2018-07-08, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Varför älskar du att vara enkelspårig? För att det är tryggt och bekvämt att hålla fast vid sina gamla invanda åsikter? För att det är för jobbigt att försöka förstå andra människors verklighet? Du vill helst slippa det.
Empati är inget för dig, egentligen struntar du fullkomligt i andra människor. Eller hur? Ditt påstådda intresse för MR-frågor gnisslar av hyckleri.

Du har redan förut visat att din tes om att USA skapar demokrati i världen, bara är en illusion, det är det de har präntat i oss. Du kunde ju inte ens ge exempel på ett land där USA har skapat demokrati. De senaste årens krig i Afghanistan, Irak, Libyen och Syrien har tvärtom bara skapat kaos och flyktingströmmar. Och historien är inte ett dugg bättre.

Nord- och Sydkorea har haft krigshot över sig i mer än halvt sekel.

Ingen normalt funtad människa med en gnutta empatiskt förnuft kan gilla och acceptera sånt. Du är helt enkelt galen.

Jag har givit otaliga exempel i tidigare inlägg, men med Ditt tunnelseende och en receptiv förmåga som är nära noll,gick dessa exempel inte in hos Dig, på grund av immunitet, mot det enda rätta systemet och logiken vi idag känner i världen, och vilket ännu så länge visat sig vara den enda, värd epitetet, "Demokratiskt marknadsekonomiskt system", så är det den i "Väst" och i Amerika med dess allierade.
Av den anledningen är Sydkorea det framgångsrika land det idag är.

Återigen, MÖ behandlas i därför avsedd tråd!

Din empatiska nivå, ligger hos mig, och många andra läsare i denna tråd, och i MÖ tråden, på minus valfritt tal, Dina åsikter och trovärdighet verkar inte stå högt i kurs, då Du blir "Sågad" och tillintetgjord av de flesta.
Citera
2018-07-08, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hade ingen aning om att man kunde ladda upp levande människor så där på ett USB-minne. Men så lite man vet.

Och så tar vi exemplen. Vi börjar med landet som man var när att förgöra: Vietnam. Sedan kör vi: Afghanistan, Irak, Libyen. Och så avslutar vi med landet man nu misslyckas med att förgöra: Syrien. Det finns andra exempel också.

För att inte tala om alla diktaturer man gladeligen stödjer: Saudi, Bahrain, UAE....

Det är ok, jag vet att Du inte vet så mycket, jag har överseende med det.

Vietnam - MÖ, bör behandlas i andra trådar!

Men OT:

Vietnam och USA är idag bästa vänner.

Ryssland startade aggressionen mot Afghanistan, dom fick på käften ordentligt.
Vi får ge en eloge till USA att dom orkar härda ut i kampen där, Du borde ge dom "Cred" för det!

Vågskålen bör inte få väga över i Syriens och Irans favör, i MÖ, eller hur?

Framförallt inte då Hezbollah fick majoritet i Libanon.
Citera
2018-07-08, 16:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Det är ok, jag vet att Du inte vet så mycket, jag har överseende med det.

Vietnam - MÖ, bör behandlas i andra trådar!

Men OT:

Vietnam och USA är idag bästa vänner.

Ryssland startade aggressionen mot Afghanistan, dom fick på käften ordentligt.
Vi får ge en eloge till USA att dom orkar härda ut i kampen där, Du borde ge dom "Cred" för det!

Vågskålen bör inte få väga över i Syriens och Irans favör, i MÖ, eller hur?

Framförallt inte då Hezbollah fick majoritet i Libanon.
Du måste vara helt vrickad som gör den analysen av läget i världen. Vietnam är vad det är idag för att USA fick stryk och trots att man blev ordentligt sönderbombat med bl.a. CW-vapen. Och ja, Afghanistan blir det nog inte något med förrän USA lämnar landet och överlämnar åt Kina att implementera det mineralavtal man har med landet.

Lika vrickad som du är i din syn på NK där du inte förstår någonting verkar det som och där du lever skrämd i en hallucination om att alla som kritiserar USA:s agerande under alla år är kommunister och diktaturkramare. Kan inte vara lätt då, det förstår jag. Vi tar lite visdomsord som motvikt:
CVID is a term coined by those who had no intention of resolving NK issue. Please remember that. Those who keep repeating CVID as if it is an inviolable, non-negotiable starter, in fact, miss an important aspect of the history of US-NK confrontation.
https://twitter.com/youknowit2/status/1015708627254980608
Citera
2018-07-08, 16:42
Medlem
Pompeo uppmanar Nordkorea att följa Vietnams kloka väg, och begrava fientligheterna!

