till en viss gräns följer efter dig men till slut försvinner bort. Denna upplevelse av ljuset blir personlig men det är samma ljus för alla dock en personlig eller platsbestämd upplevelse.

Men istället för en spegel i taket har vi dom (kupol) där solens ljus lyser igenom domen och observatören får en personlig eller platsbestämd upplevelse. En kväll då månen är synlig och det är lite moln på himlen kan du också se hur molnen bredvid månen lyses, vilket också annan person någon annanstans också kan se fast med helt andra moln. Detta indikerar en personlig upplevelse av samma ljusfenomen, i detta fall månen vilket inte är möjligt om månen vore en planet i omlopp kring jorden.

Om du tänker dig en sådan spegel som du pratar om.
Ta en stor platta med ljusprickar på som roterar runt en mittenprick via en motor.
Plattan står någonstans i lokalen riktad mot den välvda spegeln i taket.
Du ser denna platta speglas i denna välvda spegel i taket.

Tror du att alla ljusprickar kommer gå runt mittenpricken i en exakt rund cirkel?

Eller kommer dom mer åka ovalt. Och kommer denna oval bli olika hoptryckt beroende hur du ändrar dig i vinkel mot denna spegel?

Vore kul om du faktiskt svarade på mina funderingar
Citera
2018-08-30, 22:11
Medlem
madtops avatar
Citat:

Fast hans "200 proofs" är ju ren skit, inte ett enda bevis håller vid en granskning. Hans "bevis" är en blandning av lösa påståenden, falska påståenden och rena felaktigheter.

Du och jag har ju diskuterat han "bevis" tidigare, jag har för mig att jag debunkade bevis 1-7
(FB) Flat Earth--Jorden är platt
(FB) Flat Earth--Jorden är platt

Har du lust att välja ut något annat av hans "bevis" så jag kan tala om varför det inte håller?
Senast redigerad av madtop 2018-08-30 kl. 22:16.
Citera
2018-08-30, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jodå, vi har vrålkoll på hur snabbt flygplanet åker.
https://www.flightradar24.com/

Fast du anser väl att det är en bluff som allt annat...

Förövrigt räcker det med en vanlig båt för att mäta hur lång en sjömil är.
Tror du seriöst ingen hade upptäckt om en sjömil var 1km i stället för 2km?
Att mäta upp avståndet så enkelt förutsätter att kartan är korrekt.

Om du har inkorrekt karta men exempelvis luft och /eller vatten strömmar så kan tiden det tar att tillryggalägga en sträcka variera. Att du kan följa ett flygplan via en websida som anger var på kartprojektionen mål befinner sig utesluter inte annan påverkan. Således kan ett föremål avverka ett större eller kortare avstånd utan att vara medveten om det.
Citera
2018-08-30, 22:17
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...
Inte ett enda av dessa påstådda bevis är något bevis. Det är en blandning av dålig kunskap och rena lögner.
Citera
2018-08-30, 22:18
Medlem
madtops avatar
Citat:
Att mäta upp avståndet så enkelt förutsätter att kartan är korrekt.

Om du har inkorrekt karta men exempelvis luft och /eller vatten strömmar så kan tiden det tar att tillryggalägga en sträcka variera. Att du kan följa ett flygplan via en websida som anger var på kartprojektionen mål befinner sig utesluter inte annan påverkan. Således kan ett föremål avverka ett större eller kortare avstånd utan att vara medveten om det.

Mmm, då får vi väl mäta ett par gånger till. Och igen. Och igen.
Vi har mätt upp den här jorden miljontals gånger, det går ju för fan hundratals plan till och från Australien varje dag.

Hävdar du att en sjömil är 1,1 km?

Edit: Vi har ju dessutom navigationshjälpmedel såsom tröghetsnavigering och GPS som på metern när talar om hur långt du har åkt. Men det är väl fejk antar jag?
Senast redigerad av madtop 2018-08-30 kl. 22:22.
Citera
2018-08-30, 22:28
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Nej mattematiken visar inte verkligheten.

Låt ta solen. Ser ut som att det är en kurva den går ner för.
Du räknar mattematik och får det och gå ihop. Mattematiken visar att uträkningen stämmer, att det verkligen är en kurva osv.

