2018-08-24, 15:12
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Hade hoppats att någon skulle spinna vidare i tråden, men det tvärdog visst...
Ja, precis ja en form av utpressning, eftersom hon vill "komma åt" att kontrollera eller ta i beslag lasten (dvs passagerarna eller någon av dem) så är det per definition kapning
Avsikten fick hon ju igenom, i och med att 59-åringen fördes av flygplanet. Och då kan man säga att kapningen har genomförts enligt avsikten. Och att hon kort därefter lämnade flygplanet.

I din rosa enhörningsvärld så är kapning alltid en dramatisk 1970-tals kapning med skjutvapen, bomber, handgranater, eller tex pappersknivar. Men likt förbannat är det en direkt avsikt att få farkosten att göra något annat än det var tänkt ifrån början...

Man får ställa sig upp, javisst. Men du får allt ta och lyda besättningens order om att sätta dig ner, och spänna åt säkerhetsbältet när du får den uppmaningen. Man kan inte ha stående passagerare när man startar, de kan skada sig allvarligt, ifall nu tex ett däck exploderar vid starten. Flygplanet kommer då att kantra och rentav rulla runt. Det är därför som man vill att folk ska sitta fastspända.
Det är inte konstigare än att ha bältet på sig i bilen

Åja, äh det blev ju i alla fall en del underhållning av det här - Man kanske får vara nöjd så här långt ja

Vad är din motivering till att "försök till fritagning" inte förelåg ?
59-åringen stod ju under Kriminalvården/Gränspolisens uppsikt - och skulle det hänt på en annan flygplats än i Sverige så hade Polis och åklagare nog klämt till så hårt de kunnat,
även om tårarna varit aldrig så äkta

Vad vet vi egentligen om det hade dragit ut på tiden ännu mera, tex att flygplanet stått kvar i flera dagar på plattan, skulle då Elin börjat med bombhot tex ?

Det tyska RAF kapade ju flygplan med krav om att RAF-fångar i Tyskland skulle friges, ja så det gick som det gick. Även Ulrike Meinhof, (en av RAFs centralfigurer), var rätt så söt när hon var ung, och mycket naiv i början...
Eftersom en av Elins finska terroristkollegor gjorde en liknande grej några dagar senare gissar jag att finska myndigheter har klämt åt henne ordentligt. Troligtvis kommer hon snart hittas självhängd i sin cell...
2018-08-24, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Vad vet man om Elin Ersson. Hon är väl n offentlig person nu... Men knäpptyst i media!! Anar ugglor i mossen
www.samnytt.se/sa-har-mycket-kostade-elin-ersons-asylaktion-staten/

Man vet ju inte men att media blev knäpptysta på en gång berodde väl på att media på en gång fick reda på vem 59-åringen var för en jävla skurk. Men höll tyst om det, det var ju knappast en fjäder i hatten precis för PK-MSM

Citat:
Ursprungligen postat av Muppen1979
Den vidriga horan ville väl ha blattekuk

Det har förekommit i tex USA att kvinnor ringt in och hotat flygbolag för att de ska hålla ett flyg kvar för att pojkvännen inte ska resa. Och de har fått rejäla straff för sådana tilltag..

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Eftersom en av Elins finska terroristkollegor gjorde en liknande grej några dagar senare gissar jag att finska myndigheter har klämt åt henne ordentligt. Troligtvis kommer hon snart hittas självhängd i sin cell...

Tänkte skriva att det är smällar man får ta om man ska leka aktivist - Nej, naturligtvis tycker jag inte så, det vore helt fel. Den finska kvinnan har ju dessutom barn. Jag kanske nog är onödigt vass, men vill med det påpeka allvaret, med sådana här handlingar. Vad aktivisterna alltså ska veta är att "civil olydnads"-kortet kan man inte använda hur som helst. Huvudsaken är att nämna att det är allvarliga saker de hållit på med. Det är ingen jävla lek att ens lämna ut uppgifter om vilka personer som finns ombord på ett visst flyg. Och det har Elin öppet skrivit på sin Facebook. I och för sig om man nu känner till bokningsnumret på den enskilda biljetten så kan man få fram en del uppgifter ja, fast jag tror det kommer att ändras. Har inte kollat på senare tid.

