2018-08-22, 21:37
Medlem
jesusarherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Så stadsmuren hade tretton grundstenar, och på dem stod de tretton namnen på Lammets tretton apostlar. Dessutom säger den självutnämnde trettonde aposteln att det är dåligt att lyda Guds bud, då riskerar man att bli fördömd för antingen tror man och behöver inte lyda eller så lyder man och då räknas inte tron.(falsk dikotomi) Man kan både tro på Jesus och lyda buden. Tvärtom är det så det går till. Buden är heliga och heliga barn är eviga barn.
Jag uppmanar inte till att hålla sig till buden istället för Kristus.
Dessutom är jag ledd till att lyda buden, steg för steg, utan att från början ha förstått att jag borde göra det. Tack vare sådana paulinska läror som du sprider så trodde jag att man inte skulle lyda för att då blev man fördömd. Vansinne! Men Gud har lärt mig att lagen gäller. Buden är dessutom ingen börda och inte svåra att hålla, jag älskar dem.
"Hes 36:27 Jag ska låta min Ande komma in i er och göra så att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och följer dem."

Det är inte Paul det är fel på utan dom som misstolkar honom.
Paul är mycket svår att förstå men han predikar egentligen precis tvärtemot vad DindooNuffin säger.
sedan tror jag inte att tex Svenska dåliga bibelöversättningar hjälper oss att förstå detta...
Citera
2018-08-22, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, Moses lag hade sin tid från Moses till Jesus. Från den tiden började Guds rike förkunnas. Jesus egna ord. Ändå vill du få folk att följa lagen.
Var hittar du det?

Citat:
Gal 5:4
Ni är utestängda från Kristus, ni som söker er rättfärdighet i lagen; ni har hamnat utanför nåden.
Men det handlar om att man förkastar Jesus och försöker bli frälst genom lagen istället. Inte att tro och visa sin tro genom lydnad.
Citera
2018-08-22, 21:59
Medlem
Citat:
Var hittar du det?

Men det handlar om att man förkastar Jesus och försöker bli frälst genom lagen istället. Inte att tro och visa sin tro genom lydnad.
Menar du att du diskuterar nåt du inte förstår?

Luk 16
16Lagen och profeterna hade sin tid fram till Johannes. Sedan dess förkunnas Guds rike, och alla trängs för att komma in där.
,
Men det är precis vad du säger att du gör. Bli rättfärdig genom att följa lag. Det är inte vad som står i NT. Tro utan gärningar är död, men om du med din gärning skadar någon annans rykte, då följer du inte längre budet att älska din nästa som dig själv. Så förblindad kan du vara själv. Och förblindelse är en synd.
Citera
2018-08-22, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesusarherre
Det är inte Paul det är fel på utan dom som misstolkar honom.
Paul är mycket svår att förstå men han predikar egentligen precis tvärtemot vad DindooNuffin säger.
sedan tror jag inte att tex Svenska dåliga bibelöversättningar hjälper oss att förstå detta...
Okej, vad är det jag har missat? För du kan inte komma med anklagelser utan att ha på fötterna.
Citera
2018-08-22, 22:09
Medlem
Citat:
Menar du att du diskuterar nåt du inte förstår?

Luk 16
16Lagen och profeterna hade sin tid fram till Johannes. Sedan dess förkunnas Guds rike, och alla trängs för att komma in där.
Om du fortsätter det stycket, vad står det då?
Lagen och profeterna hade sin tid fram till Johannes. Sedan dess förkunnas evangeliet om Guds rike, och alla uppmanas enträget att komma in. 17 Men förr ska himmel och jord förgå än att en enda prick av lagen faller bort.
18 Den som skiljer sig från sin hustru och gifter sig med en annan begår äktenskapsbrott, och den som gifter sig med en frånskild kvinna begår äktenskapsbrott.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2018-08-22 kl. 22:20.
Citera
2018-08-22, 22:21
Medlem
jesusarherres avatar
Citat:
Okej, vad är det jag har missat? För du kan inte komma med anklagelser utan att ha på fötterna.

