Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-23, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag är helt övertygad om att inget institut kommer att särredovisa AfS innan valet. Det är för stora risker förknippat med det. Bättre att efter valet när de kommit in säga ”vi förmådde inte att fånga upp de här väljarna. Vi måste förbättra våra metoder”.

För övrigt så var det 7,4 procent av alla män som röstade ”övrigt” i senaste Yougov. Det är ett mönster vi känner igen från SD och därför kan vi med rätt stor säkerhet säga att kolumnen ”övrigt” till övervägande del består av AfS.

Nu gäller det för alla att försöka övertyga sina flickvänner och fruar att rösta AfS för den andelen ligger säkert en bra bit under 2 procent.

Dock så kan YouGov skryta med att de var först med att uppmärksamma AfS' stöd i mätningar, och i synnerhet hinna särredovisa dem med ett resultat som kommer ligga hyfsat nära valresultatet.

Och Metro verkar inte vara ett dugg rädda för att publicera "politiskt inkorrekta sanningar", då de var väldigt verbala och högljudda med att "nu minsann är SD Sveriges största parti" långt tillbaka denna mandatperiod, trots massa gnäll från annan massmedia. De var också snabba med att uppmärksamma AfS' stöd i opinionen redan några veckor efter deras lansering. Så nej, jag tror inte Metro eller YouGov resonerar på samma sätt som många andra.
Senast redigerad av IKN 2018-08-23 kl. 20:08.
Citera
2018-08-23, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Ja just det, glömde av den. Och jag såg just Milton-E's uträkning utifrån detta. Så ska man ta höjd även för detta, utan att säga för mycket, så lär AfS nu ligga gott och väl över 3%.

Ett skäl till att inte vara mer exakt är att småpartier svajar så förbannat. Kolla in MED hos Sentio. De har svajat upp och ner mellan 0.7% och 0.1% flera gånger i det sista.

Man grämer sig ändå lite över att de inte fick den där sista lilla knuffen över 2% i juni. Då hade de förmodligen varit särredovisade nu, i god tid innan valet. Kan ju bli närmare hälften av rösterna som läggs i förtid så det är viktigt att genombrottet inte kommer för sent.
Citera
2018-08-23, 20:15
Medlem
Fast det går att ändra förtidsrösten. Man kan gå till sin vallokal på valdagen, visa ID och rösta som vanligt och så plockar de bort det förseglade kuvertet med röstkuverten som man lämnade vid förtidsröstningen.
Citera
2018-08-23, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Fast det går att ändra förtidsrösten. Man kan gå till sin vallokal på valdagen, visa ID och rösta som vanligt och så plockar de bort det förseglade kuvertet med röstkuverten som man lämnade vid förtidsröstningen.

Det är ett försumbart antal väljare som gör det i praktiken dock.
Citera
2018-08-23, 20:31
Medlem
StillaHavets avatar
YouGov fångade F! mycket bra med 3,0% i sept. 2014. F! fick 3,1% i valresultat. I kategorin övriga visade YouGov 1,5% och det stämde också bra om man räknar in blankröstera som var 0,89%. Det störta partiet i övriga var Piratpartiet på 0,43%.

Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att AfS ligger ytterst nära ett inträde i RD. Stödröster kommer nu vara helt avgörande.
Citera
2018-08-23, 20:37
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WagnerRockarLoss
Man grämer sig ändå lite över att de inte fick den där sista lilla knuffen över 2% i juni. Då hade de förmodligen varit särredovisade nu, i god tid innan valet. Kan ju bli närmare hälften av rösterna som läggs i förtid så det är viktigt att genombrottet inte kommer för sent.

Ja, jag grämer mig något enormt över detta. Speciellt eftersom jag bettat på AfS också. Men om jag bortser från bettingen, så har AfS 2-3 val på sig, inom de närmaste 9 månaderna, att slå igenom med buller och bång.

Förresten, det där med att hälften av rösterna kan bli lagda i förtid... om/när AfS får 3% i OU, så... jag menar jag uppfattar det som typiskt för väldigt många SD:are att vara sifferfixerade och taktiktänkande... kanske kan det bli en gruppsykologisk kompensations-drive för den förlorade tiden, så att man dubblerar stödröstandet... Önsketänker jag nu?
Citera
2018-08-23, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WagnerRockarLoss
Det är ett försumbart antal väljare som gör det i praktiken dock.

Om det är några som är kapabla att göra slag i saken så är det invandringskritiker och nationalister. Tro inget annat. De är utan tvekan den mest handlingskraftiga delen av väljarna. Det är därför SD och AfS skulle gynnas rejält av att omval, då alla traditionsröstande, slentrianröstande och oinsatta stannar hemma "för de redan har röstat en gång", medan invandringskritikerna och nationalisterna entusiastiskt och förhoppningsfullt går och röstar en andra gång.

