2019-10-18, 22:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Säger att jag inte vet exakt hur en platt jord skulle fungera, alltså kan jag inte använda observationer för att bekräfta något jag inte förstår.
Men ni kan använda er av osynliga kurvor för att bekräfta er runda jord. Vilket ju är lite gulligt.

Men vad är det med dig?

Jordens rundhet syns ju genom att havshorisonten ligger en halvmil ut. Att skepp, byggnader och berg delvis skyms om de är bortom horisonten. Vad skulle det var om inte en rund planets yta som skymmer? 'Något annat' säger du, utan att ens försöka beskriva vad detta annat skulle kunna vara. Du hänger upp allt på att du tycker att vattnet fram till horisonten är helt platt, utan att ens reflektera över vilken liten del av jordens yta du ser.

Dessutom finns det tydliga bilder på jordens rundning från ISS och andra fotoplatser ute i rymden.

Kurvan är ju allt annat än osynlig.
Citera
2019-10-18, 22:07
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nej, ni kan observera någonting som ni sen förklarar med en kurva. Ni observerar inte en kurva. Din förmåga att se kurvor, är usel. 😚

Vi kan observera icke räta linjer och det är definitionen av en kurva.
Så jo, jag kan definitivt observera kurvor.
Citera
2019-10-18, 22:18
Medlem
studenten777s avatar
Att byggnader skyms men i andra sammanhang med olika väder plötsligt syns... Detta falsifierar beviset, både FE och RE. Eftersom reliabiliteten inte tillfredställa.

Samma med skepp osv osv.

Dock är det intressant med den krympande / växande solen.

Se vinjetten för Bachelor som sänds nu på TV4. Inspelat i sydafrika och tyligare än så blir det inte vid soluppgången. Växer så det knakar.
Citera
2019-10-18, 22:46
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Att byggnader skyms men i andra sammanhang med olika väder plötsligt syns... Detta falsifierar beviset, både FE och RE. Eftersom reliabiliteten inte tillfredställa.

Samma med skepp osv osv.

Se vinjetten för Bachelor som sänds nu på TV4. Inspelat i sydafrika och tyligare än så blir det inte vid soluppgången. Växer så det knakar.

Beviset i singularis??? Verkligen?

Kom med i matchen, det finns typ hundra bevis. Minst.
Vilket ska ställas mot att du varken har en hypotes eller några observationer som stödjer din icke existerande hypotes.

Och nej, du har inte falsifierat något genom att ha tittat på "Bachelor".
Senast redigerad av madtop 2019-10-18 kl. 22:49.
Citera
2019-10-19, 08:40
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Säger att jag inte vet exakt hur en platt jord skulle fungera, alltså kan jag inte använda observationer för att bekräfta något jag inte förstår.
Men ni kan använda er av osynliga kurvor för att bekräfta er runda jord. Vilket ju är lite gulligt.
Hur menar du att kurvan är osynlig i bilderna/filmerna på bron och kraftledningen över sjön Pontchartrain?
Det syns ju tydligt hur de följer kurvaturen.
Citera
2019-10-19, 08:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Att byggnader skyms men i andra sammanhang med olika väder plötsligt syns...
kan du visa ett exempel där en halv byggnad syns ena dagen men inte den andra, på grund av vädret?
Vi vet att vädret gör liten skillnad, men det förklarar inte hur halva Turning torso döljs. Det har bara med avstånd och betraktarens höjd att göra.

Citat:
Detta falsifierar beviset, både FE och RE. Eftersom reliabiliteten inte tillfredställa.

Samma med skepp osv osv.
Om det hade varit sant, men det är det inte.

Citat:
Solen har samma storlek hela tiden.

Citat:
Om man inte använder ett filter ser det ut som solen växer när den går upp, det beror på att ljuset ökar.
Citera
2019-10-19, 16:12
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosterIBoras
Nu förstår jag inte, kan du utveckla? Hade de varit parallella hade de ju aldrig sammanfallit med jorden.

Två linjer är parallella om och endast om de saknar gemensamma punkter. Detta är dock med hänsyn till Euklidisk geometri.

