4,8% för övriga i Yougov, och 4,7% förra månaden. Så dessa resultat stödjer nu varandra - så att de inte behöver betraktas som "hack i kurvan".
PP hade 0,43% i förra valet (och har haft 0,7% som mest, när de låg på topp). Nu hör man inte av dem alls (om man inte aktivt letar). Men jag är snäll och ger dem 0,4% nu, och lika snällt ger jag MED 0,5% och 0,1% till resten.
Då blir det 3,8% kvar till AfS. Det är mycket bra, men det är också mycket synd att vi ännu inte är särredovisade, för det skulle ge den extra pushen som behövs för att säkra riksdagsinträdet.
Mycket bra som sagt, och dessutom helt säkert en underskattning av AfS' storlek:
(1) Vissa kommer inte att gå via "övriga" och sedan plita in partinamnet p.g.a. det besvär det innebär, eller helt enkelt för att människor har en tendens att välja bland det de presenteras inför.
(2) Skämmighetsfaktorn, d.v.s. den som drabbar även SD och Trump.
(3) Det är svårare att mäta småpartier korrekt eftersom felmarginalen är mycket större i förhållande till partiets storlek.
Och till sist en viktig en när det gäller AfS:
(4) Opinionsinstituten gör en demografisk viktning av sitt urval, för att få en stabilitet i sina resultat. Men två grupper har de knappast någon aning om hur de ska vikta: a) förstagångsväljare, och b) soffliggare. Och allt tyder på att AfS är kraftigt överrepresenterade inom båda grupperna. Själv var jag t.ex. soffliggare 2014. Och förresten var detta en grupp som starkt bidrog till att OU om Trump blev så skeva. [Dessutom såg man i Trump-valet hur de som jobbar på OU viktade fel på sånt de borde veta bättre (Demokrater var regelmässigt överviktade), antagligen för att de lever i sin "liberal bubble".]
Yougov har varit det institut som visat sig bäst på att hantera (2) ovan. Men punkterna 1, 3 och 4 har de ingen bot emot.
Så rent objektivt är vi sannolikt redan i riksdagen

. Men fortsätt för all del att kampanja för fullt! 5% eller 6% vore fint! Och för övrigt så slutar man inte spela boll bara för att man leder...