2018-08-25, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Tyvärr visar det vad en del av oss fruktat. Trump är helt enkelt inte vuxen uppgiften. Han läser inte på, förstår inte problematiken, tror att han kan förändra saker bara genom sin personlighet och agerar alldeles för spontant för den roll som USAs president innefattar.

Men att slå sig för bröstet med en "vad var det jag sade" attityd är inte heller konstruktivt. Frågan måste föras framåt av folk som kan historien, förstår problematiken, vet hur man tänker i bägge läger. Därför var utnämningen av en vice-VD från Ford som nytt specialsändebud helt fel signal.

Dock, vet jag med 100% säkerhet, att både Trump och administrationen, är "Pålästa", vad gäller "Business opportunities" och vad man vill åstadkomma i det avseendet.

Anledningen till att Stephen Biegun (Ford chefen som styrt Fords Washingtonkontor och lobbying, sedan Ziad Ojakli lämnade posten förra månaden, för att börja på Japans Soft Bank Group Corp.) engagerats, och var tänkt att biträda Pompeo på resan till Pyongyang, var, att ytterligare fokusera förhandlingarna på "Business and future prospects", och därigenom skapa ännu större incitament för regimen att avveckla kärnvapnen.

Biegun är kunnig i, hur Nordkoreas nuvarande system och regelverk ser ut, vad gäller JV - samarbete - möjligheterna för utländska aktörer att investera och verka/etablera sig i Nordkorea.

Man vill motivera regimen att gemensamt med USA:s hjälp hitta vägar för att hitta öppningar som underlättar utländska investeringar, men under förutsättningar som båda parter kan acceptera.

Idag ges endast tre möjligheter för utländska företag att verka i Nordkorea, premisserna är följande:

1. JV - Joint Ventures i två varianter, det ena upplägget är att det utländska företaget och regimen delar på "Risk and Reward" dvs man investerar 50/50 och delar vinsten 50/50, management delas också lika.
Det andra är, man delar på investeringar, men regimen har kontrollen över bolaget, dock ges partnern möjlighet att delta i en JMC = Joint Management Committee, vinster och förluster delas lika.

2. Detta tredje alternativ, är endast tänkt att tillåtas i ekonomiska zoner eller avgränsade slutna anläggningar. I detta fall tillåts företaget att till 100% äga verksamheten och regimen har inga rättigheter att utöva inflytande på bolaget.

Det finns idag drygt 200 Kinesiska JV bolag och ca 30 st Ryska, som är verksamma under dessa premisser i Nordkorea

Det USA främst vill fokusera på att finna gemensamma lösningar på, är de stora problem och hinder för större investeringar och satsningar, och dessa är:

1. Lagar och förordningar, det finns inga regelverk som garanterar rättssäkerhet vid tvister.

2. Det finns inget fungerande banksystem, inga försäkringsbolag, allt kontrolleras av staten.

3. Infrastrukturen är extremt dålig, försörjningen av el - gas - vatten - telekommunikation likaså.

Alla dessa frågor vill USA ha högt på agendan, och få med regimen på, att förändra, gemensamt.

Förhoppningen är att "Moroten" skall vara så stor att kärnvapenavvecklingen underlättas därigenom.

DET VERKAR GÅ, SÅDÄR......... Kina vill inte ha varken affärsmässig konkurrens eller militär närvaro.

Sanktionerna kommer INTE att lyftas innan man uppnår en utveckling som vidimerar avvecklingen i någon form, strategiskt militärt, kommer USA heller inte att göra några fler eftergifter.

Mission impossible?
Citera
2018-08-25, 05:35
Medlem
Kumabjorns avatar
Gedigen förklaring, men i nuläget är det knappast affärsmöjligheter som bör ligga högst på agendan. Det är, åtminstone i mina ögon, en märklig prioritering. Förhandlingarna är ett diplomatiskt minfält och där behövs det diplomater med kunskap och fingertoppskänsla. Drar man det i nästa steg tvivlar jag på att någon på NK sidan ens riktigt begriper deras resonemang. De har varit fokuserade på USA som en militär fiende i flera decennier. Att de plötsligt skulle börja se dem som något slags Daddy Warbucks ter mig helt främmande.
Men det innebär naturligtvis inte att jag har rätt, kanske bara att jag tolkat hela situationen sämre än jag inbillade mig.
Citera
2018-08-25, 08:40
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Var ser du att jag har förnekat USAs roll?
Självklart har USA ett ansvar men det är oerhört ansvarslöst att att fortsätta med upprustningen i detta skede.
Du förnekar USA:s roll hela tiden. Ändå är det ju USA som har haft taktpinnen allt sedan 50-talet.
När man läser era rader här, kan man få för sig att det är Nordkorea som är stormakten och USA ett litet land som försöker blidka den store satan.

