2018-08-26, 21:29
  #15949
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om kunderna är villiga att betala mer så är priset lågt.
Den mätmetoden är du nog ganska ensam om. Vad ska man annars säga om t ex matpriser? Vad är folk beredda att betala för en liter mjölk eller en brödlimpa? Vad är man beredd att betala för medicin eller kläder?
Citera
2018-08-26, 22:05
  #15950
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Den mätmetoden är du nog ganska ensam om. Vad ska man annars säga om t ex matpriser? Vad är folk beredda att betala för en liter mjölk eller en brödlimpa? Vad är man beredd att betala för medicin eller kläder?

Det folk är beredda att betala för en liter mjölk eller en brödlimpa är väl ungefär det som det kostar.
Citera
2018-08-27, 09:26
  #15951
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qamishli
Finns fler skillnader än bostadspolitiken länder emellan.

Jag uppmanar dig att starta ett universitet med en läkarutbildning där studenten själv betalar kostnaden för studierna. Givetvis med ett litet påslag till dig, entreprenören. Finns ju massor med studenter som vill studera gratis till läkare i Sverige men som inte kommer in pga platsbristen....

Väldigt bra förslag ! Inte minst med tanke på att vi då skulle kunna få bort de s k
vårdköerna, som ju visat sig vara en viktig fråga i valet.

Frågan som man kan ställa till fåntrattarna i tråden, de som inte kan se skillnad på
maträtter och hyresrätter, om de ser någon skillnad på vårdköer och bostadsköer
eller om det är samma sak och bara finns i Sovjet. En skillnad är i alla fall att den
s k alliansen verkligen vill satsa på att få bort vårdköerna som de uppenbarligen
tycker finns, till skillnad från bostadsköerna. En hel miljard eller kanske flera vill
de i alla fall satsa för att åtgärda bristerna.
Citera
2018-08-27, 09:30
  #15952
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det folk är beredda att betala för en liter mjölk eller en brödlimpa är väl ungefär det som det kostar.

Vet inte om du läser textTV. Gör du det ? I alla fall, alldeles häromdagen fanns en sida
där man talade om överproduktionen av mat. Ca 1/3 av det som produceras förstörs,
mer eller mindre direkt. Samtidigt svälter ett antal miljarder på jorden. Logiskt ?

Skillnaden mellan bostäder och andra varor, särskilt då mat, är kanske att vi inte
omedelbart förstör de bostäder det tagit oss åtskilliga år att bygga. Men det är väl
dit du vill komma, din lille fjant ! Har man bara läst ekonomi och tillika tror att det
är vetenskap är det ingen konst att landa i den sortens resonemang.

Och vad är det för skillnad på bostadsköer, som alliansen struntar i, och vårdköer
som de vill åtgärda omedelbart ? Pengarna ? Eller antalet köande ? Eller att vård
"inte kostar någonting" utan finansieras via skatten ?
Citera
2018-08-27, 09:34
  #15953
Medlem
https://www.svd.se/bostadskoerna-blir-allt-langre--en-miljon-star-i-ko

Sådan tur för den där miljonen att bostadsköerna egentligen inte existerar. Åtminstone
inte enligt den store fåntratten här i tråden som inte ens är synlig just nu. Men hans
löjliga lille hjälpreda håller igång.

Också orimligt att bostadsförmedlingen tar ut avgifter (flera hundra om året) utan att
utföra den tjänst de tar betalt för ! Så långt från marknadstänkande man kan komma !
Citera
2018-08-27, 09:37
  #15954
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Vet inte om du läser textTV. Gör du det ? I alla fall, alldeles häromdagen fanns en sida
där man talade om överproduktionen av mat. Ca 1/3 av det som produceras förstörs,
mer eller mindre direkt. Samtidigt svälter ett antal miljarder på jorden. Logiskt ?

Skillnaden mellan bostäder och andra varor, särskilt då mat, är kanske att vi inte
omedelbart förstör de bostäder det tagit oss åtskilliga år att bygga. Men det är väl
dit du vill komma, din lille fjant ! Har man bara läst ekonomi och tillika tror att det
är vetenskap är det ingen konst att landa i den sortens resonemang.

Och vad är det för skillnad på bostadsköer, som alliansen struntar i, och vårdköer
som de vill åtgärda omedelbart ? Pengarna ? Eller antalet köande ? Eller att vård
"inte kostar någonting" utan finansieras via skatten ?

