2018-08-21, 23:19
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Knappast. Och om det skulle vara något nytt, varför gör de inte färdigt något istället för att ge sig in på sitt hundrade halvdana projekt som aldrig blir klart? Det är ju bara löjligt.
Inte nytt men har du koll om det e en exakt kopia?
Citera
2018-08-22, 00:26
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boghalamon
Det går inte att använda ett sånt här flygplan effektivt utan att bemästra designen och ha egen teknologi i. Visst är det kraftigt influerat av f5 men man har egen produktion och utveckling = eget plan. Iran har hela produktions- och utvecklingskedjan = eget plan.
Löjligt! Kan inte Iran använda F-14 effektivt heller då eller har de även byggt de F-14 som finns i IRIAF? Iran har ju ljugit otaliga gånger om att de tillverkat det ena och det andra själva som egentligen bara varit att de målat om någon gammal maskin som de köpt från den civiliserade världen. Det var jättefestligt när ni påstod att ni byggt en egen helikopter och den såg exakt ut som en Bell 206 och hade engelsk text i cockpit, se inlägget (FB) Irans fighter/bomber jet Qaher-313. Skräp, medelmåtta eller värsting?

Eller när ni ljög om att ha byggt en svävare som såg exakt ut som de svävare ni köpte från Storbritannien på 70-talet: (FB) Irans nya (?) svävare Tondar

Du tror väl inte att någon djävel utanför Iran som inte är exiliranier är så dum att han går på den här dyngan? Sluta innan vi dör av skratt. Det kanske är er anfallsplan mot väst, att få oss att skratta oss fördärvade.

Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Allt. https://goo.gl/images/cmKL4T Oxå skalet.
Vi vet inte hur planet ser ut i verkligheten. De som sett versionerna säger olika saker. Men jag har hört av vittnen att planet i verkligheten är smalare o inte alls nån F5. Den e bara lik F5 i bild.
Fjanterier och uttjatat! Det är gamla F-5 med lite nya instrument och ny målarfärg bara.

Citat:
Inte nytt men har du koll om det e en exakt kopia?
Inte nytt, ingen exakt kopia utan gamla F-5 från 70-talet.
Senast redigerad av skunkjobb 2018-08-22 kl. 00:30.
Citera
2018-08-22, 08:05
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Löjligt! Kan inte Iran använda F-14 effektivt heller då eller har de även byggt de F-14 som finns i IRIAF? Iran har ju ljugit otaliga gånger om att de tillverkat det ena och det andra själva som egentligen bara varit att de målat om någon gammal maskin som de köpt från den civiliserade världen. Det var jättefestligt när ni påstod att ni byggt en egen helikopter och den såg exakt ut som en Bell 206 och hade engelsk text i cockpit, se inlägget (FB) Irans fighter/bomber jet Qaher-313. Skräp, medelmåtta eller värsting?

Eller när ni ljög om att ha byggt en svävare som såg exakt ut som de svävare ni köpte från Storbritannien på 70-talet: (FB) Irans nya (?) svävare Tondar

Du tror väl inte att någon djävel utanför Iran som inte är exiliranier är så dum att han går på den här dyngan? Sluta innan vi dör av skratt. Det kanske är er anfallsplan mot väst, att få oss att skratta oss fördärvade.

Fjanterier och uttjatat! Det är gamla F-5 med lite nya instrument och ny målarfärg bara.

Inte nytt, ingen exakt kopia utan gamla F-5 från 70-talet.
Varför snackar du skit. Det klart man har byggt själv.
Ingen F5 ser ut så här https://goo.gl/images/m4Tc3z.
Som jag sa, människor som sett planen säger att det finns skillnader mellan F5 o saeqeh/azarakhsh eller kowsar som e tränningsplan.
Citera
2018-08-22, 11:09
Medlem
Citat:
Iran har inte byggt något eget flygplan, åtminstone inte i form av Kowsar. Det är gamla F-5 som Iran köpt från USA. Få in det i din tröga djävla perserhjärna. Varför förnedrar du ditt folk med dessa dumheter?

