Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-23, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
4,8% för övriga i Yougov, och 4,7% förra månaden. Så dessa resultat stödjer nu varandra - så att de inte behöver betraktas som "hack i kurvan".

PP hade 0,43% i förra valet (och har haft 0,7% som mest, när de låg på topp). Nu hör man inte av dem alls (om man inte aktivt letar). Men jag är snäll och ger dem 0,4% nu, och lika snällt ger jag MED 0,5% och 0,1% till resten.

Då blir det 3,8% kvar till AfS. Det är mycket bra, men det är också mycket synd att vi ännu inte är särredovisade, för det skulle ge den extra pushen som behövs för att säkra riksdagsinträdet.

Mycket bra som sagt, och dessutom helt säkert en underskattning av AfS' storlek:
(1) Vissa kommer inte att gå via "övriga" och sedan plita in partinamnet p.g.a. det besvär det innebär, eller helt enkelt för att människor har en tendens att välja bland det de presenteras inför.
(2) Skämmighetsfaktorn, d.v.s. den som drabbar även SD och Trump.
(3) Det är svårare att mäta småpartier korrekt eftersom felmarginalen är mycket större i förhållande till partiets storlek.

Och till sist en viktig en när det gäller AfS:
(4) Opinionsinstituten gör en demografisk viktning av sitt urval, för att få en stabilitet i sina resultat. Men två grupper har de knappast någon aning om hur de ska vikta: a) förstagångsväljare, och b) soffliggare. Och allt tyder på att AfS är kraftigt överrepresenterade inom båda grupperna. Själv var jag t.ex. soffliggare 2014. Och förresten var detta en grupp som starkt bidrog till att OU om Trump blev så skeva. [Dessutom såg man i Trump-valet hur de som jobbar på OU viktade fel på sånt de borde veta bättre (Demokrater var regelmässigt överviktade), antagligen för att de lever i sin "liberal bubble".]

Yougov har varit det institut som visat sig bäst på att hantera (2) ovan. Men punkterna 1, 3 och 4 har de ingen bot emot.

Så rent objektivt är vi sannolikt redan i riksdagen . Men fortsätt för all del att kampanja för fullt! 5% eller 6% vore fint! Och för övrigt så slutar man inte spela boll bara för att man leder...
Demografisk viktning kan slå fel åt andra hållet också. Om Yougov tror att kvinnorna kommer rösta på AfS i samma utsträckning som män tror jag det är grymt fel. AfS har en väldigt grabbig framtoning både i partiprogrammet och i retoriken. Har svårt att tänka mig att kvinnor röstar på dem i någon större utsträckning.

En utmaning för AfS är att lyfta kvinnofrågorna lite mer på turnén. I direkta ordalag, inte via implicita omskrivningar att AfS Återvandringspolitik generellt gynnar kvinnors trygghet. Prata t.ex om barnens trygghet, familjepolitik osv.

2014 var jag också soffliggare så SD tappar ingen röst p g a av mig.

AfS2018 + SD lokalt.
Senast redigerad av Evilius 2018-08-23 kl. 07:50.
Citera
2018-08-23, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Har för mig att Gustav talat om drygt två miljoner som de har att röra sig med efter fem månader. Den djupa staten är isf inte särskilt djup.
Enligt hemsidan tre miljoner insamlade.
Citera
2018-08-23, 08:29
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Ny kokt groda.

https://denkoktagrodan.podbean.com/e/115-over-sparren/

Vill även säga något om UG nästa vecka. Om det kommer att handla om AfS åtminstone delvis så kan det innebära det stora genombrottet. Tänk på att det även innebär två dagars drev i alla tidningar med deltagande av statsråd och kanske statsministern. Det kan bli det som tar AfS över 7 procent.

Det kommer troligtvis till största delen handla om Dulny och nordiska alt-högern.
Citera
2018-08-23, 08:44
Medlem
Kongruensbojds avatar
Så länge det inte går troll i det hela är åsiktsutbytet i tråden en frisk fläkt som visar på skillnaderna och likheterna mellan SD och AFS.

Men lite lustigt är det att användare som vanligtvis släpar afroamerikanska medborgare efter bilen som hobby (ej bokstavligt talat), nu är avantgardet mot vad de menar är ett för radikalt alternativ till SD.

Ska jag ändå fortsätta orera en stund till så vill jag ge ryggdunkar till alla duktiga aktivister vars idoga arbete kan ta AFS ända in i riksdagen! Att det finns valsedlar i lokalen kan vara A och O.
Citera
2018-08-23, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Antalet visningar för denna tråd.