Frågan är dock om var någonstans läckan fanns, den är förmodligen helt säkert tätad just nu, men
man vet ju inte hur de har pusslat ihop uppgifterna

Får väl hoppas nu att den finska aktivisten åtminstone inte gör om sitt tilltag igen och att hon förstått att man inte kan använda ett flygplan för offentliga "stunts" eller demonstrationer
Att finsk Polis så snabbt hämtade kvinnan kan ju ha berott på att Polisen fanns i närheten.
I Elins fall så har jag för mig att flygplanet redan lämnat gaten när hon vägrat sätta sig ner och satt igång sin "demonstration"
Kommer det fler sådana här aktioner så lär man ju begränsa passagerarnas möjlighet att ha mobilen igång. Att den måste stängas av redan vid gaten. Innan ombordstigning alltså..
Andra utländska medier har skrivit om Elins tilltag i rätt hård ton, jag har väl dragit ut på den diskussionen lite väl långt här... Det blev långrandigt, ursäkta...
2018-08-24, 20:42
Medlem
Citat:

Vad är din motivering till att "försök till fritagning" inte förelåg ?
59-åringen stod ju under Kriminalvården/Gränspolisens uppsikt - och skulle det hänt på en annan flygplats än i Sverige så hade Polis och åklagare nog klämt till så hårt de kunnat,
även om tårarna varit aldrig så äkta
Citat:
BrB 17:12 § Hjälper man den som är intagen på kriminalvårdsanstalt eller som är häktad eller anhållen eller som annars är med laga rätt berövad friheten att komma lös eller främjar man, efter det han avvikit, hans flykt genom att dölja honom eller genom annan sådan åtgärd, döms för främjande av flykt till böter eller fängelse i högst ett år.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.
Han var varken intagen i kriminalvårdsanstalt (straffet var avtjänat), häktad eller anhållen. Då appliceras "annars med laga rätt berövad friheten" och det var han ju. Saken är dock att det aldrig funnits en reell risk att han skulle ha kunnat avvika eller komma lös. Allt hon gjorde var att stoppa planet från att avgå med honom i. Han är fortfarande frihetsberövad och det fanns aldrig risk för att han skulle komma lös.

Ergo: hon har inte gjort sig skyldig till främjande av flykt.
2018-08-24, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Och detsamma kan man då säga om bilbrännarna i Västra Frölunda GBG i så fall.
Dom "följde ju sitt hjärta" och brände bilar som en hämnd mot polisen enligt dom själva i ett brev till expressen, polisen tar deras barn och Soc. omhändertar tar dem..

Att en minister kan stå sådär och uppmuntra till civill olydnad, hon har ett kraftigt fel i huvudet och borde fråntas sin ministerpost per omgående.
Jag önskar att det fanns ett sätt som vi svenskar kunde tvinga idioter till politiker att avgå! Som det nu är tvingas vi bara se på när de bryter sönder vårt land bit för bit.
Det enda sättet vi kan få dem att avgå är ju att inte rösta på dem! Kan inte de hjärntvättade svenskarna förstå det!
2018-08-25, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Han var varken intagen i kriminalvårdsanstalt (straffet var avtjänat), häktad eller anhållen. Då appliceras "annars med laga rätt berövad friheten" och det var han ju. Saken är dock att det aldrig funnits en reell risk att han skulle ha kunnat avvika eller komma lös. Allt hon gjorde var att stoppa planet från att avgå med honom i. Han är fortfarande frihetsberövad och det fanns aldrig risk för att han skulle komma lös.

Ergo: hon har inte gjort sig skyldig till främjande av flykt.

Ja, tack för synpunkterna. Vad gällde den "sk 26-åringen" vet jag heller inte säkert om hen varit dömd för något brott. Och att det bara var utvisning som skulle verkställas.
Fast det här med försök till fritagning finns ju andra parallellfall i tex utlandet att tex någon besökare till fängelset tagit med sig något verktyg som gjort det teoretiskt möjligt att ta sig ut. Tex bågfilar och liknande och de har då dömts för sådant brott. Fastän det inte funnits någon påtaglig risk för att internen skulle kunnat använda verktyget på det sättet.