Jeg synes de oppsummerer det godt her: Anyway, as with the F-313, the latest claims about the “new advanced 4th Gen. aircraft” are not based on a real aircraft with real capabilities but appears to be just a product for domestic propaganda.

https://theaviationist.com/2018/08/21/iran-unveils-new-domestic-fourth-generation-fighter-jet-but-its-just-an-upgraded-f-5f-tiger/
Citera
2018-08-22, 11:14
Medlem
Citat:
Varför snackar du skit. Det klart man har byggt själv.
Ingen F5 ser ut så här https://goo.gl/images/m4Tc3z.
Som jag sa, människor som sett planen säger att det finns skillnader mellan F5 o saeqeh/azarakhsh eller kowsar som e tränningsplan.

Coolt, iranierna har alltså lyckats sätta en spoiler på ett flygplan, hur jäkla stereotypiskt är inte det? Vad blir det på nästa variant, kromade spinnerfälgar?
Citera
2018-08-22, 11:31
Medlem
Citat:
Allt. https://goo.gl/images/cmKL4T Oxå skalet.
Vi vet inte hur planet ser ut i verkligheten. De som sett versionerna säger olika saker. Men jag har hört av vittnen att planet i verkligheten är smalare o inte alls nån F5. Den e bara lik F5 i bild.

Jo, men designen är en f5, man kan inte kalla det för egen design. Men för att vapen/elektronik/hydraulik och motor ska fungera så måste man ha egen utveckling och produktion.
F5 ska ha riktigt bra aerodynamik upp till oextrema G så det är ett smart val för CAS.
Citera
2018-08-22, 12:20
Medlem
-9821-s avatar
Citat:
Varför de ska göra det får du fråga dina landsmän om, det vi andra undrar är varför de ljuger om att de tillverkar saker som de inte gör.
Ska jag fråga mina landsmän?
Du vill förneka att Iran tillverkar moderna vapensystem och det går inte så bra för dig. Var ser du propaganda i det här? Iranier har använt sina F5-orna länge och vill kanske vara sparsamma. Man piffar upp lite med mjukvara , elektronik, radar, motor och bestyckar planet med egna bomber. De är inga nötter för fan man har säkert ett syfte med det här.

Qaher 313 alla snackar om. Nja, de försöker iallafall, vad är det för fel med det?
Senast redigerad av -9821- 2018-08-22 kl. 12:32.
Citera
2018-08-22, 12:31
Medlem
-9821-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boghalamon
Jo, men designen är en f5, man kan inte kalla det för egen design. Men för att vapen/elektronik/hydraulik och motor ska fungera så måste man ha egen utveckling och produktion.
F5 ska ha riktigt bra aerodynamik upp till oextrema G så det är ett smart val för CAS.
Jag tror att iranier är smarta och man fördelar pengarna rätt bra. Man låter flygprojekten ligga vilande och satsar istället på sina robotar.
Men jag ser det här som experiment som många andra länder också gjort. Håller tummarna, Iran är ett schysst land.
Senast redigerad av -9821- 2018-08-22 kl. 12:33.
Citera
2018-08-22, 13:07
Medlem
-9821-s avatar
Citat:
Knappast. Och om det skulle vara något nytt, varför gör de inte färdigt något istället för att ge sig in på sitt hundrade halvdana projekt som aldrig blir klart? Det är ju bara löjligt.

Material är problemet. Iran får nog inte tag på rätt material.
Citera
2018-08-22, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -9821-
Jag tror att iranier är smarta och man fördelar pengarna rätt bra. Man låter flygprojekten ligga vilande och satsar istället på sina robotar.
Men jag ser det här som experiment som många andra länder också gjort. Håller tummarna, Iran är ett schysst land.

Det finns bilder nu på avioniken och när den flyger. Avioniken är minst lika avancerad som Brasiliens f5-EM som är uppgraderade f5.