Är det unika? Nä knappast.
Citera
2018-08-23, 08:54
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Idag står Falun och Borlänge på agendan. Det blir intressant att se om NMR visar sig, och i så fall hur...
Citera
2018-08-23, 08:56
Medlem
RogerRogers avatar
Kvartal har publicerat en undersökning från Breakit.se om partiernas genomslag på Facebook. Här är antal interaktioner senaste veckan:

SD 207535
M 75989
AfS 75085

AfS alltså i princip lika starka som M på Facebook. Partiet redovisas inte i Kvartals mer heltäckande återgivning, den för v.33, då den bara gäller riksdagspartierna. Då hade SD och M ungefär samma siffror som ovan, följt av:

S 48855
V 42209
KD 13760
MP 8534
L 8333
C 4942

https://kvartal.se/artiklar/i-samarbete-med-breakit-sd-starkast-pa-facebook/
Citera
2018-08-23, 08:58
Medlem
baggebo1s avatar
Angående Uppdrag Granskning och eventuell skada för partiet. Den skada ett sånt program skulle kunna åsamka ett parti som AfS eller en organisation som Nordisk Alternativhöger handlar inte om eventuella "rasistiska" kommentarer eller ilska mot folkförrädare. Den skada som kan åsamkas handlar om att personerna framstår som oseriösa skojare, fyllon, drägg, idioter. Människor man inte kan ha förtroende för, människor man inte vill ge politiskt ansvar. Den vinkeln skulle kunna skada. En annan vinkel som skulle kunna skada är om den dolda kameran snappat upp inbördes skitsnack, typ om en person berättar massa nedsättande saker om en annan inom samma "rörelse". "Rasistiska kommentarer", däremot, funkar inte längre.

Sen tror jag ändå AfS roll i dokumentären blir marginell.
Senast redigerad av baggebo1 2018-08-23 kl. 09:17.
Citera
2018-08-23, 09:24
Medlem
HectorDaiquiris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Det kommer troligtvis till största delen handla om Dulny och nordiska alt-högern.

Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Angående Uppdrag Granskning och eventuell skada för partiet. Den skada ett sånt program skulle kunna åsamka ett parti som AfS eller en organisation som Nordisk Alternativhöger handlar inte om eventuella "rasistiska" kommentarer eller ilska mot folkförrädare (personligen hade jag tagit anstöt och möjligen avstått från att rösta AfS om det framkom att någon från partiet vildsint argumenterat för att landsförrädaren Reinfeldt INTE borde avrättas för landsförräderi). Den skada som kan åsamkas handlar om att personerna framstår som oseriösa skojare, fyllon, drägg, idioter. Människor man inte kan ha förtroende för, människor man inte vill ge politiskt ansvar. Den vinkeln skulle kunna skada. En annan vinkel som skulle kunna skada är om den dolda kameran snappat upp inbördes skitsnack, typ om en person berättar massa nedsättande saker om en annan inom samma "rörelse". "Rasistiska kommentarer", däremot, funkar inte längre.

Sen tror jag ändå AfS roll i dokumentären blir marginell.

Ja, för just Dulny och personerna runt den svenska 'althögern' kan ju det här programmet orsaka noll skada. De är ju helt alliansfria och för dem är ju all uppmärksamhet av den här typen bara bra. Dulny är dessutom mycket vältalig när han lägger manken till.

Tror att Afs skulle kunna skadas om de har filmat i smyg och om ledamöter på deras riksdagslista säger extremt dumma saker på någon fyllefest. Krävs mycket mer än det - hö-hö Reinfeldt är inte det dödstraff - i klippet dock.

Samtidigt, om inte reportaget är otroligt smidigt och vasst utfört med mycket substans utan försöker koka soppa på en spik och de försöker sänka Afs kommer det få motsatt syfte förmodligen. Får lite deja vu-vibbar hur man såg på SD i början i medierna. Typ "kolla, de är rasister" och ville inte alls kolla vilken politik de har, varför de har den politiken, vad SD egentligen tyckte var fel med samhället, utan man var bara ute efter att smeta ned dem med 'rasism' och utmåla dem som idioter med järnrör osv. Och som vi alla vet gick den linjen inte så bra för dem.

Känns mest som att det här programmet är en intern trade-off. Någon ville göra reportaget om hur mycket invandrare är överrepresenterad i våldtäkter, då gick PK-delen av redaktionen bananas och krävde ett reportage om hur "rasismen" sprider sig i Sverige. Lite lustigt ändå att dessa två reportage kommer efter varandra. Berättarrösten i TV skulle kunna ha en smidigare övergång mellan dem när de presenteras. Först reportaget Invandrare bakom nästan alla våldtäkter -----> Ja, och detta leder ju till -----> vårt nästa reportage om Althögern/ "Rasism" naturligtvis.... Men de ser inte det kausala sambandet kanske?
Citera
2018-08-23, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
4,8% för övriga i Yougov, och 4,7% förra månaden. Så dessa resultat stödjer nu varandra - så att de inte behöver betraktas som "hack i kurvan".

PP hade 0,43% i förra valet (och har haft 0,7% som mest, när de låg på topp). Nu hör man inte av dem alls (om man inte aktivt letar). Men jag är snäll och ger dem 0,4% nu, och lika snällt ger jag MED 0,5% och 0,1% till resten.

