2018-08-28, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Hoppsan. Du menar att det bara är 636 mil från nordpolen till ekvatorn?
Och att en sjömil är 1,1 km?

Fast det vet vi att det inte är sant. Det är något som är väldigt trasigt med din modell.
Jag har ingen modell, däremot har jag hittat felaktigheter i globmodellen. Jag behöver inte ha en modell för kritisera globmodellen.
Citera
2018-08-28, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil

Wow!!! Ett SVAR från en plattjordare... Weee!!!

Kan du nu berätta hur långt det är mellan nordpolen och ekvatorn också
I skrivande stund håller jag med dig om avståndet, men jag håller det öppet för andra förslag.
Citera
2018-08-28, 23:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Tror du att jorden kubisk eller tramsar du dig?
Eller om den är som en rulle. Att den skulle vara en sfär är trams.
Citera
2018-08-28, 23:16
Medlem
Citat:
Fast nu var inte frågeställning hur långt det är till polstjärnan utan hur det kommer sig att polstjärnan är synlig lika många grader över horisonten som betraktarens breddgrad.

Vår observation av polstjärnan passar som hand i handske på en sfärisk jord, samtidigt passar den inte alls in på en platt jord.
Jag tror att polstjärnan är synlig därför att den manifesteras genom den dom eller liknande som omger den platta jorden.
En fokuspunkt på denna dom som blir en personlig eller platsbestämd upplevelse.

Citat:
Jodå, vi vet hur långt det är till polstjärnan.

Att mäta avstånd till objekt är inte speciellt svårt. Varför tror du att vi inte klarar av det?

Det finns antagande om hur långt det är till Polstjärnan men eftersom ingen kan eller vill använda detta avstånd för liv eller egendom är det uppenbart att avståndet inte är korrekt.

Jag har svarat på dina och andras frågor vid otaliga tillfällen men varje gång insisterar du och andra på att jag inte svarat, "vet ej" är inget svar enligt. Om det är det svar jag har varför ska jag då ge annat svar. Föredrar du lögner?
Nä, sanningen är den att du inte gillar svaren.
Citera
2018-08-28, 23:19
Medlem
madtops avatar
Citat:
Tack för korrigeringen!

Likheterna är såklart påtagliga vad gäller metoden för att fastställa krökning och perspektiv (inverse-square law).

Det är fullständigt absurt att påstå att "inverse-square law" är en god approximation på jordens krökning, 1/x^2 blir en parabol och inte en sfär.

Om vi studerar nedan skiss så är det fullständigt uppenbart att den blåa parabolen inte sammanfaller med den röda cirkel.
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-0865a0dd17cff560ef0431d7bf40c4d9

Och egentligen förstår jag inte vad din poäng är. Vetenskapligt använder vi en sfärisk modell av jorden, vi använder inte en parabol.
Citera
2018-08-28, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
1. Se madtops kommentar. Och svara sedan på Jazzils helt naturliga följdfråga. (Eller vill du att jag ska svara, jag vet svaret.)
2. "vet ej" är självklart inget svar på frågan.
3. Med "höjden över horisonten" menade jag ett vinkelmått. Jag kan formulera om frågan: Hur kommer det sig att polstjärnans höjd (i grader) över horisonten är densamma som breddgraden?
4. Jaha, och vad har du för indikationer på det förutom "jag tror"?

Du har inte gett något vettigt svar på någon av frågorna.
4. Indicier pekar på att jorden inte är rund, min tro är att den platt och omgiven av vatten ovan och nedan. Ett träd som Yggdrasil ungefär. Solens källa vet jag inte var den är men det vi ser av den är en fokuspunkt på domen. Den blir personlig, eller platsbestämd om man så vill. Något som pekar på detta är hur solen speglar sig i vatten, alltid vid observatören, se länk. Ljuset följer observatören. I globmodellen borde den lysa upp hela vattenytan. Vidare så kan man se vid soluppgång att det redan är ljust innan solen är synlig vilket indikerar att det är atmosfären som lyser och inte enbart solen. Däremot lyser atmosfären upp vid den elektromagnetiska solens ankomst.
Citera
2018-08-28, 23:26
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag har ingen modell, däremot har jag hittat felaktigheter i globmodellen. Jag behöver inte ha en modell för kritisera globmodellen.

Nej du har inte hittat några felaktigheter med modellen. Att du inte förstår modellen betyder inte att det finns några felaktigheter med den.

Men visst, vi kör det ett varv till:
Vad har du hittat för felaktigheter med modellen?

Citat:
Jag behöver inte ha en modell för kritisera globmodellen.

Du tycker inte du behöver ha en modell för hur den platta jorden ser ut?
Faktum är ju trots allt att ditt påståenden om att ekvatorn är 4000 mil och en sjömil 1,8 km inte går ihop. Något av påstående måste vara felaktigt - i alla fall om jorden är platt.
Citera
2018-08-28, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Eller om den är som en rulle. Att den skulle vara en sfär är trams.
Varför en rulle? Har du nåt mer att gå på? Jag kritiserar inte dig.
Citera
2018-08-28, 23:30
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag tror att polstjärnan är synlig därför att den manifesteras genom den dom eller liknande som omger den platta jorden.
En fokuspunkt på denna dom som blir en personlig eller platsbestämd upplevelse.

En "personlig upplevelse" är inte en förklaring till vår observation.

Citat:
Det finns antagande om hur långt det är till Polstjärnan ...

Inte alls, det finns kunskap om hur långt bort den är.
Citera
2018-08-28, 23:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Varför en rulle? Har du nåt mer att gå på? Jag kritiserar inte dig.
Ser ju allt här som talar emot en sfär, men jag har svårt för en platt jord. En rulle känns som ett mellanting, och något väldigt troligt.
Citera
2018-08-28, 23:31
Medlem
Citat:
Det är fullständigt absurt att påstå att "inverse-square law" är en god approximation på jordens krökning, 1/x^2 blir en parabol och inte en sfär.

Om vi studerar nedan skiss så är det fullständigt uppenbart att den blåa parabolen inte sammanfaller med den röda cirkel.
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-0865a0dd17cff560ef0431d7bf40c4d9

Och egentligen förstår jag inte vad din poäng är. Vetenskapligt använder vi en sfärisk modell av jorden, vi använder inte en parabol.
Poängen är att inverse-square law och och jorden kurva är likadana. Plattjorden använder inverse-square law och du och dina kamrater använder kurvan, de är likadana. Vem har plankat vem?
Citera
2018-08-28, 23:46
Medlem
Citat:
Nej du har inte hittat några felaktigheter med modellen. Att du inte förstår modellen betyder inte att det finns några felaktigheter med den.

Men visst, vi kör det ett varv till:
Vad har du hittat för felaktigheter med modellen?

Du tycker inte du behöver ha en modell för hur den platta jorden ser ut?
Faktum är ju trots allt att ditt påståenden om att ekvatorn är 4000 mil och en sjömil 1,8 km inte går ihop. Något av påstående måste vara felaktigt - i alla fall om jorden är platt.
Jag har redan tagit upp två saker i tråden, din uttröttningsmetod tänker jag inte medverka i.

Jag behöver exempelvis inget färdigt politiskt paketlösning för att kritisera exempelvis Jimmie Åkesson. Jag kan helt enkelt bara kritisera honom om jag vill. Så för att kritisera globmodellen behöver jag ingen egen modell. Tyvärr!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in