Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
Så stadsmuren hade tretton grundstenar, och på dem stod de tretton namnen på Lammets tretton apostlar. Dessutom säger den trettonde aposteln att det är dåligt att lyda Guds bud, då riskerar man att bli fördömd för antingen tror man och behöver inte lyda eller så lyder man och då räknas inte tron.(falsk dikotomi) Man kan både tro på Jesus och lyda buden. Tvärtom är det så det går till. Buden är heliga och heliga barn är eviga barn.
Det är inte så att jag håller mig till buden istället för Kristus.
Dessutom är jag ledd till att lyda buden, steg för steg, utan att från början ha förstått att jag borde göra det. Tack vare sådana paulinska läror som du sprider så trodde jag att man inte skulle lyda för att då blev man fördömd. Vansinne! Buden är dessutom ingen börda och inte svåra att hålla, jag älskar dem.
Vad är det som hindrar Gud från att välja sina tjänare och göra de till apostlar? Är det du som bestämmer hur många de ska vara? Fick Paulus samma besked som de tolv, att han skulle sitta och döma Israels tolv stammar? Varför fick Moses inte Judas plats? Varför talas det om 24 äldste här?
Upp 5
8Och när det tog boken föll de fyra varelserna och de tjugofyra äldste ner inför Lammet, var och en med en harpa och en guldskål fylld med rökelse, som är de heligas böner. 9Och de sjöng en ny sång:
Du är värdig att ta boken
och bryta dess sigill,
ty du har blivit slaktad, och med ditt blod
har du friköpt åt Gud
människor av alla stammar och språk
och länder och folk.
10Du har gjort dem till ett kungadöme åt vår Gud,
till präster åt honom.
Och de skall vara kungar på jorden.
Är det inte 12 apostlar som skulle sitta på sina troner och döma tillsammans med Kristus? Vilka är de andra 12? Jag vet svaret, för det finns i texten.
Du har själv skrivit att apostlarna inte ville låta lagen gälla för kristna, så varför vill du grovt hycklande tvinga andra att följa lagen?
Matt 9
11Fariseerna som såg det sade till lärjungarna: ”Hur kan er mästare äta tillsammans med tullindrivare och syndare?” 12Han hörde det och sade: ”Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka. 13Gå och lär er vad som menas med orden: Barmhärtighet vill jag se och inte offer. Ty jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare.”
Jämför det med folk som menar att jag rörde mig i missbrukarkretsar. Jag gjorde inte det, men jag visade intresse för de för att om möjligt kunna bota de. De som kritiserar mig för det är själva sjukare än missbrukare.