Åh, man får väl se om aktivistnätverket nu skruvar upp tonläget med lite deportationsjihadism, inte vet jag
Citat:
Ursprungligen postat av Hermanhe
Det enda sättet vi kan få dem att avgå är ju att inte rösta på dem! Kan inte de hjärntvättade svenskarna förstå det!
Sopan Isabella Lövin är ta mig fan inte riktigt klok, kärringen är ju slut för helvete. Med sitt flygande kors och tvärs så är väl det också en form av "civil olydnad" kan man ju tro ?
Fast jag tycker det samtidigt är så komiskt hur de ideligen gör bort sig dessa asylkramare att det är kul att rösta på galenskapen bara för att det blir ännu mera underhållning i att dessa hönshjärnor snurrar till precis allting, de är verkligen HEN-vänstern, med betoning på ordet HEN som står för höna...
2018-08-25, 09:52
Medlem
Citat:
Ja, tack för synpunkterna. Vad gällde den "sk 26-åringen" vet jag heller inte säkert om hen varit dömd för något brott. Och att det bara var utvisning som skulle verkställas.
Fast det här med försök till fritagning finns ju andra parallellfall i tex utlandet att tex någon besökare till fängelset tagit med sig något verktyg som gjort det teoretiskt möjligt att ta sig ut. Tex bågfilar och liknande och de har då dömts för sådant brott. Fastän det inte funnits någon påtaglig risk för att internen skulle kunnat använda verktyget på det sättet.

Åh, man får väl se om aktivistnätverket nu skruvar upp tonläget med lite deportationsjihadism, inte vet jag

Sopan Isabella Lövin är ta mig fan inte riktigt klok, kärringen är ju slut för helvete. Med sitt flygande kors och tvärs så är väl det också en form av "civil olydnad" kan man ju tro ?
Fast jag tycker det samtidigt är så komiskt hur de ideligen gör bort sig dessa asylkramare att det är kul att rösta på galenskapen bara för att det blir ännu mera underhållning i att dessa hönshjärnor snurrar till precis allting, de är verkligen HEN-vänstern, med betoning på ordet HEN som står för höna...
hennes uppsåt har aldrig varit att se till att mannen kommer lös, endast att förhindra avvisningen.
2018-08-26, 13:30
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
hennes uppsåt har aldrig varit att se till att mannen kommer lös, endast att förhindra avvisningen.
Hennes uppsåt var nästan det motsatta. Hade han utvisats så hade han sedan varit fri, nu fick han väl fortsätta vara "laga rätt berövad friheten" i väntan på utvisning?
2018-08-27, 04:10
Medlem
Citat:

Man kan ju deportera Isabella Lövin till något annat land där hennes/hannes variant av "civil olydnad" tas emot med varma servetter. Tex Kina så kan hen tjuta på ett flygplan om att Kina ska upphäva ockupationen av Tibet ?
Undrar om hur kinesiska myndigheter kommer att ta det då ? Blir hon en hjälte där tro?
Att "civil olydnad" nu blir på modet i Kina, med 100-tals aktivister som står och lipar på flygplan att Tibet ska bli självständigt
Nej det hade blivit häktet för Isabella Lövin och bla stängda ambassader..

Eller är det "civil olydnad" för henne att flyga halvvägs runt Jorden, dvs vara olydig flicka att inte lyda vad GrönsaksJesus Frigoliten sagt åt henne vad hon ska säga om flygning ?
Alltså en slags ögontjäneri, att så fort GrönsaksJesus Fridolin vänder bort blicken så springer Lövin direkt till datorn och bokar flyg lite varstans i Världen
Citat:
Men uppsåtet vet vi ju inget om, eller hur ? Hennes/hannes uppsåt som hörs i videon är att hen uppenbarligen tycker att myndighetsbeslut kan eller ska man skita i. Myndighetsbeslut gäller varken henne eller afghanerna heller, enligt hennes världsbild. Men vad fanns det för övriga planer, då ?
Om 26-åringen funnits ombord, och hen fått med sig denne plus 59-åringen, ut ur flygplanet, hur vet vi då att inte det var tänkt att fler aktivister skulle sluta upp. Och att dessa medverkat till en fullfjädrad fritagning, med efterföljande rymning ? Inne på flygplatsen
Så uppsåtet kan ha varit mycket mer långtgående än vad som framkommit, eller hur ?

Så jag tycker att det är meningslöst att dividera om uppsåt. "Försök till fritagning" borde vara tillräckligt eftersom det var precis det som var andemeningen. Sammanfattningsvis att samtidigt kräva att utvisningsbesluten skulle upphävas för dessa plus antagligen alla andra utvisningshotade, plus att samtidigt kräva att dessa skulle få lämna flygplanet gör tillsammans det att det fanns ett klart uppsåt till "försök till fritagning" - Nå så motbevisa mig då ?

