2018-08-28, 18:06
Medlem
FarbrorAgges avatar
Varför skulle jag 2018 rösta på ett skitparti som SD? De har en dålig och mesig politik som jag över huvud taget inte sympatiserar med. De har okarismatiska och fega ledare som toppstyr partiet och som definitivt inte har svenska folkets bästa för ögonen. Hellre blir jag soffliggare än röstar på SD.
Citera
2018-08-28, 18:07
Medlem
"borkastad röst"
ja du.. övriga partier har 4,8+% i mätningar exklusive FI och bettingsidor har tagit ner oddsen från 6gånger pengarna till 3.25ggr pengarna på att AFS kommer in den 9:e
Citera
2018-08-28, 18:09
Avslutad
Växlande länge mellan sd och afs. Valde afs. Dels för det behövs ett till parti som verkligen är kritiska mot dagens politik. Det behövs ett parti som tar kampen där sd börjar vekna . Samt det behövs ett parti som förhoppningsvis kommer samarbeta med sd. Tycker både sd och afs är viktiga så förstår inte denna onödiga smutskastning mellan dem. Visst afs tar en del röster från sd . Men förhoppningsvis kommer sd får minst 25% och afs 5-7 %

Så 2 partier på cirka 30% kommer göra det svårt för de andra att regera och få sin politik igenom . Om nu Kd klarat sig med säg 7-8% och möjligtvis Mp L åker ut ( säg att 7% försvinner där)

FI kanske får 2 % . Så runt 9 % där borta

Säg om Kd väljer att stödja sd och afs så har de kanske 42%

S kanske ( förhoppningsvis) får 20 %
M får säg runt 14
V 12
C kanske runt 12

Tvivlar på att V väljare eller M väljare vill samarbeta med varandra

Så då måste M avgöra om de vill samarbeta m S stödd regering eller med sd

Rödgrön med c och m 58% utan m 44 och då har sd och co 56

Så finns väll en risk att M kanske blir avgörande i detta val. Men ser nog att det är troligare att m samarbetar med sd
.

Men som sagt ju mer stöd sd och afs har ju bättre. Samt ser hellre Kd kvar än mp eller l
Senast redigerad av Captinhero 2018-08-28 kl. 18:17.
Citera
2018-08-28, 18:10
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Man ska rösta på det som man tycker är bäst

Håller med, och även om jag gärna tar debatten så är jag otroligt trött på dessa trådar. Både från AfS och från SD, något jag själv var skyldig till i början.

Personligen så ser jag AfS som vansinne, men det är min åsikt, och jag vet att andra har helt andra.

Ska för övrigt bli väldigt intressant o se hur de hanterar SvP falangen, och hur länge Sverige ska brinna innan någon får något politisk inflytande med dessa blödningar och förlorat fokus på etablissemanget.
Citera
2018-08-28, 18:10
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontextus
Jag vädjar till er som överväger att rösta på Alternativ för Sverige istället för Sverigedemokraterna att börja tänka mer logiskt. SD har stora förutsättningar för att bli åtminstone andra största parti i riksdagen medan AfS knappast ens lär komma i närheten av att ta sig in. Med andra ord; vilka tror du kommer att få mest att säga till om framöver? Även om du tycker att SD driver en för mjuk linje så är det trots allt bättre med ett parti som kommer att få visst inflytande över migrationspolitiken än ett som på sin höjd bara kan påverka via sociala medier.

Det enda vettiga är att rösta AfS så att etablissemanget får en känga och lata SD en blåslampa i röven. Vi behöver fler nationella och invandringskritiska partier i riksdagen.
Citera
2018-08-28, 18:19
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Jag vädjar till er som överväger att rösta på Alternativ för Sverige istället för Sverigedemokraterna att börja tänka mer logiskt. SD har stora förutsättningar för att bli åtminstone andra största parti i riksdagen medan AfS knappast ens lär komma i närheten av att ta sig in. Med andra ord; vilka tror du kommer att få mest att säga till om framöver? Även om du tycker att SD driver en för mjuk linje så är det trots allt bättre med ett parti som kommer att få visst inflytande över migrationspolitiken än ett som på sin höjd bara kan påverka via sociala medier.

