Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-23, 10:35
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Det som är jokern är ju snarare hur alfahannekortet kan slå i valrörelsen i AfS favör. Jimmie Åkesson lär ju vara populär då han varit med länge, och ses som den enda oppositionen av Heja Jimmiefalangen, men det går ju inte att komma ifrån att Jimmie Åkesson är rätt beta. Ta bara hans klipp från valturnén han lägger upp, senast ifrån tvättstugan, eller för den delen när han inte orkar prata vidare i Luleå när skrikvänstern var där. Alternativ för Sveriges företrädare har ju istället en helt annan framtoning. När Kasselstrand, Ahl och Hahne står och eldar på så är ju känslan visserligen mycket grabbigare, men också väldigt mycket mer alfa. Det kan ju säkert vara en del kvinnor som går igång på t.ex. Ahls avhyvling av vänstern i Sundsvall. Ja det är inte PK, ja det är grabbigt, men det är faktiskt också rätt manligt.

Haha, såg att Kasselstrand hade sagt att Åkesson är "låg energi". Lite komiskt när de kopierar Trumps retorik rakt av, men ligger viss sanning i just det. Men tycker allt Åkesson är ojämn med energin från dag till dag.
Citera
2018-08-23, 10:46
Medlem
volvo 240s avatar
Så nu spelas cringe-låten med Kiwin som kritiseradesi nnan i tråden..
Citera
2018-08-23, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
4,8% för övriga i Yougov, och 4,7% förra månaden. Så dessa resultat stödjer nu varandra - så att de inte behöver betraktas som "hack i kurvan".

PP hade 0,43% i förra valet (och har haft 0,7% som mest, när de låg på topp). Nu hör man inte av dem alls (om man inte aktivt letar). Men jag är snäll och ger dem 0,4% nu, och lika snällt ger jag MED 0,5% och 0,1% till resten.

Då blir det 3,8% kvar till AfS. Det är mycket bra, men det är också mycket synd att vi ännu inte är särredovisade, för det skulle ge den extra pushen som behövs för att säkra riksdagsinträdet.

Mycket bra som sagt, och dessutom helt säkert en underskattning av AfS' storlek: ...

Mycket bra analys. Jag skulle dessutom vilja poängtera två ytterligare punkter:

1. Efter förra mätningens 4,7% fanns det en viss oro att undersökningen skulle ha varit påverkade av ett statistiskt mätfel - med de senaste 4,8% vet vi att det inte var fallet. Siffran är bekräftad som korrekt.

2. Vi har nu två mätningar i rad där AfS garanterat legat över 2% (något annat är knappast matematiskt möjligt - snarast är de över med god marginal). Det innebär att AfS i nästa mätning kommer att särredovisas, med exponetiellt ökad medieuppmärksamhet som följd.
Citera
2018-08-23, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g4mbler
Mycket bra analys. Jag skulle dessutom vilja poängtera två ytterligare punkter:

1. Efter förra mätningens 4,7% fanns det en viss oro att undersökningen skulle ha varit påverkade av ett statistiskt mätfel - med de senaste 4,8% vet vi att det inte var fallet. Siffran är bekräftad som korrekt.

2. Vi har nu två mätningar i rad där AfS garanterat legat över 2% (något annat är knappast matematiskt möjligt - snarast är de över med god marginal). Det innebär att AfS i nästa mätning kommer att särredovisas, med exponetiellt ökad medieuppmärksamhet som följd.
Det är Metro som äger undersökningen så det är dom som bestämmer hur frågorna ställs och svaren publiceras. Jag har ännu inte läst någonstans att svarsalternativet 'AfS' finns på frågeformuläret, om det inte finns så går det inte att redovisa AfS separat från 'Övriga'.

Min spekulation är att Metro inte önskar att AfS får den uppmärksamheten. Metro vill inte ens skapa möjligheten för respondenterna att välja AfS i undersökningen.
Citera
2018-08-23, 11:06
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Nilsson
AfS engagerar mer än S på Facebook.

https://www.dn.se/nyheter/politik/afs-engagerar-mer-an-s-pa-facebook/
Hoppsan! Och samma sak i SvD. Just nu huvudnyhet:

https://www.svd.se/sd-och-afs-utklassar-ovriga-partier-satter-agendan

Vad säger vi nu då, vi som gång på gång hävdat att det är tystnadstaktiken som är MSM:s främsta vapen mot AfS? Näsgrejen i DN kunde bortförklaras med den judiska reptilhjärnan som triggas vid "antisemitism", men det här? Såna här artiklar på löpet är endast positiva för AfS.