Då blir det 3,8% kvar till AfS. Det är mycket bra, men det är också mycket synd att vi ännu inte är särredovisade, för det skulle ge den extra pushen som behövs för att säkra riksdagsinträdet.

Mycket bra som sagt, och dessutom helt säkert en underskattning av AfS' storlek:
(1) Vissa kommer inte att gå via "övriga" och sedan plita in partinamnet p.g.a. det besvär det innebär, eller helt enkelt för att människor har en tendens att välja bland det de presenteras inför.
(2) Skämmighetsfaktorn, d.v.s. den som drabbar även SD och Trump.
(3) Det är svårare att mäta småpartier korrekt eftersom felmarginalen är mycket större i förhållande till partiets storlek.

Och till sist en viktig en när det gäller AfS:
(4) Opinionsinstituten gör en demografisk viktning av sitt urval, för att få en stabilitet i sina resultat. Men två grupper har de knappast någon aning om hur de ska vikta: a) förstagångsväljare, och b) soffliggare. Och allt tyder på att AfS är kraftigt överrepresenterade inom båda grupperna. Själv var jag t.ex. soffliggare 2014. Och förresten var detta en grupp som starkt bidrog till att OU om Trump blev så skeva. [Dessutom såg man i Trump-valet hur de som jobbar på OU viktade fel på sånt de borde veta bättre (Demokrater var regelmässigt överviktade), antagligen för att de lever i sin "liberal bubble".]

Yougov har varit det institut som visat sig bäst på att hantera (2) ovan. Men punkterna 1, 3 och 4 har de ingen bot emot.

Så rent objektivt är vi sannolikt redan i riksdagen . Men fortsätt för all del att kampanja för fullt! 5% eller 6% vore fint! Och för övrigt så slutar man inte spela boll bara för att man leder...

LIte väl optimistisk kanske?
I de tre mätningarna innan AfS lanserades hade Övriga stabilt runt 2,4%. Då borde AfS ha 2,4% om de står för hela ökningen till 4,8%. Kanske något mer om de tagit röster från MED etc.
Citera
2018-08-23, 10:13
Medlem
AfS engagerar mer än S på Facebook.

https://www.dn.se/nyheter/politik/afs-engagerar-mer-an-s-pa-facebook/
Citera
2018-08-23, 10:30
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Demografisk viktning kan slå fel åt andra hållet också. Om Yougov tror att kvinnorna kommer rösta på AfS i samma utsträckning som män tror jag det är grymt fel. AfS har en väldigt grabbig framtoning både i partiprogrammet och i retoriken. Har svårt att tänka mig att kvinnor röstar på dem i någon större utsträckning.

En utmaning för AfS är att lyfta kvinnofrågorna lite mer på turnén. I direkta ordalag, inte via implicita omskrivningar att AfS Återvandringspolitik generellt gynnar kvinnors trygghet. Prata t.ex om barnens trygghet, familjepolitik osv.

2014 var jag också soffliggare så SD tappar ingen röst p g a av mig.

AfS2018 + SD lokalt.
Youtube har inte viktat upp kvinnorna om man tittar på detaljdatan för juliundersökningen. Då hade Övriga partier 7,5 % hos män och 1,8 procent hos kvinnor. Det är en så stark överrepresentation av män att det är omöjligt att man för just AfS skulle ha viktat upp så mycket vad gäller kvinnliga väljare.

Vad gäller kvinnorfrågor så tar man ju upp ökat otrygghet, ökade våldtäkter, att vänstern och feminsiterna försvarar våldtäktsmän och barnens framtid tämligen direkt många gånger. Man håller inte på och fjäskar för kvinnliga väljare genom att ha särskilda mjuka frågor. Vi får väl se hur det fungerar i slutändan. De kvinnor som är målgruppen lär ju vara rätt heligt förbannade på politikerna också och bryr sig knappast om att man skulle ha ett seminarium där man ska prata om "Livspusslet" och högre personaltäthet i förskolan.

Det som är jokern är ju snarare hur alfahannekortet kan slå i valrörelsen i AfS favör. Jimmie Åkesson lär ju vara populär då han varit med länge, och ses som den enda oppositionen av Heja Jimmiefalangen, men det går ju inte att komma ifrån att Jimmie Åkesson är rätt beta. Ta bara hans klipp från valturnén han lägger upp, senast ifrån tvättstugan, eller för den delen när han inte orkar prata vidare i Luleå när skrikvänstern var där. Alternativ för Sveriges företrädare har ju istället en helt annan framtoning. När Kasselstrand, Ahl och Hahne står och eldar på så är ju känslan visserligen mycket grabbigare, men också väldigt mycket mer alfa. Det kan ju säkert vara en del kvinnor som går igång på t.ex. Ahls avhyvling av vänstern i Sundsvall. Ja det är inte PK, ja det är grabbigt, men det är faktiskt också rätt manligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in