Läs den här artikeln i Fria Tider:

http://www.friatider.se/m-tinstituten-afs-bakom-succ-f-r-vriga-partier

Som du ser har siffran för "övriga partier", där AfS ingår, stigit till 4,8% i Yougovs senaste undersökning. Enligt YouGov är AfS störst i kategorin "övriga", vilket alltså lämnar utrymme för ett AfS som nosar på riksdagsspärren.

Ditt påstående att AfS saknar möjlighet att ta sig in i riksdagen framstår därför som illa underbyggt.

Sedan är en röst på AfS inte bortkastad även om partiet inte når 4% i valet. Det finns flera andra nivåer som är viktiga för partiet. 1% av rösterna ger gratis tryckning och distribution av valsedlar och 2,5% ger partistöd. Varje tiondels procentenhet över 2,5% ger dessutom mer pengar i partistöd.

Men framförallt fattar jag inte varför man skulle lägga sin röst på SD, som ju har liberaliserats till oigenkännlighet. Mattias Karlsson gick för ett par år sedan ut och sade att SD skulle bli ett "antirasistiskt mittenparti" och snart är man där. Det enda sättet att bromsa SD:s liberalisering är om de får konkurrens av ett principfastare parti som vågar lyfta återvandringsfrågan på allvar, det vill säga AfS.
Senast redigerad av Stabskapten 2018-08-28 kl. 18:22.
Citera
2018-08-28, 18:42
Medlem
blue_no1s avatar
Citat:

Afs får iaf min röst pga ÅTERVANDRING och klarhet mot eu !
Citera
2018-08-28, 18:43
Medlem
Här är facit till årets riksdagsval. Kolla här om 12 dygn och se om det var värt att rösta på AFS.

https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/rike/index.html
Citera
2018-08-28, 19:13
Medlem
Haha, röstade på sossar 🙊🙈😯
Citera
2018-08-28, 19:13
Medlem
Kontextuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panthermal
Vad har SD åstadkommit under deras 8år i riksdagen? Och du hävdar att en röst på AFS är slöseri, du är ju dum i huvudet.
Eftersom SD fortfarande betraktas som rasistiska fascister av många knäppgökar som inte ens är pålästa om vad fascism är så lär AfS ha ännu mindre möjligheter att bli accepterade. Jag är helt övertygad om att de aldrig kommer att kunna sätta sin fot i riksdagen.
Citera
2018-08-28, 19:14
Medlem
Tänkte ett bda tag rösta på SD, men någon dag innan de öppnade förtidsröstningen så läste jag en sjukt jävla dum persons uppmaning att rösta på SD och mitt sunt förnuft tog vid med känslan 'jag kan förfan inte beblanda mig med sådana jävla idioter'
Citera
2018-08-28, 19:16
Medlem
Kontextuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ropethink
Jag vädjar till dig att sköta din egen röst. Du verkar tro att AfS väljare inte har tänkt efter innan de har gjort sitt val.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag kommer välja AfS över SD pga följande:
- Deras politiska program passar mina personliga övertygelser bättre. Främst det klara EU motståndet, återvandringsverket, arkitekturpolitiken (väldigt underskattad fråga), platt skatt, och givetvis demokratireformerna.
- Deras representanter inger mer förtroende hos mig än SDs dito. Speciellt Kasselstrand, givetvis.
- De pudlar aldrig. Den dagen de ursäktar sig eller viker sig kommer jag att tänka om mitt val.

När det gäller valresultat är jag nöjd om jag har hjälpt partiet att få sin första procentenhet, det skulle ge fördelar inför nästa val. Och nästa val kan komma mycket tidigare än 4 år framåt, med tanke på vilka resultat vi lutar åt. Parlamentariskt kaos är nästan ett faktum.

Slutgiltigen delar jag inte uppfattningen om att detta är ÖDESVALET - att det är vår sista chans. Det är överdramatiskt, även om situationen blir svårare och svårare.
Att aldrig pudla är väl inget att vara stolt över för det är ju detsamma som att vägra medge några som helst misstag. Sådana politiker finns det redan alldeles för många av i samtliga partier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in