Citat:
Ursprungligen postat av
SmokeyNegroni
4,8% för övriga i Yougov, och 4,7% förra månaden. Så dessa resultat stödjer nu varandra - så att de inte behöver betraktas som "hack i kurvan".
PP hade 0,43% i förra valet (och har haft 0,7% som mest, när de låg på topp). Nu hör man inte av dem alls (om man inte aktivt letar). Men jag är snäll och ger dem 0,4% nu, och lika snällt ger jag MED 0,5% och 0,1% till resten.
Då blir det 3,8% kvar till AfS. Det är mycket bra, men det är också mycket synd att vi ännu inte är särredovisade, för det skulle ge den extra pushen som behövs för att säkra riksdagsinträdet.
Mycket bra som sagt, och dessutom helt säkert en underskattning av AfS' storlek: ...
Mycket bra analys. Jag skulle dessutom vilja poängtera två ytterligare punkter:
1. Efter förra mätningens 4,7% fanns det en viss oro att undersökningen skulle ha varit påverkade av ett statistiskt mätfel - med de senaste 4,8% vet vi att det inte var fallet. Siffran är bekräftad som korrekt.
2. Vi har nu två mätningar i rad där AfS garanterat legat över 2% (något annat är knappast matematiskt möjligt - snarast är de över med god marginal). Det innebär att AfS i nästa mätning kommer att särredovisas, med exponetiellt ökad medieuppmärksamhet som följd.