2018-08-21, 13:42
Medlem
kowsar: 45000 fot maxhöjd, mach 1.2

f5 har maxhöjd på 51800 fot och mach 1.6

nu beskrivs kowsar som close air support vilket inte f5 var vilket kan förklara siffrorna.

Att modifiera en f5:a och använda som close air support är smart. Det är ett billigt och enkelt plan och man behöver ingen high tech aerodynamik för den typen av uppdrag. Jmf A10.

Denna typ av plan har presenterats tidigare, hoppas den massproduceras nu.
Citera
2018-08-21, 15:43
Medlem
kobents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -9821-
Varför ska Iran ta fram en ny plattform? Det låter frikostigt att Iran ska satsa på det. Hade du gjort det om du fick bestämma? Det finns ju för fan inte så mycket tid och pengar för att göra det.

Är inte ett flygplan en vapenplattform? Vilken plattform har dem uppgraderat då?
Om du nu sitter på information om det här så kan du väl berätta om det istället för att försöka dumförklara mig och fråga vad jag skulle gjort?

Mitt inlägg berör Irans nya "flygplan" och inte hur jag personligen skulle styra en islamistisk diktatur.

Jag personligen tror att det här flygplanet bara är skitsnack tills jag får se en video på när det faktiskt flyger.

“The Iranians are feeling very pressured by the continued US sanctions and in reaction they are coming out with these things, but we also shouldn’t dismiss it,” Liberman told reporters."

Jag tror att Liberman ligger väldigt nära sanningen i det här fallet, vi låter irantrollen här i tråden få bevisa det!

Här finns lite mer att läsa: https://www.timesofisrael.com/unveiling-1st-indigenous-warplane-rouhani-says-iran-preparing-to-fight-foes/
Senast redigerad av kobent 2018-08-21 kl. 15:48.
Citera
2018-08-21, 17:55
Medlem
Det är alltså frågan om en moddning av gamla hederliga F-5, ett plan som första gången flög 1959?

Det är lustigt att varje gång ett "nytt" plan presenteras, så påstås det vara Irans första till 100% självdesignade plan? Samma sak sades väl om Azarakhsh (F-5E) och trollmodellplanet Qaher 313?

Det är väl inget fel på att kopiera F-5E och anpassa för CAS-uppdrag, det är ju något som planet redan sägs ha varit dugligt till, men varför ska Iran alltid hävda att det är 100% egendesignat?
Citera
2018-08-21, 17:56
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Vadå? Menar du att man ångrat sig för visa bilderna?
Menar snarare att det nu visar sig att man lyckats måla om en 50 år gammal F-5:a och eventuellt lyckats klämma in lite digitala instrument i cockpit (de bilder som visats ser mer ut som man bultat fast lite pekskärmar från gamla tablets samtidigt som man tydligt ser att man har gamla analoga instrument kvar).

Så den "nya" fightern visade sig vara ny färg på gammal fighter, visserligen helt i linje med vad Irans flygindustri beskar med
Citera
2018-08-21, 21:31
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobent
Idag har Iran presenterat ett nytt stridsflygplan som heter Kowsar som ska vara 100% tillverkad i Iran.

Frågan nu är vad hände med modellplanet Qaher 313, har de lagt ner projektet?

Kommer vi få se Kowsar flyga eller är det enbart propaganda som i fallet Qaher?

Är Iran verkligen självförsörjande för att kunna ta fram en ny plattform med ny motor/teknik/vapen? Jag tvivlar.

Känns som vanligt när det gäller våra diktaturer att det är viktigare med låtsas vapen på pappret för att sedan anställa mängder med nättroll som skall ljuga för att skydda dessa pinsamma regimers anseende.
Kowsar flyger säkert helt ok då det är "Made in the USA", äkta Northrop F-5 som iranierna ljuger om att de har byggt själva, se https://theaviationist.com/tag/kowsar/

Citat:
Varför ska Iran ta fram en ny plattform? Det låter frikostigt att Iran ska satsa på det. Hade du gjort det om du fick bestämma? Det finns ju för fan inte så mycket tid och pengar för att göra det.
Varför de ska göra det får du fråga dina landsmän om, det vi andra undrar är varför de ljuger om att de tillverkar saker som de inte gör.

