2018-08-30, 15:50
  #15997
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Den var inte värd det när ombildningen skedde, så nej du har fel igen.

Du jämför en Fiat med en Ferrari och tycker att de ska vara lika mycket värda trots att det är olika produkter.
Alla har fel utom du? Det spelar ingen roll vilka fakta eller vilka artiklar jag hänvisar till.
Det handlar inte om att jämför en Fiat med en Ferrari, utan jag jämför en Ferrari före och efter rean. Den som hyrt Ferrarin får helt plötsligt köpa den för en bråkdel av värdet.
Orättvist mot dem som inte hyrt en Ferrari.
Citera
2018-08-30, 16:00
  #15998
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Alla har fel utom du? Det spelar ingen roll vilka fakta eller vilka artiklar jag hänvisar till.
Det handlar inte om att jämför en Fiat med en Ferrari, utan jag jämför en Ferrari före och efter rean. Den som hyrt Ferrarin får helt plötsligt köpa den för en bråkdel av värdet.
Orättvist mot dem som inte hyrt en Ferrari.

Nej det är många som har förklarat det här för dig. Du påstår att lägenheten var värd 5 miljoner trots att ingen bjöd det, du fantiserar bara alltså. Du kan påstå att dina kalsonger är värda 5 miljoner men det innebär inte att de är värda det, det innebär bara att du är en stolle.
Citera
2018-08-30, 16:15
  #15999
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej det är många som har förklarat det här för dig. Du påstår att lägenheten var värd 5 miljoner trots att ingen bjöd det, du fantiserar bara alltså. Du kan påstå att dina kalsonger är värda 5 miljoner men det innebär inte att de är värda det, det innebär bara att du är en stolle.
Det finns ett marknadsvärde. Jag förstår att ordet låter obekant för dig, så jag ska förklara. Man jämför med andra likande objekt i området, och kan då få en uppfattning om vad objektet borde vara värt.
Citera
2018-08-30, 16:18
  #16000
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det finns ett marknadsvärde. Jag förstår att ordet låter obekant för dig, så jag ska förklara. Man jämför med andra likande objekt i området, och kan då få en uppfattning om vad objektet borde vara värt.

Det marknadsvärdet du refererade till gällde inte för den bostaden. Du kan inte säga att marknadsvärdet för en Ferrari är 2 miljoner och därför ska din Fiat också kosta det.

Eller om du jämför 2 identiska bostäder men där föreningarna har en helt olika ekonomi så kommer marknadsvärdet inte bli detsamma. Detta är grundläggande.
Citera
2018-08-30, 18:24
  #16001
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Tror inte att det bor så många miljardärer i Alby eller Bredäng. Är man miljardär har man nog högre krav på sitt boende, och kan lätt köpa vad man vill ha. Varför köa i tjugo år om man kan köpa ett attraktivt boende idag?

Finns massor av välbeställda familjer som håller kvar HR med låga bruksvärdeshyror "i familjen". Varför skulle en rik person tacka nej till oxfile för 50kr kilot om kvaliten är god?
Citera
2018-08-30, 18:25
  #16002
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Alla har fel utom du? Det spelar ingen roll vilka fakta eller vilka artiklar jag hänvisar till.
Det handlar inte om att jämför en Fiat med en Ferrari, utan jag jämför en Ferrari före och efter rean. Den som hyrt Ferrarin får helt plötsligt köpa den för en bråkdel av värdet.
Orättvist mot dem som inte hyrt en Ferrari.
Gud vad svårt det ska vara att göra skillnad på att köpa en hyresfastighet vs att köpa lösa bostadsrätter.


Orättvist och orättvist... det kommer in pengar som det byggts nya bostäder för bland annat. Var det inte bostadsbrist som behövde lösas?
Citera
2018-08-30, 18:27
  #16003
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Vad menar du med "Låg bruksvärdeshyra"? På vilket sätt ät hyran låg? Eftersom hyran täcker kostnaden för driften av husen och dessutom ger en god vinst till ägaren kan inte hyran anses vara låg.

https://www.hd.se/2017-01-01/det-ar-oerhort-lonsamt-att-aga-hyreshus

"Om hyrorna hade följt konsumentprisindex sedan 1980 hade hyran för en vanlig trerumslägenhet varit 3 400 kronor i månaden – istället för dagens 6 400 kronor. Det är oerhört lönsamt att äga hyreshus."

Alla priser som regleras under marknadspris är låga. Företagsekonomi på gymnasienivå.

Det kan vara höga marginaler på salt som kostar 10 spänn för en burk som räcker i flera år. Är salt dyrt då? Även om man kunde gå runt på att sälj salt även för 5 spänn burken?
Citera
2018-08-30, 18:31
  #16004
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Som du säkert vet är utförsäljningarna politiskt styrda och sker till reapriser. Hur ofta
är det rea på oxfile. Dessutom undanhålls den ofta människor eftersom den så lätt blir
stulen i frysdisken.

Utförsäljda hyreslägenheter leder till färre hyreslägenheter och därigenom mindre
marknadshyra eftersom begreppet inte existerar för bostadsrätter. Svårt att förstå ?
Du borde alltså vara MOT utförsäljningar till reapris. Men du tycker väl att de klyftor
som uppstår är huvudsaken ?

Anledningen till att det är reapriser på utförsäljningar är att priset folk får betala baseras på bruksvårdeshyror långt under marknadshyror. Om marknadshyror var en rralitet skulle reapriserna inte varit aktuella. De är en konsekvens av hyresregleringen.

En snedvriden marknad gör allt den kan för att få rätsida på sig själv. En ren naturlag.
Citera
2018-08-30, 18:33
  #16005
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Om priset sätts långt under marknadsvärde är det en rea. Om dessutom bostaden bara erbjuds till den boende är det extremt orättvist mot alla andra som vill köpa den.



Återigen så har ett hyreskontrakt inget nominellt värde, även om det i praktiken kanske förkommer olaglig svarthandel med sådana.

1. Lika orättvist som att vissa får privilegiet att bo i en paradvåning långt under marknadspris alltså.

2. "kanske" förekommer olaglig svarthandel. HA HA HA..
Citera
2018-08-30, 19:38
  #16006
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
1. Lika orättvist som att vissa får privilegiet att bo i en paradvåning långt under marknadspris alltså.

2. "kanske" förekommer olaglig svarthandel. HA HA HA..
Finns det marknadspris på hyreslägenheter? Och i så fall: hur mycket skiljer mellan detta och den hyra man nu får betala?
Citera
2018-08-30, 19:42
  #16007
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Finns det marknadspris på hyreslägenheter? Och i så fall: hur mycket skiljer mellan detta och den hyra man nu får betala?

Det borde väl du svara på som säger att det var rea och att det såldes under marknadspris.
Citera
2018-08-30, 19:43
  #16008
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Gud vad svårt det ska vara att göra skillnad på att köpa en hyresfastighet vs att köpa lösa bostadsrätter.


Orättvist och orättvist... det kommer in pengar som det byggts nya bostäder för bland annat.
Gör det? Hur vet du vad vinsterna används till? Dessa vinster har skapats av skattebetalarna och tidigare hyresgäster som finansierat dessa hus, varför ska det delas ut till några boende?

De som nu får köpa "sina" lägenheter till reapris, kunde ju istället ha betalat fullt pris för en bostadsrätt på öppna marknaden, om de nu vill ha en br. Så kunde dessa hyreshus funnits kvar, tillgängliga för alla, på en alltmer krympande hyresmarknad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in