2021-02-09, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du kan gott få leta lite till. Jag håller på att gå igenom materialet.
Jag kan hjälpa dig lite, det var länge sedan Public Distribution System (PDS) kollapsade. Att nordkoreanerna får tre mål om dagen är således en lögn, kort o gott ett bläckfiskpåhitt.

De flesta bor på landsbygden där maten är slut sedan länge, och man kan ju knappast gå till affären för att handla lite förnödenheter till familjen? Eller?
Citera
2021-02-09, 20:43
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jag kan hjälpa dig lite, det var länge sedan Public Distribution System (PDS) kollapsade. Att nordkoreanerna får tre mål om dagen är således en lögn, kort o gott ett bläckfiskpåhitt.

De flesta bor på landsbygden där maten är slut sedan länge, och man kan ju knappast gå till affären för att handla lite förnödenheter till familjen? Eller?
På landet har man även farmers markets, från dessa saknas det statistik. Rispriserna har varit stabila, och som sagt de nya reformerna för bönderna har visat sig lyckosamma. Dom får i stor utsträckning bestämma om vilka grödor de ska odla, vilket ökat produktionen då de känner sina marker bäst. Dom får även bonusar för ökade skördar. "Field responsibility system".
Att jämföra dagens situation i landet med 90 talets är djupt missvisande, felaktigt och i vissa fall direkt lögnaktigt.
Citera
2021-02-09, 21:40
Medlem
Citat:
På landet har man även farmers markets, från dessa saknas det statistik. Rispriserna har varit stabila, och som sagt de nya reformerna för bönderna har visat sig lyckosamma. Dom får i stor utsträckning bestämma om vilka grödor de ska odla, vilket ökat produktionen då de känner sina marker bäst. Dom får även bonusar för ökade skördar. "Field responsibility system".
Att jämföra dagens situation i landet med 90 talets är djupt missvisande, felaktigt och i vissa fall direkt lögnaktigt.
Det har ju uppenbart inte fungerat då FN ber om undantag för att ge humanitär hjälp.
Och var har du länken där man kan läsa om att de idag får tre mål om dagen.
Finns det någon objektiv rapport om det du beskriver?

WFP har väldigt bra koll och de begär hjälp, ingenstans kan jag jag läsa om att de har fel.
Menar du att de ska ta tillbaka sin begäran om humanitär hjälp eftersom det har visat sig att alla får tre mål om dagen? Är deras underrättelse fullständigt fel?

Är plötsligt befolkningen i världens fattigaste land mätta och belåtna då de numera får tre mål om dagen.
Menar du att undernäringen därmed inte längre existerar?
Svälten avklarad?
Du borde omedelbart kontakta WFP och berätta.
Citera
2021-02-09, 21:48
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Det har ju uppenbart inte fungerat då FN ber om undantag för att ge humanitär hjälp.
Och var har du länken där man kan läsa om att de idag får tre mål om dagen.
Finns det någon objektiv rapport om det du beskriver?

WFP har väldigt bra koll och de begär hjälp, ingenstans kan jag jag läsa om att de har fel.
Menar du att de ska ta tillbaka sin begäran om humanitär hjälp eftersom det har visat sig att alla får tre mål om dagen? Är deras underrättelse fullständigt fel?

Är plötsligt befolkningen i världens fattigaste land mätta och belåtna då de numera får tre mål om dagen.
Menar du att undernäringen därmed inte längre existerar?
Svälten avklarad?
Du borde omedelbart kontakta WFP och berätta.
Kanske FN snart får hjälpa de miljontals hemlösa och svältande amerikanerna?
Citera
2021-02-09, 22:05
Medlem
Citat:
Kanske FN snart får hjälpa de miljontals hemlösa och svältande amerikanerna?
Den där matematiken har vi gått igenom tidigare men du kanske inte förstod procenträkning? Du gav ju siffrorna.
Om du vill kan jag gå igenom de siffror du presenterade ännu mer pedagogiskt?
Matematik är för mig ingen trång sektor.

Jag kan även upprepa att jag anser att ingen människa ska behöva leva i svält, oavsett var i världen.

