2018-08-22, 18:00
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nonsens. Den enda organisation som skulle riskera att drabbas av ett förbud är NMR.

Att man som AfS har en styrelseledamot som sätter upp antisemitiska klistermärken på fritiden skulle inte räcka för förbud. Ej heller det faktum att folk i AfS har kontakter med brunhögern.
Jag är personligen tveksam till att AFS inte skulle riskera att förbjudas. Om man tex tittar på deras "återvandringsturné" så talar Jeff Ahls där och säger att Sverige ska bli bullerbyn igen med "blonda och blåögda barn", han har även sagt samma sak i intervjuer. Sådana saker skulle säkert kunna leda till ett förbud om en del politiska krafter får som de vill vad gäller lagstiftningen. Det är svårt att inte påstå att tex Jeff Ahls uttalanden faller in under den definition på rasist som majoriteten av riksdagspartierna skriver under på. Själv så är jag emot näst intill alla organisationsförbud och är en ivrig förespråkare av en väldigt liberal åsiktsfrihet.
Citera
2018-08-22, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanRoger
Jag är personligen tveksam till att AFS inte skulle riskera att förbjudas. Om man tex tittar på deras "återvandringsturné" så talar Jeff Ahls där och säger att Sverige ska bli bullerbyn igen med "blonda och blåögda barn", han har även sagt samma sak i intervjuer. Sådana saker skulle säkert kunna leda till ett förbud om en del politiska krafter får som de vill vad gäller lagstiftningen. Det är svårt att inte påstå att tex Jeff Ahls uttalanden faller in under den definition på rasist som majoriteten av riksdagspartierna skriver under på. Själv så är jag emot näst intill alla organisationsförbud och är en ivrig förespråkare av en väldigt liberal åsiktsfrihet.
Nej rasism är ju när man tror att det finns en hierarki av raser. Att Turkar vill ha ett turkiskt Turkiet är ju inte rasism.
Citera
2018-08-22, 18:07
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apollion
Nej rasism är ju när man tror att det finns en hierarki av raser. Att Turkar vill ha ett turkiskt Turkiet är ju inte rasism.
Det jag säger är att jag tror att det är relativt sannolikt att lagstiftningen kommer att se ut som så att tex Jeff Ahls uttalanden faller in under den lagstiftningen, då jag är väldigt övertygad om att 7 av de nuvarande riksdagspartierna alla skulle skriva under på att Jeff Ahls uttalanden är att betrakta som rasistiska, och det är ju dessa som stiftar lagar. Jag skulle till och med kunna sträcka mig så långt som att en hel del sverigedemokrater skulle betrakta Jeff Ahls uttalanden som klart rasistiska. "Rasist" är ett begrepp som har en lång rad olika definitioner beroende på vem du frågar, och vad gäller lagstiftningens definition så kommer det att vara den definition som majoriteten i riksdagen bestämmer.
Senast redigerad av AmericanRoger 2018-08-22 kl. 18:16.
Citera
2018-08-22, 19:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanRoger

Man ska dock ha klart för sig att tyngdpunkten i Morgan Johanssons förslag var att förbjuda nazistiska organisationer, vilket ju är vad olika politiker diskuterat tidigare:

(FB) Jimmie Åkesson: Förbjud nazistorganisationer

(FB) Regeringen överväger organisationsförbud

Varför Johansson nu lade till rasistiska organisationer är oklart men TS, som vill få så många som möjligt att ogilla förslaget, valde naturligtvis att fokusera på det och plockade bort nazisterna ur rubriken.

Detta sagt, så tror jag inte att det finns något politiskt stöd för ett förslag att förbjuda rasistiska organisationer. Till och med vänsterpartiet är ju emot det. Jag tror inte heller att det är politiskt möjligt att förbjuda nazistiska organisationer. Det som möjligen går att införa är ett förbud mot våldsbejakande eller våldsförhärligande organisationer, som jag diskuterade tidigare i tråden. Något som skulle kunna användas för att förbjuda NMR, men knappast AfS.
Citera
2018-08-22, 19:25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt
Hur är det tänkt att rättegångarna ska gå till? Därför NMR vill ju ha en demokrati enligt schweizisk modell. Om jag inte tycker om min granne, kan då kvarteret rösta för en tur till Finspång?

