Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Fast det har ju aldrig tidigare hänt i världshistorien att en skyskrapa av stål har totalkollapsat av brand. Det finns skyskrapor av stål som helt övertända har brunnit betydligt längre utan att kollapsa.
Berätta - vilka skyskrapor av stål - innan 9-11 - klarade av mer än 7 timmars brand utan att kollapsa?
De enda stora "stålkonstruktionsskrapebränder" jag känner till är:
1 New York Plaza - brann i 6 timmar, dvs kortare än wtc 7
World Trade Center North Tower - brann i 3 timmar, dvs kortare än wtc 7
First Interstate Bank - brann i 3,5 timmar, dvs kortare än wtc 7
och förstås One Meridian Plaza som brann i 18 timmar men var en cement/stålkonstruktion.
Där hölls branden dessuto tillbaks av:
Sprinklersystemet på våning 10
över 300 brandmän
51 brandbilar
15 stegbilar
och 11 specialenheter
Slutligen var dock One Meridian Plaza "endast" 38 våningar vilket du tidigare i tråden har förklarat inte är tillräckligt för att kalla en skyskrapa och därför inte platsar i diskussionen.
Citat:
”Ingen brandbekämpning” är således ett pseudoargument. Vad har det för betydelse om en brand ”bekämpas” men ändå brinner som en fackla i många timmar?
Lägg ner.
Det argumentet måste nog få nån sorts pris eller nåt - typ " the Golden Denier".
Om du på allvar tror att det inte kan hjälpa till att kyla ned byggnader när ett stort antal brandkårar står och sprutar vatten över elden - gärna i kombination med fungerande sprinklers - så vet jag faktiskt inte vad jag ska säga..