Men visst, det bästa vore naturligtvis om AfS vore särredovisade redan nu, men känns samtidigt som den större majoriteten av potentiella AfS-väljare redan nu tolkar de senaste YouGov-siffrorna till AfS' fördel. Vidare... om det nu stämmer att nästa mätning kommer redan nästa vecka, så skiljer det bara en vecka. Visst valet är här väldigt snart, men ändå. Sedan röstar en väldigt stor del på valdagen, så även om det är främst dessa som avgör kan det vara tillräckligt ändå.
Citera
2018-08-23, 20:41
Medlem
freeriderXIIs avatar
AFS borde tänka på problemet hur de skall få andra länder att ta emot svenska medborgare som flyttas mot sin vilja.

En frivillig återvandringspolitik vore bättre. Det mesta har ett pris. Om varje individ som är första, andra eller tredje generationsinvandrare får en miljon för att emigrera skulle många ta chansen särskilt de med stora familjer. Givetvis skulle man bara få stöd för barn födda före lagen instiftades så att inte folk skaffar barn för att få mera stöd.

Realistiskt så skulle pengar behöva utbetalas till både de som skall flytta och de länder som tar emot dem. Men Sveriges 40 miljarders biståndsbudget skulle kunna användas och även ännu mer medel anslås. Det skulle bli en win win lösning för alla inblandade.

Sveriges majoritetsbefolkning skulle tryggas i sin majoritetsställning men många invandrare och adopterade som är lojala mot Sverige och integrerade skulle stanna åtminstone tillsvidare.
Citera
2018-08-23, 20:44
Medlem
freeriderXIIs avatar
En bra sak med AFS är deras kulturpolitik där de bl.a. säger att de vill bygga upp gamla kulturhistoriskt värdefulla rivna byggnader i Sverige. Klockrent.

Citat:
Men det räcker inte med att stoppa framtida arkitektoniska ödeläggelse. Vi måste återerövra stadsrummet för det vackra och harmoniska. Alternativ för Sverige vill därför se en nationell strategi för att långsiktigt återställa arkitektoniska kronjuveler som strukit med i den hysteriska rivningsvågen. Exempel på rekonstruktioner finns från utlandet. I Dresden i östra Tyskland återuppbyggdes efter landets enande barockkyrkan Frauenkirche som hade förstörts under andra världskriget.
Senast redigerad av freeriderXII 2018-08-23 kl. 20:47.
Citera
2018-08-23, 20:47
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robotgura
Det som MSM inte verkar fatta är att deras förtroende har sjunkit något sjukt senaste åren, och att AfS endast kommer gynnas om de uppmärksammas

Rasist-kortet biter inte längre. Men Hitler-kortet funkar fortfarande utmärkt för att skrämma folk såpass att deras hjärna blir paralyserad. Och där har vi problemet med Alt-Right, mot vars ledare, Richard Spencer, man lätt kan dra Hitler-kortet. Spencer m.fl. framstod som myggor jämfört med Trump, så Trump klarade sig fint. Men t.ex. plakatdemoleraren Dulny framstår mer som en like till Kasselstrand.

Kasselstrand kommer verkligen att sättas på prov här.

Men visst, medieuppmärksamhet är bra. Kanske blir det mycket av det nu om media känner att de har trumf på hand. För att mäta hur Kasselstrand sköter sig, tänker jag mig att man får plöja kommentarstrådar på Samhällsnytt om en dryg vecka, för att se vartåt det barkar.
Citera
2018-08-23, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Om det är några som är kapabla att göra slag i saken så är det invandringskritiker och nationalister. Tro inget annat. De är utan tvekan den mest handlingskraftiga delen av väljarna. Det är därför SD och AfS skulle gynnas rejält av att omval, då alla traditionsröstande, slentrianröstande och oinsatta stannar hemma "för de redan har röstat en gång", medan invandringskritikerna och nationalisterna entusiastiskt och förhoppningsfullt går och röstar en andra gång.
Bra poäng. De enda som är intresserade av politik i Sverige idag är invandringskritiker och nationalister. Det är därför SD är större på Facebook än alla andra partier tillsammans och AfS större än sossarna.

På tal om omval så är det ju en klar möjlighet. Regeringsbildningen kommer att bli nästan ohanterlig, och man får nog sätta sannolikheten för ett extraval väldigt högt, antingen direkt eller efter att den nybildade regeringen kraschat om ett år.

Om AfS då fick 3,5 i det ordinarie valet så kommer de in efter extravalet.
Citera
2018-08-23, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
En bra sak med AFS är deras kulturpolitik där de bl.a. säger att de vill bygga upp gamla kulturhistoriskt värdefulla rivna byggnader i Sverige. Klockrent.
Sånt där är jävligt viktigt asså. Idioterna nu förstör ju saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in