Citat:
Ursprungligen postat av boghalamon
kowsar: 45000 fot maxhöjd, mach 1.2

f5 har maxhöjd på 51800 fot och mach 1.6

nu beskrivs kowsar som close air support vilket inte f5 var vilket kan förklara siffrorna.

Att modifiera en f5:a och använda som close air support är smart. Det är ett billigt och enkelt plan och man behöver ingen high tech aerodynamik för den typen av uppdrag. Jmf A10.

Denna typ av plan har presenterats tidigare, hoppas den massproduceras nu.
Du kan spara dina patetiska barnsagor för några idioter som tror på dem, förslagsvis hittar du dessa i Iran och bland iranier i diasporan. Det är gamla F-5 som Iran köpte från USA för länge länge sedan och ingenting ni har byggt själva. Det är så fruktansvärt beklämmande löjligt att se den här skiten om och om igen. Varför förnedrar ni iranier er själva med sånt här trams? Det är ju inga andra i hela djävla världen som tycker det är häftigt och ingen blir lurad av era cirkuskonster. Clown!
Citera
2018-08-21, 21:54
Medlem
Dissapointed. Jag förväntade mig minst att Kalle Anka-planet skulle vara färdigt. Men det lär ju tyvärr aldrig hända.
Citera
2018-08-21, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Kowsar flyger säkert helt ok då det är "Made in the USA", äkta Northrop F-5 som iranierna ljuger om att de har byggt själva, se https://theaviationist.com/tag/kowsar/

Varför de ska göra det får du fråga dina landsmän om, det vi andra undrar är varför de ljuger om att de tillverkar saker som de inte gör.

Du kan spara dina patetiska barnsagor för några idioter som tror på dem, förslagsvis hittar du dessa i Iran och bland iranier i diasporan. Det är gamla F-5 som Iran köpte från USA för länge länge sedan och ingenting ni har byggt själva. Det är så fruktansvärt beklämmande löjligt att se den här skiten om och om igen. Varför förnedrar ni iranier er själva med sånt här trams? Det är ju inga andra i hela djävla världen som tycker det är häftigt och ingen blir lurad av era cirkuskonster. Clown!

En sunkig idiot som du som inte förstår teknik förstår inte det smarta i att utgå ifrån en f5 när man bygger en egen close air support. Det är smart och billigt och praktiskt och ett bra plan. Bättre än A10 och su25.
Citera
2018-08-21, 22:26
Medlem
Citat:
En sunkig idiot som du som inte förstår teknik förstår inte det smarta i att utgå ifrån en f5 när man bygger en egen close air support. Det är smart och billigt och praktiskt och ett bra plan. Bättre än A10 och su25.
Det kan ju vara "bygger en egen" som vissa har svårt att ta till sig. Vad är det som är "eget" med denna skapelse?
Citera
2018-08-21, 22:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Iran har inte byggt något eget flygplan, åtminstone inte i form av Kowsar. Det är gamla F-5 som Iran köpt från USA. Få in det i din tröga djävla perserhjärna. Varför förnedrar du ditt folk med dessa dumheter?
Citera
2018-08-21, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Det kan ju vara "bygger en egen" som vissa har svårt att ta till sig. Vad är det som är "eget" med denna skapelse?

Allt förutom skalet är eget.
Citera
2018-08-21, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Iran har inte byggt något eget flygplan, åtminstone inte i form av Kowsar. Det är gamla F-5 som Iran köpt från USA. Få in det i din tröga djävla perserhjärna. Varför förnedrar du ditt folk med dessa dumheter?

Det går inte att använda ett sånt här flygplan effektivt utan att bemästra designen och ha egen teknologi i. Visst är det kraftigt influerat av f5 men man har egen produktion och utveckling = eget plan. Iran har hela produktions- och utvecklingskedjan = eget plan.
Citera
2018-08-21, 23:18
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Allt förutom skalet är eget.
Allt. https://goo.gl/images/cmKL4T Oxå skalet.
Vi vet inte hur planet ser ut i verkligheten. De som sett versionerna säger olika saker. Men jag har hört av vittnen att planet i verkligheten är smalare o inte alls nån F5. Den e bara lik F5 i bild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in