2018-08-27, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Om vi öppet erkänner att bebisar också är människor, så är abortförespråkarna inte lika snabba med att säga att vi öppet borde kunna mörda dem.

Mina spermier är 0% människor. En bebis är 100% människa.

Enligt din definition som fungerar bra för dig.

Det enda jag inte förstår är varför någon annan skulle bry sig om dina godtyckliga definitioner?
Citera
2018-08-27, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Helt fel. En spermie är enbart en könscell. Det krävs även ett ägg för att skapa en zygot, alltså början på människoliv.

Ni har er godtyckliga definition på vad som är mänskligt liv.
Min definition på människa handlar om att det är genmassan som är mänsklig.
Alltså är en spermie 50% människa.

Så på grund av hur jag definierar vad som är en människa måste du anpassa ditt liv.
Citera
2018-08-27, 08:46
Medlem
Madeleine-Ss avatar
Vår abortlag är perfekt som den är och jag gråter också när människor förlorar sina barn, det finns inget motsägelsefullt med det.

Det här abortmotståndet som vissa högerpartier driver är endast ett sätt att kontrollera kvinnors kroppar.

De flesta aborter, 95%, sker innan v 12 och kommer alltså fortsätta på samma sätt även om SD/KD får bestämma. I den gruppen kan det ex vara slarv med p-medel eller ickefungerande p- medel som är orsaken. Barnmorskor jobbar väldigt mycket med att minska ofrivilliga graviditeter men på detta området kan man göra mer.

Sedan kommer den mer komplicerade delen av aborterna och i många fall är det efterlängtade graviditeter där antingen barnet visat sig vara sjukt, sakna hjärna, njurar, bedömas ej kunna överleva utanför livmodern eller att mammans hälsa påverkas för mycket av graviditeten.

Det jag vill understryka i debatten är den påfrestning kvinnans kropp går igenom under en graviditet. Är kvinnan inte frisk från början kan hennes tillstånd förvärras och även bli livshotande.

Om fostret är bedömt i v 19 ( rutinultraljud) att ej kunna överleva utanför livmodern, ska denna graviditet verkligen fortsätta i 20 veckor till och sedan ska vi behöva se ett fullgånget barn som kvävs strax efter födseln? Det menar vissa partier och till den typen av vård skulle i jag som barnmorska inte vilja medverka.
Citera
2018-08-27, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biyu800
Då är det ingen anledning alls att sörja, bara get over it så att säga o försöka igen om hon inte är någon sorts hycklare vill säga.

Ja för en 12-åring alternativt en empati-störd person kan det absolut framstå så.
Citera
2018-08-27, 08:47
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JannesKamel
Vad ska vi göra åt de på flyktinglägren? dem har det hur bra som helst dp typ hela världen bidrar med resurser.
Vi ser ett problem i vårt civiliserade samhälle där tusentals barn dödas varje år, utan någon som heslt chans till livet. Detta vill vi ändra på, vi ska inte WT folk som springer in o gör ett antal aborter per år för mannens lust tog över och orkade inte dra o köpa kondom.

Ett ofött men levande barn är den mest oskyldiga människan på jorden, därav anser jag, att den ska ha möjligheten till att växa upp och börja leva och inte dö för att någon inte pallar ha ett barn. har för många barn osv. Knullar man får man förstå konsekvenserna, borde inte vara så jävla svårt?
Och efter födseln, då kan barnet få leva på vilken soptipp som helst, välkommen till livet, oönskade barn.
Citera
2018-08-27, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olavikostlainen1
Så man ska döda förståndshandikappade människor för att dem har lägre IQ än hundar?
Det är olagligt att döda hundar i Sverige bara för att du "vill"

Citat:
Ursprungligen postat av Olavikostlainen1
Fortsätt förespråka abort "NOT".........Det gör du väl!
Ja det klart vi ska ha fri abort.
Citera
2018-08-27, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Det finns dokumenterade fall där man sett hur fostret "rycker undan" strax innan den slits i stycken.