Ni lever i uppochned vända världen. Sanningen är ju att om USA hade dragit sig undan från Koreahalvön så hade situationen varit en helt annan. Då hade folket i Nordkorea levt i harmoni med sin släkt i söder, och de hade inte lagt en krona på kärnvapen.
Det hade varit rätt av USA, för de har ingen som helst rätt att försöka styra Korea.
Citera
2018-08-25, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Gedigen förklaring, men i nuläget är det knappast affärsmöjligheter som bör ligga högst på agendan. Det är, åtminstone i mina ögon, en märklig prioritering. Förhandlingarna är ett diplomatiskt minfält och där behövs det diplomater med kunskap och fingertoppskänsla. Drar man det i nästa steg tvivlar jag på att någon på NK sidan ens riktigt begriper deras resonemang. De har varit fokuserade på USA som en militär fiende i flera decennier. Att de plötsligt skulle börja se dem som något slags Daddy Warbucks ter mig helt främmande.
Men det innebär naturligtvis inte att jag har rätt, kanske bara att jag tolkat hela situationen sämre än jag inbillade mig.

Jag förstår Din bedömning, och den delar nog många.
Den är dock inte förvånande, ur ett "Trump perspektiv".

Jag är kluven, till hela scenariot, av skäl som får dryftas vid ett lämpligare tillfälle.
Jag är just nu på väg, för några hektiska arbetsveckor på resande fot och återkommer i tråden i mån av tid.
Citera
2018-08-25, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du förnekar USA:s roll hela tiden. Ändå är det ju USA som har haft taktpinnen allt sedan 50-talet.
När man läser era rader här, kan man få för sig att det är Nordkorea som är stormakten och USA ett litet land som försöker blidka den store satan.

Ni lever i uppochned vända världen. Sanningen är ju att om USA hade dragit sig undan från Koreahalvön så hade situationen varit en helt annan. Då hade folket i Nordkorea levt i harmoni med sin släkt i söder, och de hade inte lagt en krona på kärnvapen.
Det hade varit rätt av USA, för de har ingen som helst rätt att försöka styra Korea.

1890 talet Ryssen får kontroll över Nordöstra Kina. De anlägger snabbt Dalian och flottbasen Port Arthur, som skulle bli deras isfria hamn. De fick stryk av Japan under Rysk Japanska kriget, som blev början av Japans imperium.

Efter 2VK behöll Ryssen kontroll över Dalian till 1956.

Ryssen ockuperar fortfarande områden som Kinser anser tillhöra Kina.
Citera
2018-08-25, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

USA:s roll i hela Koreaproblematiken, är precis lika legitim som Kinas respektive Rysslands.

Av vilken anledning skall Kina eller Ryssland, ha en mer rättmätig anledning att styra över Koreahalvön?

Det kommer inte att skrivas under några som helst avtal avseende fred eller liknande, UTAN USA:s underskrift!

Om Koreahalvön hade fått utvecklats som en nation, så som Sydkorea gjort, hade vi sluppit se en lidande befolkning under tyranniet i norr, och en fantastisk framgångsrik nation internationellt.
Citera
2018-08-25, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
USA:s roll i hela Koreaproblematiken, är precis lika legitim som Kinas respektive Rysslands.

Av vilken anledning skall Kina eller Ryssland, ha en mer rättmätig anledning att styra över Koreahalvön?

Det kommer inte att skrivas under några som helst avtal avseende fred eller liknande, UTAN USA:s underskrift!

Om Koreahalvön hade fått utvecklats som en nation, så som Sydkorea gjort, hade vi sluppit se en lidande befolkning under tyranniet i norr, och en fantastisk framgångsrik nation internationellt.

Det var USA som ville ha delning av Korea. Ryssen har inget i Asien att göra.

Kina, tre gånger under 50 år anföll Japan Kina och alla gånger genom Korea.
Citera
2018-08-25, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Det var USA som ville ha delning av Korea. Ryssen har inget i Asien att göra.