De strategiska ekvationerna mellan Iran och fienderna är nu ganska lika och generaler i Iran brukar t.o.m säga att det är till Irans fördel. Så totalt krig och liknande scenarion är inte aktuella. Däremot kommer judisk terrorism vara aktuellt för fienden och det kommer även vara proxykrig, där kommer kowsar och även karrar in i bilden. De är inga strategiska vapensystem.
Citera
2018-08-22, 18:00
Medlem
Citat:
Iranier har använt sina F5-orna länge och vill kanske vara sparsamma. Man piffar upp lite med mjukvara , elektronik, radar, motor och bestyckar planet med egna bomber. De är inga nötter för fan man har säkert ett syfte med det här.
Men det är väl vad vi andra säger? Planen moderniseras efter bästa förmåga och det är minsann inget fel med det. F-5 och F-14 har båda potential, speciellt kanske F-5. Det vi (iaf jag) vänder mig mot är att varje gång det har skruvats i en F-5 så ska det lanseras som ett helt nytt, till hundra procent egenutvecklat flygplan, vilket ju inte är sant.

Citat:
Qaher 313 alla snackar om. Nja, de försöker iallafall, vad är det för fel med det?
Försöker med propaganda alltså. Felet ligger i att detta inte alls är ett försök att skapa en fungerande planform men det lanseras som ett stridsplan. Om propaganda är fel eller inte kan man ha åsikter om, men det är utanför trådens ämne.

Jag är åtminstone imponerad av vad iranierna gör med sina F-5 och med sina begränsade resurser, men jag är inte imponerad av överdrivna, påhittade eller rent pseudovetenskapliga, revolutionerande vapensystem eller hittepå om vapensystemens ursprung.
Citera
2018-08-22, 22:02
Medlem
cephs avatar
Det "nya" planet är en F-5F (dvs. tvåsitsig F-5E Tiger II), i grunden. Det som skiljer just denna från det otal tidigare påstådda F-5-derivaten som Iran kastat ur sig är att denna faktiskt är (ska vara...) helt byggt hemmavid.

Innan detta så var det ett gäng F-5or som de byggde om en smula bara, med största sannolikhet rörde det sig om sedan gammalt amerika-importerade individer (pre-79) som av någon anledning behövde service och p.g.a. sanktioner osv. krävde en del hemmagjorda komponenter, och som de då servade och presenterade "på nytt." Det enda undantaget lär vara den där F-5an som de presenterade för typ 8 år sedan, med två vertikala fenor istället för en... Wow, much amazing!

Men ja, den här nya tingesten ska vara helt egenproducerad - ett resultat av att de under årtionden av stenhårda sanktioner tvingats uppfinna egna reservdelar för att hålla maskinparken igång (som sagt, ovan), vilket då till slut kulminerat i att de kan producera samtliga komponenter själva och därmed också bygga en helt egen F-5a. Detta inkluderar en helt iransk J-85-kopia, med en iransk-byggd ebk osv (ett motorpaket som t.o.m. enligt officiella iranska nyhetsorgan som "Farsnews" m.fl. har sämre prestanda än originalen, men som åtminstone är helt hemmabyggt). Uppenbart är också att de satt dit moderna "zero-zero"-raketstolar som av allt att döma är hemmabyggda kopior på ryska K-36, som de förstås bekantat sig med iom. de 29or de haft sen 80-talet. *

...Men ja igen, det är fortfarande en F-5a, en konstruktion som i grund och botten härrör från slutet av 50-talet.

Lär dröja ett tag tills de förmår bygga egna Tomcats, eller ens F-4or eller MiG-29or. F-5an är duktigt primitiv jfrt. med dessa kärror.

*Påminner en smula om situationen med just F-14-planen, som också lär ha modifierats för att bära BVR-robotar från Mikojanplanen, t.o.m. lär de ha lyckats få till nån modifikation av gamla Hawk lv-robot på planen, när AIM-54orna tog slut..
Senast redigerad av ceph 2018-08-22 kl. 22:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in