I sitt tal i Hanoi idag, vädjade Pompeo till Nordkoreas och Kim´s sunda förnuft.

Ett mirakel kan ske, även i Nordkorea, när det gjorde det i Vietnam.

Efter att fientligheterna emellan USA och Vietnam, är förpassade till historien, upplever Vietnam nu tillsammans med USA, framgång och enorm utveckling.

Istället för misstro och konstant motarbetande, skulle Nordkorea uppleva samma positiva framtid!

www.theglobeandmail.com/world/article-pompeo-appeals-for-north-korea-to-follow-vietnams-path-in-overcoming/

Tänk om Kim och Nordkorea kund uppvisa samma förnuft och klokhet som Vietnam!
Citera
2018-07-08, 16:53
Medlem
Citat:
Du måste vara helt vrickad som gör den analysen av läget i världen. Vietnam är vad det är idag för att USA fick stryk och trots att man blev ordentligt sönderbombat med bl.a. CW-vapen. Och ja, Afghanistan blir det nog inte något med förrän USA lämnar landet och överlämnar åt Kina att implementera det mineralavtal man har med landet.

Lika vrickad som du är i din syn på NK där du inte förstår någonting verkar det som och där du lever skrämd i en hallucination om att alla som kritiserar USA:s agerande under alla år är kommunister och diktaturkramare. Kan inte vara lätt då, det förstår jag. Vi tar lite visdomsord som motvikt:
CVID is a term coined by those who had no intention of resolving NK issue. Please remember that. Those who keep repeating CVID as if it is an inviolable, non-negotiable starter, in fact, miss an important aspect of the history of US-NK confrontation.

I så fall är det underbart att vara "Vrickad!"

Jag kan inte ta ansvar, för Din oförmåga att analysera Nordkorea på rätt sätt.

Jag ger Dig ett råd, läs Pompeos tal, han höll i Hanoi idag!

Jag kan tyvärr inte bistå med mer upplysande info i ämnet just nu, skall strax sätta mig på ett plan till London och träffa Engelska och Amerikanska kollegor, som är lika "Vrickade" som jag!

Lycka till i Ditt värv, så försöker jag göra mitt yttersta i mitt!
Citera
2018-07-08, 16:57
Medlem
Citat:

Du har mycket ratt, men Ryssland ockuperar fortfarande Norra Asien.

I min dotters skola hanger en mycket vacker Fransk varldskarta fran tidigt 1700 tal. Men i mitten av Norra Siberien finns det ett som kallas Moscow. Annars ar Ryssland bara i Europa. Kina ar fortfarande mycket mindre an dagens. Annars har Asien framforallt Indien och Norra Asien manga stora riken som idag inte finns.

Kina nadde sina nuvarande granser under Manchu tiden.

Och Ryssland ockuperar fortfarande norra Asien.

Du har mycket ratt, men Ryssland ockuperar fortfarande Norra Asien.

I min dotters skola hanger en mycket vacker Fransk varldskarta fran tidigt 1700 tal. Men i mitten av Norra Siberien finns det ett som kallas Moscow. Annars ar Ryssland bara i Europa. Kina ar fortfarande mycket mindre an dagens. Annars har Asien framforallt Indien och Norra Asien manga stora riken som idag inte finns.

Kina nadde sina nuvarande granser under Manchu tiden.

Och Ryssland ockuperar fortfarande norra Asien.
Citera
2018-07-08, 17:01
Medlem
Citat:
Pompeo uppmanar Nordkorea att följa Vietnams kloka väg, och begrava fientligheterna!

I sitt tal i Hanoi idag, vädjade Pompeo till Nordkoreas och Kim´s sunda förnuft.

Efter att fientligheterna emellan USA och Vietnam, är förpassade till historien, upplever Vietnam nu tillsammans med USA, framgång och enorm utveckling.

Istället för misstro och konstant motarbetande, skulle Nordkorea uppleva samma positiva framtid!

www.theglobeandmail.com/world/article-pompeo-appeals-for-north-korea-to-follow-vietnams-path-in-overcoming/

Inte mycket verkstad fran USA.
USA kan borja med att erkanna Nordkorea. Och satta upp en sanningskommission
1. Varfor USA inte erkande ett enat Korea, 1945.
2. Upptakten till kriget 50.
Citera
2018-07-08, 17:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Enklaste vore att förmå NK att skrota sina ICBM först, verifierbart. Sedan kan jänkarna åka hem då deras närvaro för fredsprocessens fortskridande inte är nödvändig.
"How long does it take to achieve CVID?"
"5 to 15 years or more."
"Who gets to decide whether CVID is done?"
"USA."
"Will there be sanctions relief before CVID?"
"F*** No!"