Det vi diskuterar . Du kan inte fortsätta synda och komma in i Guds Rike, Du kommer i sådant fall få höra "depart from me you worker of lawlessness"
Senast redigerad av jesusarherre 2018-08-22 kl. 22:23.
Citera
2018-08-22, 22:23
Medlem
Citat:
Om du fortsätter det stycket, vad står det då?
Lagen och profeterna hade sin tid fram till Johannes. Sedan dess förkunnas evangeliet om Guds rike, och alla uppmanas enträget att komma in. 17 Men förr ska himmel och jord förgå än att en enda prick av lagen faller bort.
18 Den som skiljer sig från sin hustru och gifter sig med en annan begår äktenskapsbrott, och den som gifter sig med en frånskild kvinna begår äktenskapsbrott.
Vi kommer inte längre nu tror jag.
Vilka talade han till? Judar. Och när var det? Innan de förkastade Jesus som Messias. Han måste ju säga till de som är under lag att de måste följa lagen, annars skulle han vara en mördare precis som satan. Men det är inte vad som gäller enligt NT. Alla omskurna måste även i fortsättningen följa lagen, men inte kristna troende. Utan lag ingen överträdelse, utan lag är synden död. Det kan inte bli tydligare än så.
Citera
2018-08-22, 22:27
Medlem
Citat:
Det vi diskuterar . Du kan inte fortsätta synda och komma in i Guds Rike, Du kommer i sådant fall få höra "depart from me you worker of lawlessness"
Vem har sagt att jag eller nån annan fortsätter synda? Du hittar ju bara på. Utan lag ingen överträdelse, finns ingen lag är synden död. Så vem är du som hävdar att jag syndar? Ateister hävdar samma sak, att de inte syndar. Förvirrande?
Citera
2018-08-22, 22:30
Medlem
Citat:
Vilka talade han till? Judar. Och när var det? Innan de förkastade Jesus som Messias. Han måste ju säga till de som är under lag att de måste följa lagen, annars skulle han vara en mördare precis som satan. Men det är inte vad som gäller enligt NT. Alla omskurna måste även i fortsättningen följa lagen, men inte kristna troende. Utan lag ingen överträdelse, utan lag är synden död. Det kan inte bli tydligare än så.
Naturligtvis kan det inte finnas synder (överträdelse av lagen) om inte lagen existerar. Men lagen existerar och likaså synden.
Citera
2018-08-22, 22:33
Medlem
jesusarherres avatar
Citat:
Vem har sagt att jag eller nån annan fortsätter synda? Du hittar ju bara på. Utan lag ingen överträdelse, finns ingen lag är synden död. Så vem är du som hävdar att jag syndar? Ateister hävdar samma sak, att de inte syndar. Förvirrande?

Jaja du förstår inte vad man än gör så du får tro så.
Jag tro du har fel eftersom att bibeln säger anorlunda.

Jag skulle kunna ge dig forskningsuppslag på att du inte har rätt men vad hade det hjälpt? ingenting du tror dig ha rätt ändå.

Jag önskar dig lycka till.
Citera
2018-08-22, 22:40
Medlem
Citat:
Naturligtvis kan det inte finnas synder (överträdelse av lagen) om inte lagen existerar. Men lagen existerar och likaså synden.
Nej, synden existerar, men inte lagen. Enligt Paulus. Vi har som sagt juridiskt sett återgått till de bud som gällde från Adam till Moses. Det vill säga den kunskap om gott och ont som skulle förmedlas genom frukten i Eden. Nu förmedlas den genom Guds ande i stället. Så det är på intet sätt så att Moses lag gäller, annars blir det väldigt konstigt att hävda "utan lag ingen överträdelse". Paulus skriver t ex själv att han inte fått nån befallning från Herren när det gäller ogifta. Det innebär att budet som Adam och Eva fick gäller, det Gud fogar samman skall ingen människa skilja åt.

Matt 18
18Sannerligen, allt ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt ni löser på jorden skall vara löst i himlen. 19Vidare säger jag er: allt vad två av er kommer överens om att be om här på jorden, det skall de få av min himmelske fader. 20Ty där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem.”

Att skilja sig enligt ovanstående exempel bryter inte mot budet, för det är ju Gud (i himlen) som skiljer er åt. Men enligt Moses lag fick ingen skilja sig utom för otukt.
Citera
2018-08-22, 22:48
Medlem
Citat:
Jaja du förstår inte vad man än gör så du får tro så.
Jag tro du har fel eftersom att bibeln säger anorlunda.

Jag skulle kunna ge dig forskningsuppslag på att du inte har rätt men vad hade det hjälpt? ingenting du tror dig ha rätt ändå.

Jag önskar dig lycka till.
Jag förstår mycket väl. Ni är fast i er tro att lagar ska följas för det är vad politiker och de som upprätthåller lag och ordning tutat i er. Samtidigt använder de lagar för att tvinga andra att göra som de vill, och tolkar allting till sin fördel. Du skulle bara veta hur många övergrepp civila blir utsatta för, trots mänskliga rättigheter. När det kommer till kritan är det inte din åsikt eller samvetsfrihet, som är en mänsklig rättighet, som gäller, det är deras lagar, hur orättfärdiga de än är.

Om jag talar om för dig att Big Bang teorin bara är en obevisad teori, skulle du tro mig då? Jag ger inte mycket för "forskningsuppslag" för att de inte får uppenbarelser från Gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in