Citat:
Ursprungligen postat av
AmericanRoger
Jag är personligen tveksam till att AFS inte skulle riskera att förbjudas. Om man tex tittar på deras "återvandringsturné" så talar Jeff Ahls där och säger att Sverige ska bli bullerbyn igen med "blonda och blåögda barn", han har även sagt samma sak i intervjuer. Sådana saker skulle säkert kunna leda till ett förbud om en del politiska krafter får som de vill vad gäller lagstiftningen. Det är svårt att inte påstå att tex Jeff Ahls uttalanden faller in under den definition på rasist som majoriteten av riksdagspartierna skriver under på. Själv så är jag emot näst intill alla organisationsförbud och är en ivrig förespråkare av en väldigt liberal åsiktsfrihet.
Man ska dock ha klart för sig att tyngdpunkten i Morgan Johanssons förslag var att förbjuda
nazistiska organisationer, vilket ju är vad olika politiker diskuterat tidigare:
(FB) Jimmie Åkesson: Förbjud nazistorganisationer
(FB) Regeringen överväger organisationsförbud
Varför Johansson nu lade till rasistiska organisationer är oklart men TS, som vill få så många som möjligt att ogilla förslaget, valde naturligtvis att fokusera på det och plockade bort nazisterna ur rubriken.
Detta sagt, så tror jag inte att det finns något politiskt stöd för ett förslag att förbjuda rasistiska organisationer. Till och med vänsterpartiet är ju emot det. Jag tror inte heller att det är politiskt möjligt att förbjuda nazistiska organisationer. Det som möjligen går att införa är ett förbud mot våldsbejakande eller våldsförhärligande organisationer, som jag diskuterade tidigare i tråden. Något som skulle kunna användas för att förbjuda NMR, men knappast AfS.