Citat:
Ursprungligen postat av
SmokeyNegroni
4,8% för övriga i Yougov, och 4,7% förra månaden. Så dessa resultat stödjer nu varandra - så att de inte behöver betraktas som "hack i kurvan".
PP hade 0,43% i förra valet (och har haft 0,7% som mest, när de låg på topp). Nu hör man inte av dem alls (om man inte aktivt letar). Men jag är snäll och ger dem 0,4% nu, och lika snällt ger jag MED 0,5% och 0,1% till resten.
Då blir det 3,8% kvar till AfS. Det är mycket bra, men det är också mycket synd att vi ännu inte är särredovisade, för det skulle ge den extra pushen som behövs för att säkra riksdagsinträdet.
En mer objektiv och mindre fanboy uppskattning är så här:
1) Piratpartiet får runt eller nära 1% i år (de har faktiskt legat på 1% i vissa OU, och i år har de inte en HBTQ-fanatisk flata som partiledare, plus att de pushar för den viktigaste frågan av allt, cannabislegalisering, vilket troligtvis kommer att ge PP deras bästa valresultat hittills i år).
2) MED ser ut att bli en riktig flopp i år, men vem vet, de kanske får 0.5%, dock tror jag att de ligger närmare 0.1%, men eftersom YouGov inte har särredovisat AfS (vilket kräver över 2% i 3 val) så kanske MED:s faktiska procentandel ligger bättre till än vad vi tror. Jag kör på din snälla 0.5% linje.
3) Småpartierna som inte är F! och PP fick ca 0.5% förra valet, och de lär nog alla öka en aning, så dessa ger jag 0.6% i år.
Detta blir 2.7% till AfS. Men eftersom YouGov inte har särredovisat AfS, så kanske MED faktiskt är större än 0.5%, alltså bör i så fall AfS ligga som högst, på 1.9%. Frågan är då om det är de resterande småpartierna som äter upp mer än 0.6% eller om det faktiskt är MED som gör det. Eller kanske både MED och småpartierna, vi får se.
1.9% av 6.25 miljoner röster, är hur som helst 118,750 röster, och jag är rätt skeptisk till att AfS kommer få så många väljare i det här valet. 3.8% är 237,500 röster, och det känns lite väl orealistiskt just nu. Det enda som kanske kan styrka att AfS ligger så bra till i dagsläget, är deras Facebooklikes, men det säger inte så mycket eftersom en hel del av dem kan vara köpta, och sedan finns det nog också en hel del stödlikes där från vad som kommer att bli SD-väljare.
En annan grej också med YouGov, är att deras OU utförs via en webbpanel, och här är det givetvis fler unga flitiga internetanvändare som är mer intresserade av och har koll på nya partier som F!, PP, AfS och MED. Agda 84, Gunmor 79 och Kristell 74 fångas givetvis inte upp i såna här opinionsundersökningar, och äldre väljare är inte en helt obetydlig demografi.
Annars tror jag att den här statistiska sammanfattningen ligger rätt nära det faktiska resultatet på valdagen:
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Swedish_Opinion_Polling,_30_Day_Moving_Averag e,_2014-2018.png
En sak dock, som talar för YouGov, är att de ligger i fas med SD:s fördubbling för varje val. SD bör alltså få runt 24-26% i år, om det kommer gå till som tidigare val. Det hade ju varit bra om SD blev Sveriges största parti, oavsett vad man tycker om deras cuckighet osv, så är det bra om SD blir störst.
Citat:
Ursprungligen postat av
SmokeyNegroni
Mycket bra som sagt, och dessutom helt säkert en underskattning av AfS' storlek:
(1) Vissa kommer inte att gå via "övriga" och sedan plita in partinamnet p.g.a. det besvär det innebär, eller helt enkelt för att människor har en tendens att välja bland det de presenteras inför.
(2) Skämmighetsfaktorn, d.v.s. den som drabbar även SD och Trump.
(3) Det är svårare att mäta småpartier korrekt eftersom felmarginalen är mycket större i förhållande till partiets storlek.
Och till sist en viktig en när det gäller AfS:
(4) Opinionsinstituten gör en demografisk viktning av sitt urval, för att få en stabilitet i sina resultat. Men två grupper har de knappast någon aning om hur de ska vikta: a) förstagångsväljare, och b) soffliggare. Och allt tyder på att AfS är kraftigt överrepresenterade inom båda grupperna. Själv var jag t.ex. soffliggare 2014. Och förresten var detta en grupp som starkt bidrog till att OU om Trump blev så skeva. [Dessutom såg man i Trump-valet hur de som jobbar på OU viktade fel på sånt de borde veta bättre (Demokrater var regelmässigt överviktade), antagligen för att de lever i sin "liberal bubble".]
Yougov har varit det institut som visat sig bäst på att hantera (2) ovan. Men punkterna 1, 3 och 4 har de ingen bot emot.
Så rent objektivt är vi sannolikt redan i riksdagen

. Men fortsätt för all del att kampanja för fullt! 5% eller 6% vore fint! Och för övrigt så slutar man inte spela boll bara för att man leder...
Förstagångsväljare kan göra skillnad, men man får ha i åtanke att förra valet så var det ca 85% valdeltagande, och det känns som att det är ganska svårt att öka den andelen. Så det känns ganska mättat här på den fronten.