Men det mattematiken inte tar hänsyn till är atmosfären. Så i antagandet att det är en kurva, så ignonerar man atmosfären.

Mattematiken stämmer. Det är en kurva solen går ner för.
Antagandet stämmer, det ser ut som att det är en kurva.

Men verkligheten stämmer inte, det är atmosfären som har ignonerats, och plattjord har också ignonerats.
Allt stämmer förutom verkligheten.
Skicka upp en ballong med en kamera typ 40-45 km upp i luften. Där har du några procent av atmosfären ovanför ballongen så atmosfärens påverkan bör vara försumbar där så om det du skriver här stämmer så borde vi kunna se solen även mitt i natten där. Gör vi inte det så är det inte atmosfären som gör det utan då finns det faktiskt en kurva.
Citera
2018-08-30, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Avstånden är ett resultat observation, avståndet till månen är till och med bestämd med direkt mätning, ingen matematik är inblandad.
Även avstånden till de närmaste himlakropparna är för stora för att ha någon praktisk användning på jorden. Det är därför som vinklarna används. Ingen plattskalle har ännu inte lyckats förklara varför Polstjärnans vinkel över horisonten stämmer med breddgrad.
Jag har förklarat det flera gånger, att du inte gillar förklaring en är en annan diskussion.
Citera
2018-08-30, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej så är det inte. Modellen är resultatet av observationer och mätningar. Allt talar för en sfärisk jord. Det är den platta modellen som är en på förhand bestämd tro. Inget talar för att jorden är platt.
Jo, tex polstjärnan, månen och solen talar för en platt jord.
Citera
2018-08-30, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxes
Då får du nog läsa vad han skriver till dig en gång till.

Bara så att du vet är det du skriver som
vanligt oinformerad rappakalja. Vetenskaplig metod handlar om att testa en modells förutsägbarhet - enbart så blir den "bekräftad". Det är exakt vad Laplace bland annat gjorde, mycket utförligt må nämnas, i ett av hans mest framstående verk om Celest Mekanik. Framförallt innehåller den många avsnitt som enkom rör hur teorin sammanfaller med experimentella observationer från vårt solsystem.
Som vad då tex? De skalbara fantasiavstånden?

Citat:
Ursprungligen postat av Jinxes
Vad är sanning enligt dig? Modellen ifråga kan nämligen förutsäga rörelsen hos de himmelska objekt vi kallar planeter i vårt solsystem. Detta innebär i vetenskaplig mening att modellen är "sann" inom det område den är giltig. Om du har en alternativ modell som med god precision kan förutsäga rörelserna hos dessa objekt, varsågod att presentera den. Samtidigt kan du, som jag efterfrågade tidigare, passa på att förklara varför Laplace hade fel.
Himlakroppars rörelser har varit känt långt innan din modell blev rådande uppfattning.

Jag behöver inte ha en färdig modell för att kritisera globmodellen, vilket korkat argument!

Jag föreslår att du passar på och presenterar bevis från Laplace mest kända verk.
Citera
2018-08-30, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Jaha. Och vi vet, utan minsta tvivel att:
- Avståndet från nordpolen till ekvatorn är 10000 km (längdenheten meter definierades ursprungligen som en tiomiljondel av just det avståndet, och det har inte ändrats sedan dess.)
- Även på en platt jord gäller att en cirkels omkrets är två pi gånger radien.

Det betyder att om jorden är platt så är en färd utmed det som på jordgloben är ekvatorn blir 6283 mil lång. Vi vet dock att den färden är 4000 mil, något som tillochmed boldogg medger ovan. Det stämmer inte om jorden är platt, däremot stämmer det utmärkt med en sfärisk jord!

Enbart detta behövs för att bevisa att jorden inte kan vara platt.

Sedan kan man ju fortsätta med att prata om längden på södra polcirkeln (som inte är 11000 mil lång). Och om det uppenbara faktum att jordgloben är den enda karta som visar rätt avstånd, rätt ytor och vinklar som stämmer med verkligheten.
Jag håller med dig om avståndet. Däremot anser jag inte att det avgör saken då bevisningen mot sfärisk jord är för tung.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in