Slänger ur mig en teori från höften: DN vill snabbt sätta igång ett "samtal" om faran med att "odemokratiska och rasistiska partier" utnyttjar sociala medier för framgång. Några samtal med Facebook och Youtube och sen blir det inga mer livesändningar på Youtube eller virala inlägg på Facebook de sista avgörande valrörelseveckorna.

Eller så har AfS folk innanför fiendens linjer.
Senast redigerad av baggebo1 2018-08-23 kl. 11:10.
Citera
2018-08-23, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Det är Metro som äger undersökningen så det är dom som bestämmer hur frågorna ställs och svaren publiceras. Jag har ännu inte läst någonstans att svarsalternativet 'AfS' finns på frågeformuläret, om det inte finns så går det inte att redovisa AfS separat från 'Övriga'.

Min spekulation är att Metro inte önskar att AfS får den uppmärksamheten. Metro vill inte ens skapa möjligheten för respondenterna att välja AfS i undersökningen.

Det är rätt självklart att man kan ange specifikt vilket parti man menar när man väljer annat. Annars skulle ju inget nytt parti någonsin kunna redovisas. Och vad händer ifall Övriga får 5-6-7%? Ska de sitta och rulla tummarna o säga "Vi har absolut ingen data på vilket parti som utgör dessa %"? Såklart inte. Det håller inte i längden.
Citera
2018-08-23, 11:12
Medlem
baggebo1s avatar
Jeff Ahl har en tredje teori:
Citat:
DN har förstått att Alternativ för Sverige knackar på riksdagsporten, därför gör de detta reportaget. För då kan de säga att de var bland de första att ha "förstått" hur AfS lyckades ta sig in.
https://twitter.com/Jeff_Ahl/status/1032544513334697984
Citera
2018-08-23, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Angående Uppdrag Granskning och eventuell skada för partiet. Den skada ett sånt program skulle kunna åsamka ett parti som AfS eller en organisation som Nordisk Alternativhöger handlar inte om eventuella "rasistiska" kommentarer eller ilska mot folkförrädare. Den skada som kan åsamkas handlar om att personerna framstår som oseriösa skojare, fyllon, drägg, idioter. Människor man inte kan ha förtroende för, människor man inte vill ge politiskt ansvar. Den vinkeln skulle kunna skada. En annan vinkel som skulle kunna skada är om den dolda kameran snappat upp inbördes skitsnack, typ om en person berättar massa nedsättande saker om en annan inom samma "rörelse". "Rasistiska kommentarer", däremot, funkar inte längre.

Sen tror jag ändå AfS roll i dokumentären blir marginell.

Sanna ord. Vi är ganska många som har varit medvetna och vakna under många års tid men som i alla år har låtit bli att engagera och organisera oss "irl". Anledningen till detta är till stor del just att vi har känt att det inte har funnits några tillräckligt trovärdiga, seriösa och värdiga företrädare. Nu finns AfS och för första gången så känner många att de faktiskt kan med att engagera sig och organisera sig.
Citera
2018-08-23, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jeff Ahl har en tredje teori:
https://twitter.com/Jeff_Ahl/status/1032544513334697984

Fast vad skulle det ha för egenvärde för Bonniernäsorna att framstå som "först med att förstå"?

De gör aldrig något utan en ondskefull baktanke.
Citera
2018-08-23, 11:36
Medlem
Kan någon svara på följande:

Jag googlade nyss

"Alternativ för Sverige"

Klickade i nyheter samt senaste dygnet.
Kom mest upp konstigt trams och ingen länk till DN eller SvD.

Testade att skriva

"Alternativ för Sverige DN"

Ingen länk.

Är detta Morgans verk?
Citera
2018-08-23, 11:42
Medlem
Nyanser

SvD: Det radikala och högerpopulistiska partiet Alternativ för Sverige
DN: Det högerextrema partiet Alternativ för Sverige
Citera
2018-08-23, 11:44