Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-30, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Funderar på att förtidsrösta på AfS då jag kanske är bortrest nästa helg. Problemet är att jag inte vet om det är säkert att förtidsrösta?

Förra valet så var det ju en hel del förtidsröster som "försvann".

Hur vet man att ens röst är i säkert förvar? Det är förmodligen betydligt säkrare att rösta på valdagen eftersom det inte finns lika mycket tid att "fiffla" med rösterna då.

Det är i 99 av 100 fall lika säkert som att rösta på valdagen.
Citera
2018-08-30, 13:00
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellirstreymr
Det är i 99 av 100 fall lika säkert som att rösta på valdagen.

Jag förstår. Orsaken varför jag är lite orolig är att jag bor i en riktig ärke-marxist kommun.
Citera
2018-08-30, 13:01
Medlem
robotguras avatar
Citat:
Funderar på att förtidsrösta på AfS då jag kanske är bortrest nästa helg. Problemet är att jag inte vet om det är säkert att förtidsrösta?

Förra valet så var det ju en hel del förtidsröster som "försvann".

Hur vet man att ens röst är i säkert förvar? Det är förmodligen betydligt säkrare att rösta på valdagen eftersom det inte finns lika mycket tid att "fiffla" med rösterna då.

Det är klart att du ska förtidsrösta, bättre det än ingenting. Helt säker kan ju ingen vara, även om man röstar på valdagen.
Citera
2018-08-30, 13:07
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Du har alltså fortfarande inte fattat att medias taktik är att tysta ihjäl AfS? Du är så jävla märklig. De visar i UG bilder på NA tillsammans med AfS:are flera gånger, men nämner aldrig AfS vid namn.

Poängen med att tysta ihjäl något är att dölja dess existens (som man gjorde med Wachtmeisters nya parti 1998).

Men då visar men inte så oherrans mycket bilder på AfS, från torgmöte i Almedalen, på hela raddan av prominenta AfS:are osv. Det var uppenbarligen inte alls ett försök att dölja någots existens. Så någon allmän tysta ner-strategi tycks inte finnas (även om det såklart förekommer).

Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Du har uppenbarligen inte ens fattat att du inte fattat.

Du påminner väldigt mycket om EliasAlucard i din enfaldiga tvärsäkerhet.
Citera
2018-08-30, 13:08
Medlem
Citat:
Jag förstår. Orsaken varför jag är lite orolig är att jag bor i en riktig ärke-marxist kommun.

Förstår din oro. Risken blir mindre om du har med dig egna valsedlar. Se bara till att röstmottagaren antecknar att du avlagt din röst i väljarförteckningen och att valkuvertet stoppas ner i ett fönsterkuvert som klistras igen och stoppas i samlingslådan där alla andra röster ligger. Mer än så kan du inte göra.
Citera
2018-08-30, 13:11
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Poängen med att tysta ihjäl något är att dölja dess existens (som man gjorde med Wachtmeisters nya parti 1998).

Men då visar men inte så oherrans mycket bilder på AfS, från torgmöte i Almedalen, på hela raddan av prominenta AfS:are osv. Det var uppenbarligen inte alls ett försök att dölja någots existens. Så någon allmän tysta ner-strategi tycks inte finnas (även om det såklart förekommer).

Du påminner väldigt mycket om EliasAlucard i din enfaldiga tvärsäkerhet.
Ingen förutom vi redan omvända känner till att det var AfS:are, eftersom namnet inte nämndes. Det är liksom det som är grejen. De vill inte att vanligt folk ska veta att det finns ett alternativ till SD. De vill inte att folk ska börja googla, söka på youtube osv, för de vet hur bra AfS företrädare är. De är så bra så de kan omvända en SD:are på nolltid. Alltså: Tystnad.
Citera
2018-08-30, 13:23
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Haha, tråden nämndes på torgmötet nu
Citera
2018-08-30, 13:27
Medlem
IPAD-SWEs avatar
Yes tråden nämndes av snygge Viktor
Nu måste man ju skärpa sig när man writar här
Citera
2018-08-30, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Haha, tråden nämndes på torgmötet nu

I vilket sammanhang och av vem? Och vad sades?
Citera
2018-08-30, 13:30
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
I vilket sammanhang och av vem? Och vad sades?
Av Viktor, i samband med AfS på sociala medier: "vi har en tråd på Flashback, med över en miljon visningar"
Citera
2018-08-30, 13:40
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Av Viktor, i samband med AfS på sociala medier: "vi har en tråd på Flashback, med över en miljon visningar"
Enbart tråden Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar har fler visningar i den här forumdelen. Men den är från 2011.
Citera
2018-08-30, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Kommer AfS in i riksdagen så är det bra, då var inte rösterna på dem helt förgäves och då kan de agera stödparti åt SD osv. Däremot om de inte kommer in och får 3.9%, ja då hade dessa röster faktiskt kunde gått till SD istället. Dessutom kommer varken SD eller AfS tillåtas något större inflytande i riksdagen hur som helst, så det är inte så att ifall bara AfS får 4% så kommer det bli återvandring för hela slanten och att AfS kommer lyckas med precis allt där SD har misslyckats osv. Tror man det så är man bakom flötet.
Även om AfS får 3,9 procent så är rösterna inte bortkastade.

Tidigare under valrörelsen så kunde man argumentera för att en röst på AfS var bortkastad eller direkt skadlig. Det var när det såg ut som att SD och M, kanske med hjälp av KD skulle få egen majoritet.

Efter Moderaternas kollaps i opinionen så är detta numera ytterst osannolikt. Det spelar alltså inte längre någon roll om SD får 25 procent eller 18 procent. Det parlamentariska läget blir detsamma. SD kan utnyttja sitt inflytande till att släppa fram en Alliansregering istället för en rödgrön regering, men det kan man göra även om man har 18, eller rent av 12 procent.

Och något annat inflytande kommer man inte att ha. Det hade man däremot haft om man kunnat bilda majoritet med M. I ett sådant läge hade SD kunnat blockera alla sannolika regeringskonstellationer, så att endast de ytterst osannolika hade återstått, och i det läget så hade det förmodligen blivit en moderatregering med SD-stöd.

Alltså, en röst på AfS är inte bortkastad oavsett hur litet eller stort partiet blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in