Så att ha möjlighet att svara på yttre stimuli med rörelse innebär att ditt liv är okränkbart?

Miljontals bakterier med den möjligheten dödas av din kropp varje timme. Är du alltså en mass-mördare?
Citera
2018-08-27, 08:50
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskindiskmdel
Känns väl helt rimligt. I det här skitlandet hade läkaren kommit undan med en varning.
Du måste vara religiös!
Citera
2018-08-27, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Och efter födseln, då kan barnet få leva på vilken soptipp som helst, välkommen till livet, oönskade barn.

Du missförstår. Dessa godhetsknarkare bryr sig inte om barnet.
De bryr sig om att få känna sig goda på andras bekostnad.

Lite som en politiker som tar andras lön via skatt och lägger det på obegränsad invandring.
Citera
2018-08-27, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madeleine-S
Om fostret är bedömt i v 19 ( rutinultraljud) att ej kunna överleva utanför livmodern, ska denna graviditet verkligen fortsätta i 20 veckor till och sedan ska vi behöva se ett fullgånget barn som kvävs strax efter födseln? Det menar vissa partier och till den typen av vård skulle i jag som barnmorska inte vilja medverka.

Och ingen kan heller tvinga någon till att medverka.
Det är bara att välja ett annat jobb.
"Jag vill jobba i kassan på ICA men vill inte behöva sälja kött"
Citera
2018-08-27, 09:01
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Franz
Så att ha möjlighet att svara på yttre stimuli med rörelse innebär att ditt liv är okränkbart?

Miljontals bakterier med den möjligheten dödas av din kropp varje timme. Är du alltså en mass-mördare?

Här diskuterar vi ju ett fall där man går in och eliminerar ett foster som bara är någon/några veckor ifrån att kunna med medicinsk hjälp kunna leva.

I ditt fall kanske det är berättigad att skära halsen av en koma patient, personen ifråga kan ju ändå inte känna smärta.
Citera
2018-08-27, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Efterbliven jämförelse då det inte ens är fysiskt möjligt för en man att genomföra en graviditet, och att jämföra Sveriges standard med buschfolk är ju inte heller helt smart, och dessa sliddjur som trots allt går MED på att ligga med karln OCH BLI SPRUTAD I, kan ju inte komma och grina efteråt, då får de väl helt sonika säga att det inte blir ligga utan skydd, och så var det inget mer med det. Abort är ju dessutom ett alternativ.

Jag är bara för abort ifall barnet blivit till genom våldtäkt, sedan finns det ju idioter som använder abort som preventivmedel.. "Hoppsan, har gjort abort fyra gånger".....
En vuxen utan begåvningshandikapp VET hur barn blir till..Ibland kan man undra hur det är ställt..

Och det känns väl lite magstarkt att snacka om abort, när man sörjer sitt eget barn, å andra sidan var det menat att leva, en abort släcker ju allt(förhoppningsvis)..

Det märkliga är att det är kvinnor som "gör aborter fyra gånger" som får skit för det

Kvinnor som gör aborter fler än en gång registreras och får bära någon slags skam.

Hur många aborter män är ansvariga för får man aldrig veta.

Det kan finnas män som går omkring med tio aborter på sitt "samvete" utan att någon ens vet om det
Tjatsex och slippakondomtjat hör det manliga släktet till. Och sedan får kvinnan bära konsekvenserna.

För mig blir det problematiskt när man talar om abort som en kvinnofråga.
Där man lägger ansvaret, skulden och skammen, på kvinnan.

Och jo. Jag tror faktiskt att det är möjligt för män att bära foster. Man vill bara inte fortsätta utveckla den tekniken.
Gogla så får du se.

Det är lite som med manliga p-piller. Dom finns.
Men manliga p-piller ger samma biverkningar som kvinnor får av sina p-piller och det vill vi ju inte utsätta män för såatteeee...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in