Citat:
Ursprungligen postat av
g4mbler
Jag kan garantera att de frågar specifikt om vilket parti man skulle rösta på under "Övriga". Och att Metro skulle ha något som helst intresse av att sätta munkavle på sin egen undersökning kan jag inte tänka mig - tvärtom skulle de få väldigt mycket läsare av att kunna bli de första som ondgör sig "usch och fy, AfS på väg in i riksdagen".
Den betydligt mer sannolika förklaringen här är helt enkelt att YouGov för tre undersökningar sedan (när Övriga låg på 3,4%) hade AfS strax under 2% (vilket är rimligt med tanke på att vi vet att de låg runt 2% i mars när Övriga fick 4,1%), men att de nu mätt över 2% i två undersökningar i rad (också nästan säkert utifrån en jämförelse med marsmätningen). Vid nästa mätning, som sannolikt kommer om någon vecka, lär mediebomben släppas.
Japp, det kan vi räkna med. Jag gör precis samma analys. Och nu har jag förresten gjort en ordentlig uträkning av vad som borde tillräknas AfS av de 4.8 procenten:
Här hittar man alla Sentios siffror för PP och MED, månad för månad:
https://mickek69.com/
När man räknar ut medelvärde bakåt i tiden så ligger PP runt 1% och MED runt 0.4% (i stort sett oavsett vad man använder för intervall bakåt i tiden). Och vi har inget bättre att gå på än Sentio. För övriga småpartier så är det bästa att gå på det förra valresultatet, dvs c:a 0.5%. Och det finns ingen anledning att tro att det skulle ha ökat (snarare tvärtom). Så 1 + 0.4 + 0.5 = 1.9%
4.8 - 1.9 = 2.9% för AfS
Mina punkter 1-4 (enligt tidigare inlägg) säger oss att 2.9% är en underskattning. Yougov skriver om sin metod
"Urvalet är representativt för den svenska befolkningen för kön, ålder, region och senaste riksdagsval". Man vet alltså inte hur man ska kalibrera för förstagångsväljare och f.d. soffliggare.
DOCK: Hävstångseffekten vi pratat om beror inte av det verkliga värdet utan på det publicerade (underskattade) värdet. Men om det ligger kvar på 2.9% så kommer det att vara utmärkt bra för att bortkastade-röst-resonemanget skall vändas uppochner och stödrösterna från SD:are ska börja ramla in.
En joker i sammanhanget är Uppdrag Granskning om alternativhögern nästa vecka. Det lär bli betydligt mer än ett klistermärke som man kommer att försöka kleta på AfS (inklusive lite Hitler-dyrkan). Det kommer att bli upp till bevis för Kasselstrand - hur mycket har han lärt sig av Trump? Så då kan vi förvänta oss två stora grejer om AfS i nästa vecka. En gissning är att AfS antagligen börjar synas på allvar i MSM därmed. Det kommer att bli något att följa för alla som gillar drama.