2018-05-25, 14:20
Medlem
-9821-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Här (efter artikeln om MiG-35) finns en artikel om Kowsar

http://www.edrmagazine.eu/maks-2017

Artikeln bekräftar att det är fråga om F-5r som är ombyggda.

Alla IranAFs stridsflygplan har genomgått overhaul och är uppgraderade.
Citera
2018-05-25, 15:52
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -9821-
Alla IranAFs stridsflygplan har genomgått overhaul och är uppgraderade.

...till 1990-talsstandard, i bästa fall.
Citera
2018-08-13, 17:04
Medlem
Bahrams avatar
Tjena alla rassar skojar bara!

Kolla in den här. Seriöst jag vill veta vad det här e?

Iran har visat nåt som kallas Fateh mobin

https://youtu.be/w0IpJ29-Hc8

Nån som vet?
Citera
2018-08-15, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Tjena alla rassar skojar bara!

Kolla in den här. Seriöst jag vill veta vad det här e?

Iran har visat nåt som kallas Fateh mobin

https://youtu.be/w0IpJ29-Hc8

Nån som vet?
Vad det är? En ballistisk robot, såvitt jag förstår en variant av Fateh-110 med annan/uppdaterad sökare som möjligen medger även sjömål.

Det är alltså inget "nytt-nytt", utan en produktuppgradering. Iran är ju som vanligt lite luriga och lanserar nya robotar ideligen som man sedan inte ser röken av sedan. Så det är svårt att veta hur stor och variationsrik Fateh-110-serien är och vilka varianter som faktiskt fungerar, börjar produceras och kommer på förband. Det verkar finnas en sjömålsvariant av Fateh som heter Hormoz-något, kanske Mobin är en hopslagning av två målsökare för att få mer universell förmåga?

Om man ska vara lite diplomatiskt, Iran tenderar att visa upp teknikdemonstratorer (som man inte får se göra något) som om de vore klara för serieproduktion.

Betyder Mobin något speciellt förutom att det verkar ingå i person- och ortsnamn? Det kanske säger något om "vad det här e".
Citera
2018-08-15, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Flygplanet A-10 har pansarbrytande ammunition utav DU (Depleted Uranium, utarmat Uran) - Den ammunitionen garanterar genomslag i tunnare pansar.

Mig veterligen använde man inte DU proj öht i Libyen, Irak (efter invasionen 2003) eller Syrien (förutom Op. Tidal Wave II), åtminstone inte från A-10.
Citera
2018-08-19, 13:41
Medlem
Iran ska presentera ett flygplan på onsdag, man kommer visa bilder på nära håll när det flyger och bilder från dess produktion.
Kowsar eller Qaher...
Citera
2018-08-19, 14:06
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boghalamon
Iran ska presentera ett flygplan på onsdag, man kommer visa bilder på nära håll när det flyger och bilder från dess produktion.
Kowsar eller Qaher...
Troligtvis Kowsar trots att man (?) annonserat att det gäller ett jaktflyg. Om det överhuvutaget blir några bilder alls från något som inte är en modell eller liknande
Citera
2018-08-20, 02:37
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boghalamon
Kowsar eller Qaher...
Jag tror det e nåt nytt ingen sett. Men kan oxå va Qaher eller Shafaq.
Citera
2018-08-20, 19:11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Jag tror det e nåt nytt ingen sett. Men kan oxå va Qaher eller Shafaq.
Knappast. Och om det skulle vara något nytt, varför gör de inte färdigt något istället för att ge sig in på sitt hundrade halvdana projekt som aldrig blir klart? Det är ju bara löjligt.
Citera
2018-08-21, 09:29
Medlem
kobents avatar
Idag har Iran presenterat ett nytt stridsflygplan som heter Kowsar som ska vara 100% tillverkad i Iran.

Frågan nu är vad hände med modellplanet Qaher 313, har de lagt ner projektet?

Kommer vi få se Kowsar flyga eller är det enbart propaganda som i fallet Qaher?

Är Iran verkligen självförsörjande för att kunna ta fram en ny plattform med ny motor/teknik/vapen? Jag tvivlar.

Känns som vanligt när det gäller våra diktaturer att det är viktigare med låtsas vapen på pappret för att sedan anställa mängder med nättroll som skall ljuga för att skydda dessa pinsamma regimers anseende.
Citera
2018-08-21, 11:48
Medlem
-9821-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobent
Idag har Iran presenterat ett nytt stridsflygplan som heter Kowsar som ska vara 100% tillverkad i Iran.

Frågan nu är vad hände med modellplanet Qaher 313, har de lagt ner projektet?

Kommer vi få se Kowsar flyga eller är det enbart propaganda som i fallet Qaher?

Är Iran verkligen självförsörjande för att kunna ta fram en ny plattform med ny motor/teknik/vapen? Jag tvivlar.

Känns som vanligt när det gäller våra diktaturer att det är viktigare med låtsas vapen på pappret för att sedan anställa mängder med nättroll som skall ljuga för att skydda dessa pinsamma regimers anseende.
Varför ska Iran ta fram en ny plattform? Det låter frikostigt att Iran ska satsa på det. Hade du gjort det om du fick bestämma? Det finns ju för fan inte så mycket tid och pengar för att göra det.
Citera
2018-08-21, 12:18
Medlem
-9821-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Troligtvis Kowsar trots att man (?) annonserat att det gäller ett jaktflyg. Om det överhuvutaget blir några bilder alls från något som inte är en modell eller liknande
Vadå? Menar du att man ångrat sig för visa bilderna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in