Tänker du skriva någon form av invändning mot det jag skrev också, kommer det senare?
Citera
2018-08-27, 09:37
  #15955
Medlem
https://www.svd.se/sa-vill-partierna-losa-bostadsbristen

Här finns massor av tips ! Den som inte har råd att läsa bakom betalvägg får väl
dra in på något, kanske den årliga avgiften för att stå i bostadskö. Men mycket
är det gamla vanliga.

Spännande inför valet med bostadspolitik från SD, som mest går ut på att lediga
lägenheter bara skall förmedlas till de som bor i kommunen. Samt att ingenting
skall byggas utan folkomröstning, utom möjligen kommunala äldreboenden. När
som helst kan SD bli ett seriöst parti.
Citera
2018-08-27, 09:39
  #15956
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Inte konstigt att man inte rör sig framåt i kön ett dugg även om man har ~3 år.

Kommer aldrig någonsin få eget boende i pisslandet Sverige. Får börja se mig utomlands om möjligt.


https://mitti.se/nyheter/garantera-plats-boende/

När du fyllt 85 kommer allt att lösa sig. Vänta bara !
Citera
2018-08-27, 09:41
  #15957
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Tänker du skriva någon form av invändning mot det jag skrev också, kommer det senare?

Märkte inte att du skrev någonting ? Eller var det bara det att det som vanligt saknades
substans däri ?

Hur var det nu med vårdköer kontra bostadsköer ? Du tror ju inte på det sistnämnda,
alltså att människor säger sig sakna bostad. Men tror du på någon som säger sig vara
sjuk eller har de bara fått för sig ?

Och lite betalningsvilja från vårdsökande skulle väl inte skada heller ?
Citera
2018-08-27, 09:44
  #15958
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Klart problemen kommer fortsätta. När man reglerar hyrorna lååångt under marknadspris kommer marknaden vara i konstant kaos. Samma kaos hade uppstått om 10% av befolkningen fick köpa Oxfile för 50kr per kg. Med marknadshyror hade utförsäljningar inte varit attraktiva. Gillar man inte utförsäljningar borde man vars för marknadshyror.

Som du säkert vet är utförsäljningarna politiskt styrda och sker till reapriser. Hur ofta
är det rea på oxfile. Dessutom undanhålls den ofta människor eftersom den så lätt blir
stulen i frysdisken.

Utförsäljda hyreslägenheter leder till färre hyreslägenheter och därigenom mindre
marknadshyra eftersom begreppet inte existerar för bostadsrätter. Svårt att förstå ?
Du borde alltså vara MOT utförsäljningar till reapris. Men du tycker väl att de klyftor
som uppstår är huvudsaken ?
Citera
2018-08-27, 09:45
  #15959
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Spännande inför valet med bostadspolitik från SD, som mest går ut på att lediga
lägenheter bara skall förmedlas till de som bor i kommunen. Samt att ingenting
skall byggas utan folkomröstning, utom möjligen kommunala äldreboenden. När
som helst kan SD bli ett seriöst parti.

Låter väl rimligt att inte slösa bort skattebetalarnas pengar utan att rådfråga dem och det där med endast förmedla bostäder till kommunens invånare är inget nytt, det gällde även när jag i min ungdom sökte bostad.


Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Märkte inte att du skrev någonting ? Eller var det bara det att det som vanligt saknades
substans däri ?

Hur var det nu med vårdköer kontra bostadsköer ? Du tror ju inte på det sistnämnda,
alltså att människor säger sig sakna bostad. Men tror du på någon som säger sig vara
sjuk eller har de bara fått för sig ?

Och lite betalningsvilja från vårdsökande skulle väl inte skada heller ?

Jag gav ett klart svar på din fråga om vad folk är beredda att betala för en liter mjölk eller en brödlimpa. Svaret var en kort mening så du borde inte haft problem att läsa det.
Citera
2018-08-27, 09:49
  #15960
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Låter väl rimligt att inte slösa bort skattebetalarnas pengar utan att rådfråga dem och det där med endast förmedla bostäder till kommunens invånare är inget nytt, det gällde även när jag i min ungdom sökte bostad.

Har du varit ung ? Känns som om du föddes som självgod, fet, lat och medelålders (man).
Slöseri med skattebetalarnas pengar blir det ju när man rear ut lägenheterna. 20.000 kr
per m2 på Norr Mälarstrand i Stockholm är väl det kända rekordet.

De saknade pengarna användes inte till att bygga nytt, bara till att sänka skatterna och
de kunde/borde alltså ha sänkts mer. Men du kanske inte gillar skattesänkningar ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in