This is what CVID means. This is how the attitude "We are America, b****" manifests itself. Are you proud?
https://twitter.com/youknowit2/status/1015854423560482816
Citera
2018-07-08, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Utan USA hade Sydkorea varit styrt av Kimregimen, Rojava av Assad- & Erdoganregimerna, och Baltikum av Putinregimen. Bara tre av otaliga exempel.

De andra interventionerna du gav exempel på var/är strategiska misslyckanden.

Om USA hade erkant ett enat Korea 1945 hade vi haft ett enat Korea. Och Kim klanen hade aldrig kommit till makten.

Toligen hade Korea varit ett mycket rikt land.
Senast redigerad av svensk0kina 2018-07-08 kl. 17:09. Anledning: till
Citera
2018-07-08, 17:10
Medlem
Citat:

Citera
2018-07-08, 18:32
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Halvt rätt som vanligt. Chomskysyndromet kickar igång igen - USA är "satanistiskt" för att inte allt går perfekt, och sådant skall mätas i "empati", inte objektiva framgångar.

Motsättningarna på koreahalvön hade inte sin begynnelse vid krigsutbrottet. Jänkarna iscensatte en ockupationsregering som var djupt illa betraktad av den koreanska befolkningen. Regeringsföregångaren var vänsterorienterad med inslag av kapitalistisk frimarknadekonomi i likhet med den traditionellt socialdemokratiska välfärdsmodellen. Samt så hade denna stat en utrikespolitisk präglad av neutralitet där Sovjetunionen och USA båda ansågs vara stater som skulle behandlas på jämlika villkor. Detta var alldeles för "vänster" enligt USA så de saboterade framväxten av ett enat Korea under denna i min åsikt fördelaktiga administration i jämförelse med dagens syd och norr.

Amerikanerna skapade en regim utan folklig förankring vars administration var dominerad av koreaner som tidigare varit kollaboratörer med den japanska ockupationsmakten under andra världskriget. Japan hade sedan 1910 till den tidspunkten etablerat ett etniskt hierarkiskt samhälle där livegenskap blev uttrycket med Japanerna som godsägare och koreanerna som bönder. Stöld av historiska artefakter, sexuellt slaveri och tvångsarbete med betydande dödsfall var andra vidrigheter som Japanska ockupationsmakten gjorde sig skyldig till under tiden Korea var inom dess blodiga järngrepp.

Amerikanerna skapade en regering var av de med samhällsinflytande som tidigare varit kollaboratörer med regimen nämnd ovan, möjliggjorde krossandet av två interna vänsteruppror som agerat på eget bevåg oberoende av den kommunistiska lydstaten i norr, sönderbombade Nordkorea med hundratusentals civila förluster (Vårupproret 46 och Jeju 48), möjliggjorde Rhee`s massakrer av tiotusentals under kriget och understödde en militärdiktatur i Sydkorea fram tills dess förfall.

USA är med rätta hatad världen över. Om du på riktigt tror att USA är motiverad av goda avsikter världen över och att misstag karaktäriserar den ondska som USA utbringat världen över så är din åsikt extremt annorlunda från min. Att begå själviska handlingar som inte påbuds av den konventionella notionen om humanitär moral när dessa handlingar har förutsebart resultat av den negativa sorten är vidrigt.
Senast redigerad av chimpsky666 2018-07-08 kl. 18:37.
Citera
2018-07-08, 19:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Utan USA hade Sydkorea varit styrt av Kimregimen, Rojava av Assad- & Erdoganregimerna, och Baltikum av Putinregimen. Bara tre av otaliga exempel.

De andra interventionerna du gav exempel på var/är strategiska misslyckanden.
Är du medveten om att Sydkorea var en militärdiktatur under många år med USA:s välsingelse? En mycket grym sådan dessutom. Det var under den tiden som landet industrialiserades och märkligt nog så är de få sydkoreaner som klagar över den perioden utan man ser det idag som tiden när välståndet grundlades i landet.

Mycket att tänka på och den kognitiva dissonansen ligger nära till hands. Speciellt när man sedan kommer in på Nordkorea.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in