I och för sig så vart det ju misslyckat men tanken kan ju ha funnits där någonstans i bakhuvudet hos Elin
Fanns det tecken på att de hade också ordnat tex ett gömställe för afghanerna ? Alltså där de kunde hållas gömda tills utvisningsbesluten upphävts. Snacket om uppsåt är ifrån din sida otillräckligt.
Jag tycker klart och tydligt utav vad som sagts och agerande i övrigt att uppsåt fanns, men om det fanns ytterligare mera avancerade planer i bakgrunden det vet vi ju inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Hennes uppsåt var nästan det motsatta. Hade han utvisats så hade han sedan varit fri, nu fick han väl fortsätta vara "laga rätt berövad friheten" i väntan på utvisning?
Ja nu blev det ju så här i detta fallet. Men jag tror det är svårt att avgöra vilket uppsåtet varit, och hur pass avancerade planer som fanns för detta uppdrag redan innan aktionen påbörjades ?
Polisen kan ju få ledtrådar kring sådana planer med hjälp av husrannsakan, att leta igenom tex datorer och tfner, rentav om det fanns tips där om hur man gömmer farliga föremål för säkerhetskontroller mm..
9/11-kapningarna genomfördes med sk boxcutterknivar (dvs en slags indragbar kniv, som användes för att skära upp bla kartonger med) men alltså inga skjutvapen. På vilket sätt dessa knivar doldes det vet vi inte. Säkerhetskontrollen kunde tydligen inte upptäcka dem vad jag förstår.

Elins bisarra idéer om "Öppna Gränser" och sådant är ju bara rena dumheterna. Då kan man ju ta bort säkerhetskontroller på flygplatserna helt och hållet överallt, och vi har fullfjädrade kapningar varje dag, antingen av Elin-aktivister, eller eller andra knasiga grupper, tex miljömuppar som "vill rädda mördarsniglarna" ifrån det rasistiska Sverige.
Det kommer aldrig att bli "Öppna Gränser" så länge Världen ser ut som den gör...
Dvs att man ska kunna resa utan pass eller andra ID-handlingar, bara man vid gränsen visar upp rasistkortet och har en lapp som det står "Allas Lika Värde" på signerad av Röfvén
Det är bara utopiska fantasier - "Öppna Gränser" existerar bara inne i dessa aktivisters huvuden, ingen annan stans. Möjligen också hos tex "Lööf" och F!

Elin & Co kan ju åka tex till gränsen mellan Bangladesh och Indien där det skjuts hundratals bangladeshier varje år, och protestera om de vill - Se hur långt de kommer ?
Innan indiska myndigheter häktar dem ? Och får vänta i typ tre år på rättegång i ett överfyllt fängelse fullt av råttor och kackerlackor i Calcutta, Indien ?
2018-08-29, 02:26
Medlem
Citat:

Men vet vi något om det egentligen ? Vad vet vi egentligen om vilka planer denna grupp har suttit på, eller sitter på, ingenting... Aktivistgruppen har nog tagit reda på i detalj om hur Polisen arbetar och vilka som är inblandade

Elin hade väl för uppsåt att se till att utvisningen hävdes men också att ett nytt PUT skulle utfärdas, dvs att hen skulle bli fri. Annars om Elin bara ville stoppa utvisningen så blev ju människan kvar på Kållereds förvar. Jag tror att hennes tanke var att utverka ett nytt PUT

I och för sig så om det befunnit sig fler aktivister ombord på planet och om de nu haft typ en bågfil eller bultsax med sig, eller en agent liknande James Bonds Jaws med superstarka ståltänder. Så hade de kunnat såga av eller gnaga av handfängslena. Om de sen sprungit över banan och klättrat över stängslena så hade det ju funnits en reell risk att hen skulle kunna fritas "på riktigt"
Skrattar åt mig själv åt ovanstående resonemang
2018-08-29, 02:41
Medlem
Citat:
Men vet vi något om det egentligen ? Vad vet vi egentligen om vilka planer denna grupp har suttit på, eller sitter på, ingenting... Aktivistgruppen har nog tagit reda på i detalj om hur Polisen arbetar och vilka som är inblandade

Elin hade väl för uppsåt att se till att utvisningen hävdes men också att ett nytt PUT skulle utfärdas, dvs att hen skulle bli fri. Annars om Elin bara ville stoppa utvisningen så blev ju människan kvar på Kållereds förvar. Jag tror att hennes tanke var att utverka ett nytt PUT