Du ska inte tolka nassefilmen bokstavligt. Om nazisterna kommer till makten och bygger sina dödsläger lär det knappast bli i just Finspång. Att man använde den idylliska gamla reklamfilmen om Finspång för sin propaganda var för att chockera och på sikt normalisera nazismen.
Citera
2018-08-22, 19:55
Medlem
T-Todts avatar
Citat:
Du ska inte tolka nassefilmen bokstavligt. Om nazisterna kommer till makten och bygger sina dödsläger lär det knappast bli i just Finspång. Att man använde den idylliska gamla reklamfilmen om Finspång för sin propaganda var för att chockera och på sikt normalisera nazismen.

https://www.nordfront.se/veckans-memer-discord-edition-xxvi.smr

I så fall är det ett väldigt dåligt internt skämt.
Citera
2018-08-22, 20:03
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Hur är det tänkt att rättegångarna ska gå till? Därför NMR vill ju ha en demokrati enligt schweizisk modell. Om jag inte tycker om min granne, kan då kvarteret rösta för en tur till Finspång?

Du kanske är obekant med hur ett rättssystem fungerar för några domstolar som håller folkomröstningar vid åtal har jag aldrig hört talas om.
Citera
2018-08-22, 20:09
Medlem
T-Todts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Du kanske är obekant med hur ett rättssystem fungerar för några domstolar som håller folkomröstningar vid åtal har jag aldrig hört talas om.

Jag är nyfiken på definitionen av folkförrädare, därför det är öppet för tolkning. I en rättegång så finns det bevisföring utifrån en lagtext och ett brott som kan definieras. Vem är det som ska avgöra vem som ska hängas och vem som är en mindre variant att förrädare? Om jag ställer mig på Sergels Torg och propagerar att alla norrlänningar är en börda för Sverige och bidragsutnyttjare och Rosenbadpolitikerna är folkförrädare eftersom de inte går hårt på bidragsfusket så kan jag också räkna med att få mitt parti förbjudet. I synnerhet om jag poserar med en snara på min hemsida.
Citera
2018-08-22, 21:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination

I början på nassefilmen om Finspång finns det en bild på en pöbel som hänger en man i en gatlykta. Är det detta rättssystem som du syftar på?
Citera
2018-08-22, 21:21
Medlem
Divinations avatar
Citat:
I början på nassefilmen om Finspång finns det en bild på en pöbel som hänger en man i en gatlykta. Är det detta rättssystem som du syftar på?

Humor är inte riktigt din grej va? Men för att vara tydlig. Filmen från Finspång ska inte tolkas bokstavligt. Fast dödsstraff hoppas jag finns med i straffskalan förstås.
Citera
2018-08-22, 21:25
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Jag är nyfiken på definitionen av folkförrädare, därför det är öppet för tolkning. I en rättegång så finns det bevisföring utifrån en lagtext och ett brott som kan definieras. Vem är det som ska avgöra vem som ska hängas och vem som är en mindre variant att förrädare? Om jag ställer mig på Sergels Torg och propagerar att alla norrlänningar är en börda för Sverige och bidragsutnyttjare och Rosenbadpolitikerna är folkförrädare eftersom de inte går hårt på bidragsfusket så kan jag också räkna med att få mitt parti förbjudet. I synnerhet om jag poserar med en snara på min hemsida.

Det går alldeles utmärkt att tillämpa den lagstiftning och de FN-konventioner som finns. Exempelvis FNs Folkmordskonvention. Lämpliga brottsrubriceringar: Försök till folkmord och Stämpling till folkmord. Högförräderi blir nog aktuellt också. Men det blir ju som jag skrev en lika rättssäker prövning som i Nürnberg.
Citera
2018-08-22, 21:36
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Man ska dock ha klart för sig att tyngdpunkten i Morgan Johanssons förslag var att förbjuda nazistiska organisationer, vilket ju är vad olika politiker diskuterat tidigare:

(FB) Jimmie Åkesson: Förbjud nazistorganisationer

(FB) Regeringen överväger organisationsförbud

Varför Johansson nu lade till rasistiska organisationer är oklart men TS, som vill få så många som möjligt att ogilla förslaget, valde naturligtvis att fokusera på det och plockade bort nazisterna ur rubriken.

Detta sagt, så tror jag inte att det finns något politiskt stöd för ett förslag att förbjuda rasistiska organisationer. Till och med vänsterpartiet är ju emot det. Jag tror inte heller att det är politiskt möjligt att förbjuda nazistiska organisationer. Det som möjligen går att införa är ett förbud mot våldsbejakande eller våldsförhärligande organisationer, som jag diskuterade tidigare i tråden. Något som skulle kunna användas för att förbjuda NMR, men knappast AfS.
Tiden får utvisa hur lagstiftningen kommer att se ut. Vad gäller vänsterpartiet så nämner de detta strax efter att de i sitt officiella dokument säger att de inte vill förbjuda rasistiska organisationer: "Däremot är det viktigt att understryka att den lagstiftning
som idag finns för att stoppa rasistiska gruppers propaganda och verksamhet måste användas
fullt ut". Deras argument är i princip att nuvarande lagstiftning räcker för att på laglig väg stoppa rasistisk propaganda, inte att de inte vill stoppa den. Ungefär som de skriver här:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6998861
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in