Citat:
Ursprungligen postat av
GTvsProjectC
Behövs 10 till Jeff Ahls minst. Varför är jag den enda som inte vill att det ska gå bra för SD alls? Varför har inte folk greppat att deras policys är en katastrof för det här landet? Verkar bara vara AFSare som fattar detta.
Om man har haft katastrof, varför röstar man för mer katastrof? Det är något sjukt som händer på ett mentalt plan där hos svenskarna som ett kollektiv. Förstår du vad jag menar?
1. Om det inte går bra för SD i valet, så kommer dessa röster istället gå till sossarna och moderaterna. På vilket sätt är det en fördel? Det är klart att det är viktigt att det går bra för SD.
2. Vi vet inte riktigt vad det reformerade SD innebär för Sverige. För 90% av svenskarna är det i dagsläget SD som är det mest radikala parti som finns som är mot rådande invandringspolitik. De har varnat för dagens läge i 20 år. Varför skulle de som röstat på 7-klövern sedan Hedenhös, men nu överväger SD tro att en röst innebär en katastrof för Sverige? De hoppas på att SD i första hand skall åstadkomma att läget inte förvärras (att massinvandringen stoppas) och att de på sikt skall kunna få tillbaka det gamla Sverige.
Varken du eller jag vet om det mesigare SD enbart är en mesifiering eller om det delvis är snällare attityd för att blidka ett mesigt folk. Rent politiskt har - förutom "öppen svenskhet" - inte så mycket hänt i partiprogrammet, så vitt jag vet. Det är i stort detsamma som de haft sedan 10+ år.
Hade SD lagt sig till med AFS retorik och attityd hade det skrämt tillbaka 50% av sina väljare till sina ursprungliga partier och inte fått många nya väljare. De hade blivit ett 5-10% parti. Misstänker jag i alla fall - och det är den analys som även SD har gjort.
Därför är det bra att AFS har startat. De suger upp politiker med denna tuffare retorik, tuffare program och företrädare med högre energi. Dessa kommer i sin tur suga upp de väljare som inte anser att SD håller måttet. Det är win-win.
Det är bara att konstatera att det svenska folket är mesifierat. Att av-mesifiera svenskarna tar tid. Det tar åratal. Ja årtionden. Jag tror att det är djupt rotat. En mycket bra liknelse är SAP - socialdemokraterna - som för 100 år sedan insåg att de var tvungna att lägga av med revolutionstankarna och de hårda orden. Svenskarna ville inte heller då ha för mycket radikalism. Varken kommunism eller nazism var stor i Sverige när det begav sig. Vi är ett mellanmjölksfolk och därmed kan jag säga att AFS aldrig kan få över 10% i det rådande Sverige.
Vi kan hoppas att AFS kommer in och blir en blåslampa för SD. Och om den svenska av-mesifieringen inte går snabbt, så kan man se hur AFS kan bli ett stödparti för ett växande SD. Bli ett "kamrat 4%" för SD som VPK var för socialdemokraterna. Nu är dock AFS inte lika radikalt till höger som VPK var radikalt till vänster, så AFS har nog chans att med tillvänjningsfaktor nå närmare 10% på sikt. Men det kommer vara tack vare SD som slussar luttrade väljare ett steg vidare.