Citat:
Ursprungligen postat av
EliasAlucard
En mer objektiv och mindre fanboy uppskattning är så här:
1) Piratpartiet får runt eller nära 1% i år (de har faktiskt legat på 1% i vissa OU, och i år har de inte en HBTQ-fanatisk flata som partiledare, plus att de pushar för den viktigaste frågan av allt, cannabislegalisering, vilket troligtvis kommer att ge PP deras bästa valresultat hittills i år).
2) MED ser ut att bli en riktig flopp i år, men vem vet, de kanske får 0.5%, dock tror jag att de ligger närmare 0.1%, men eftersom YouGov inte har särredovisat AfS (vilket kräver över 2% i 3 val) så kanske MED:s faktiska procentandel ligger bättre till än vad vi tror. Jag kör på din snälla 0.5% linje.
3) Småpartierna som inte är F! och PP fick ca 0.5% förra valet, och de lär nog alla öka en aning, så dessa ger jag 0.6% i år.
Detta blir 2.7% till AfS.
Mycket bra. Det var egentligen mina punkter 1-4 som var huvudpoängen i mitt inlägg, men sen kunde jag inte låta bli att slarva mig igenom uträkningen i inledningen. Du har rätt, övriga småpartier fick c:a 0,5% i förra valet. Och vad beträffar PP så är det en helt okänd värld för mig. Jag kan bara konstatera att jag inte sett röken av dem. Men visst, Sentio ger stöd för idén om 1%, även om det då och då svajar ner till 0,2%. Min största miss var att inte kolla upp att övriga småpartier fick 0,5% i förra valet.
Sen kan jag tycka att du gör en fanboy-analys av PP samt övriga småpartier. Så låt oss säga 2,7-3,0% för AfS just nu.
Citat:
Men eftersom YouGov inte har särredovisat AfS, så kanske MED faktiskt är större än 0.5%, alltså bör i så fall AfS ligga som högst, på 1.9%. Frågan är då om det är de resterande småpartierna som äter upp mer än 0.6% eller om det faktiskt är MED som gör det. Eller kanske både MED och småpartierna, vi får se.
Övriga på 3,4% i juni ser ut som ett "hack i kurvan". Lätt hänt för småpartier, som ju har större (proportionerlig) felmarginal. I så fall hamnade AfS under 2% då, och sedan dess har det bara varit två undersökningar.