Var kan man läsa om att nordkoreanerna får tre mål mat om dagen?
Du tycker att FN:s begäran om humanitär hjälp är onödig då de är mätta o belåtna med tre mål om dagen?
Var kan man läsa om det?
Citera
2021-02-09, 22:18
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Den där matematiken har vi gått igenom tidigare men du kanske inte förstod procenträkning? Du gav ju siffrorna.
Om du vill kan jag gå igenom de siffror du presenterade ännu mer pedagogiskt?
Matematik är för mig ingen trång sektor.

Jag kan även upprepa att jag anser att ingen människa ska behöva leva i svält, oavsett var i världen.

Var kan man läsa om att nordkoreanerna får tre mål mat om dagen?
Du tycker att FN:s begäran om humanitär hjälp är onödig då de är mätta o belåtna med tre mål om dagen?
Var kan man läsa om det?
Inget land är helt perfekt, snarare hur man utmålas.
Citera
2021-02-09, 22:53
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Kan du avslöja någon eller några av missuppfattningarna? Det skulle vara intressant.
Jag kommer säkert att läsa boken men jag är inte så säker på att vissa andra kommer att göra det.

En del saker som tillskrivits KJU under skoltiden var egentligen något storebror, Kim Jong-chol ansvarade för. Skolbarnen verkade ha svårt med deras namn och brukade därför kalla dem ”den långe tunne” respektive ”den korte fete”. Modern kom tydligen på besök ganska ofta och skällde ut honom efter noter för att han inte gjorde sina läxor.
Citera
2021-02-09, 22:58
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:

Om nu detta stämmer är i så fall inte den logiska slutsatsen att den planerade ekonomin kollapsat och att marknadsekonomi är vägen framåt? Kina har länge legat på Pyongyang och försökt övertyga dem att ta efter den kinesiska modellen. Den nya ambassadören som snart tillträder är ungefär motsvarigheten till kabinettsekreterare inom partiapparaten, en tämligen tydlig signal att Beijing gärna ser att KWA börjar diskutera en förändring. Kommer den att ske?
Citera
2021-02-09, 23:03
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Kan du länka var de säger att de idag får tre mål om dagen? Ingenstans på deras hemsida kan jag se att så är fallet?
Jag tar gärna emot länkar beträffande om jordbruksreformerna också.
Går in helt kort bara och hjälper till i letandet:
http://www.sejong.org/boad/1/egofiledn.php?conf_seq=56&bd_seq=5270&file_seq=146 59
På sid 88 kan man läsa just det om portionerna. Hela den långa texten är nog nyttig för Arccosinus att ta del av, skulle jag tro. Kunskap är liksom aldrig fel...
Citera
2021-02-09, 23:21
Medlem
Citat:
Inget land är helt perfekt, snarare hur man utmålas.
Jo, men hur var det med antalet svältande i de båda länderna och hur är det med de tre mål mat om dagen du hela tiden nämner? Källan du nämnde tidigare?

Det skulle i så fall innebära att det onödigt med FN:s begäran om att hjälpa humanitärt?
Nordkorea fixar det själva? Vad vet du som inte WFP inte vet? Berätta gärna.
Har du kommit någon vart med att sammanställa de data du nämnde?

Hur var det med antalet svältande i USA jämfört med de i Nordkorea?
Du nämnde ju siffrorna tidigare? Om du vill ha hjälp med matematiken så ordnar jag det, eller att tolka statistik, jag hjälper dig gärna.
Citera
2021-02-09, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
Går in helt kort bara och hjälper till i letandet:
http://www.sejong.org/boad/1/egofiledn.php?conf_seq=56&bd_seq=5270&file_seq=146 59
På sid 88 kan man läsa just det om portionerna. Hela den långa texten är nog nyttig för Arccosinus att ta del av, skulle jag tro. Kunskap är liksom aldrig fel...
Länken tycks inte fungera, kan du beskriva?
Citera
2021-02-09, 23:27
Medlem
Citat:
Länken tycks inte fungera, kan du beskriva?
Länken vill inte ens ge en trace, ligger servern i Nordkorea?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in