Kina, tre gånger under 50 år anföll Japan Kina och alla gånger genom Korea.

Återigen, konsensus mellan USA och Ryssland om två ockupationszoner är ett faktum. Man kan vrida och vända på detta in absurdum.
Citera
2018-08-25, 11:04
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR

Varför gör du sådana liknelser, de haltar ju väldigt betänkligt? Helt klart är det USA som hotar Nordkorea med sina massiva militärövningar och en mycket aggressiv retorik sedan decennier. Och USA har ju inget där att göra överhuvudtaget.

Ryssland och Kina är grannar, de har en helt annan ställning gentemot Korea. Och så vitt jag förstår försöker de samarbeta med Korea nu, de försöker inte alls styra över Korea. Varför kommer du med sådana lögner?

Medan USA tycks köra på i samma gamla improduktiva, skadliga spår. USA:s politik har ju skadat dessa 80 miljoner sedan 50-talet, det är galet. Och galenskap föder galenskap, det vet vi.

Nej, USA måste ändra sin hållning mot Nordkorea totalt om det skall hända något positivt, om människorna på halvön skall kunna få frid. Det är dessa det handlar om, människorna, inte några jävla ideologier.
Senast redigerad av humanlife 2018-08-25 kl. 11:09.
Citera
2018-08-25, 11:46
Medlem
SecundusSilents avatar
Jag undrar hur kamrat Kim Jong Un tänker sig att kunna genomföra moderniseringen inom hälso- och sjukvården då sanktionerna har visat sig utgöra stor problem för att importera både utrustning och medicin?

Men eftersom kamrat Kim har givit order om att sektorn skall förbättras kan detta troligen bara innebära en sak: stora insatser för att med alla medel smuggla in denna utrustning vilket jag förstås helt stöder och som alla som värnar om humanitära insatser och människornas välfärd stöder.

Så nästa gång kamrat Kim gör en "on the spot guidning", troligen inom 1-2 år, då kan vi nog förvänta oss att det har hänt saker.

Kamrat Kim:
"Other sectors have made remarkable leaps forward in recent years, but the public health sector has never done so but become more and more passive, he said, noting that there is nothing to be proud of in the public health sector, except the modern hospitals, the Medical Oxygen Factory and the Dental Hygiene Products Factory recently built under direct control of the Party.//It is necessary to stand in the van by destroying and transforming the outdated ones, not losing the heart, he said, adding that they should not repair some old buildings only but arrange the production environment, as required by the international standards, and modernize the production processes on the basis of the latest science and technology and turn the factory into the ultra-modern one capable of producing highly efficient quality medical equipment and appliances meeting the international standard."
http://www.rodong.rep.kp/en/index.php?strPageID=SF01_02_01&newsID=2018-08-21-0007
Citera
2018-08-26, 11:34
Medlem
SecundusSilents avatar
DFR Korea uppges hålla en internationell konferens om kryptovaluta och blockkedje-teknologi om drygt en månad.

DFRK har troligen god teknisk kunskap inom området och man får ju applådera att DFRK tar ett internationellt initiativ för att vrida oss bort till mer demokratiska valutor som kan undgå de internationella kapitalistiska organisationernas försök att stoppa finansiella transaktioner med DFRK, inte sant?

”North Korea plans to hold an international conference on blockchain technology and cryptocurrencies in Pyongyang in October, a U.S-based radio broadcast said Saturday. The first-ever Korean International Blockchain Conference will be held for a two-day run starting Oct. 1 in the North Korean capital city, according to the report by Radio Free Asia (RFA). The event will bring experts in this cutting-edge field from around the world, the report said, adding that they will hold meetings with officials of the North's business entities on Oct. 3. North Korea appears to be aiming at showing off its capabilities regarding such technologies, a security expert told RFA on condition of anonymity.”
http://english.yonhapnews.co.kr/northkorea/2018/08/25/0401000000AEN20180825000800320.html
Citera
2018-08-26, 12:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
DFR Korea uppges hålla en internationell konferens om kryptovaluta och blockkedje-teknologi om drygt en månad.
Med tanke på hur sårbara kryptovalutor tenderar vara för bedrägerier av olika sorter och Nordkoreas vana att skaffa pengar på de sätt som går utan större moraliska skrupler bör nog ägare av kryptovalutor vara lite nervösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in