I och för sig så om det befunnit sig fler aktivister ombord på planet och om de nu haft typ en bågfil eller bultsax med sig, eller en agent liknande James Bonds Jaws med superstarka ståltänder. Så hade de kunnat såga av eller gnaga av handfängslena. Om de sen sprungit över banan och klättrat över stängslena så hade det ju funnits en reell risk att hen skulle kunna fritas "på riktigt"
Skrattar åt mig själv åt ovanstående resonemang
Bevisföring i svensk rätt är inte negativ. Det är inte Elins sak att visa att hon inte haft som syfte att mannen ska komma lös. Det är åklagarens sak att visa att det varir syftet. Och någon får gärna förklara hur i helvete en åklagare ska kunna visa att det varit Elins syfte OCH att det funnits en verklig risk att mannen skulle komma lös, nytt PUT är för fan inte att frita någon. Jag hatar Elin men inte ens jag kan med den bästa vilja se att hon begått annat brott än just mot Luftfartslagen och inte ens det är tvärsäkert eftersom allt hänger på att det går att bevisa att hon brutit mot anbefallningar av personalen ombord. Bara för att vi hör en man säga åt henne att sätta sig ner så är det inte klarlagt, troligen behövs vittnesmål från Turkis Airlines personal.

Döms hon så får hon i värsta fall böter pch villkorlig dom. Kanske blir det bara böter. Möjligen får hon flygförbud med Turkisk Airlines men det finns ju andra flygbolag.

Men visst ni andra kan sitta och jubla åt att hon kommer bli dömd för terroristbrott, kapning, fritagning, utlämnas till livstids fängelse i Turkiet och hamna på amerikanska terroristlistor och annat ni drömmer om. Vi får väl se vem som kommer få rätt men då har ni redan gått vidare till andra trådar och börjat muppa er där.
Senast redigerad av DoktorPest 2018-08-29 kl. 03:09.
2018-08-29, 05:11
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Citat:
Bevisföring i svensk rätt är inte negativ. Det är inte Elins sak att visa att hon inte haft som syfte att mannen ska komma lös. Det är åklagarens sak att visa att det varir syftet. Och någon får gärna förklara hur i helvete en åklagare ska kunna visa att det varit Elins syfte OCH att det funnits en verklig risk att mannen skulle komma lös, nytt PUT är för fan inte att frita någon. Jag hatar Elin men inte ens jag kan med den bästa vilja se att hon begått annat brott än just mot Luftfartslagen och inte ens det är tvärsäkert eftersom allt hänger på att det går att bevisa att hon brutit mot anbefallningar av personalen ombord. Bara för att vi hör en man säga åt henne att sätta sig ner så är det inte klarlagt, troligen behövs vittnesmål från Turkis Airlines personal.

Döms hon så får hon i värsta fall böter pch villkorlig dom. Kanske blir det bara böter. Möjligen får hon flygförbud med Turkisk Airlines men det finns ju andra flygbolag.

Men visst ni andra kan sitta och jubla åt att hon kommer bli dömd för terroristbrott, kapning, fritagning, utlämnas till livstids fängelse i Turkiet och hamna på amerikanska terroristlistor och annat ni drömmer om. Vi får väl se vem som kommer få rätt men då har ni redan gått vidare till andra trådar och börjat muppa er där.

Självklart kommer hon inte att dömas för terrorbrott, det är en halmdocka.

Men hon är säkert redan portad hos fler flygbolag än Turkish, de värderar flygsäkerheten högre än aktivisters ”rätt” att flyga.
Och det är kört för Elin att åka till USA.
Med en dom i straffregistret kommer hon dessutom förhoppningsvis få det svårt i arbetslivet och socialt (utanför aktivistkretsar).
2018-08-29, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappasNyaKille
Självklart kommer hon inte att dömas för terrorbrott, det är en halmdocka.

Men hon är säkert redan portad hos fler flygbolag än Turkish, de värderar flygsäkerheten högre än aktivisters ”rätt” att flyga.
Och det är kört för Elin att åka till USA.
Med en dom i straffregistret kommer hon dessutom förhoppningsvis få det svårt i arbetslivet och socialt (utanför aktivistkretsar).
Glöm det där med problem att resa till USA.

Finns inga gemensamma spärrlistor för andra än amerikanska flygbolag. Källa: Wikipedia

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in