Citat:
Ursprungligen postat av
Evilius
Det är Metro som äger undersökningen så det är dom som bestämmer hur frågorna ställs och svaren publiceras. Jag har ännu inte läst någonstans att svarsalternativet 'AfS' finns på frågeformuläret, om det inte finns så går det inte att redovisa AfS separat från 'Övriga'.
Min spekulation är att Metro inte önskar att AfS får den uppmärksamheten. Metro vill inte ens skapa möjligheten för respondenterna att välja AfS i undersökningen.
Jag kan garantera att de frågar specifikt om vilket parti man skulle rösta på under "Övriga". Och att Metro skulle ha något som helst intresse av att sätta munkavle på sin egen undersökning kan jag inte tänka mig - tvärtom skulle de få väldigt mycket läsare av att kunna bli de första som ondgör sig "usch och fy, AfS på väg in i riksdagen".
Den betydligt mer sannolika förklaringen här är helt enkelt att YouGov för tre undersökningar sedan (när Övriga låg på 3,4%) hade AfS strax under 2% (vilket är rimligt med tanke på att vi vet att de låg runt 2% i mars när Övriga fick 4,1%), men att de nu mätt över 2% i två undersökningar i rad (också nästan säkert utifrån en jämförelse med marsmätningen). Vid nästa mätning, som sannolikt kommer om någon vecka, lär mediebomben släppas.