Ja men för oss ser dom ju ganska parallella ut även om det förhåller sig på ett annat sätt
Citera
2019-10-19, 16:35
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Nu ha du gjort ett påstående. Återstår bara att bevisa ditt påstående.

Du har som vanligt glömt bort vem som har bevisbördan.

Inom fysiken är det vedertaget att olika lufttryck kan existera bredvid varandra utan barriär. Det är även vedertaget att lyfttrycket avtar med stigande höjd, att atmosfären kan existera bredvid rymden, att rymden existerar och att jorden är en sfär.

Och allt av det jag räknar upp är inte bara vedertaget - det är dessutom bevisat genom miljontals observationer.

Om du hävdar något annat så är det du som måste argumentera för din sak och göra din hypotes mer trolig än den nu gällande.
Citera
2019-10-19, 18:50
Moderator
En herrans massa trams från de senaste dagarna är raderat och ett gäng varningar utdelade. Skärpning!
Den som vill leka "Bevisa vad ordet betyder" får göra det någon annanstans.

/Moderator
Citera
2019-10-20, 12:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Du utgav dig väl för att vara ateist, om jag inte minns fel?

Om jag även förstått dig rätt är ditt enda argument för att du tror jorden är platt, att du inte kan se vattnets konvexa yta när du tittar ut över havet? I övrigt erkänner du gång efter gång att du inte vet hur en platt jord skulle fungera.

Vore jorden platt så försiggår ju en gigantisk konspiration, men miljontals människor inblandade, eller hur? Astronauter måste vara fejk. Jessica Meirs promenad utanför ISS härom dagen är påhittad. ISS är påhittad.

Piloter, astromomer, lantmätare, sjöfarare, alla som är inblandade i satellitkommunikation inkl positionering, byggnadsingenjörer, ja listan bara går på.

Kan du inte fundera lite på varför denna konspiration skulle finnas? Vad skulle anledningen vara? Varför finns det ingen visselblåsare?

Exakt när i astronomutbildningen invigs studenterna i denna konspiration, och varför har ingen backat och avslöjat hela grejen?

Samma med de utbildar sig till alla andra yrkesgrupper son ingår i listan ovan. Vid något tillfälle måste ju 'sanningen' gå upp för dem och de ska efter detta börja ljuga för alla andra.

Denna konspiration inkluderar alla stater, även de som skulle tjäna på att dra ner byxorna på sin fiende. Men ingen gör detta. Av något otroligt tungt vägande skäl väljer exakt alla inom respektive bransch att hålla tyst och delta i konspirationen.

De enda som som propagerar för detta är bokstavstroende religiösa utan utbildning i ämnena, samt allmänna losers med havererade skolgångar bakom sig, och som har tillgång till Youtube.

Varför? Är detta verkligen rimligt?

Citat:
Bevisbördan är din, det framgår tydligt i ditt linägg.

I det andra stycket påstår du att rymden finns och att jorden är sfär. Dina påståenden, din bevisbörda.
Hittills har du misslyckats med att producera bevis.

Du kan väl också fundera på detta.
Senast redigerad av Clay Allison 2019-10-20 kl. 12:45.
Citera
2019-10-20, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterIBoras
Detta får nog anses vara bevis på att jorden är rund. Hade jorden varit platt hade inte skuggan ändrat vinkel som tex ett träd skapar.

https://www.nyteknik.se/popularteknik/hur-eratosthenes-matte-jordens-omkrets-6456345
Detta argument fungerar både på en platt jord och bolljord.

Boll jord: solen långt borta.
Platt jord: solen nära.

Samma effekt. Bevisar varken platt eller boll jord.
Citera
2019-10-20, 12:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Allting har en poäng, även du. Poängen är att det ska lura dig. Om du kunde se hur långt som helst skulle det innebära enorma mängder av information att processa.

Här får vi en intressant inblick i hur du fungerar.

Du tror att centralperspektivet finns för att människor annars skulle fått för mycket information att processa. Det är 'poängen' med perspektiv... Vem har sett detta problem konstruerat perspektiv menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in