2018-08-21, 22:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
OM du har en säker källa att KM var med i bilen, hva het den andra killen ? Källa måste vita om han var säker at KM var med.

Källan visste att KM var med i bilen till Töreboda. H*n visste inte om det var någon mer i bilen dit.
Citera
2018-08-21, 22:35
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jag tror som du, att GM har flyttat från stan.

Jag kan nämna att jag reagerade över ditt inlägg hur BW hade flyttat fram och tillbaka. Det verkar lite märkligt, men det kan finnas naturliga orsaker till detta. Nytt jobb, ny relation eller annat. Men de som bor eller har bott i Mariestad har bättre koll på detta än vad jag har.

Hade jag varit i gärningsmannen situation så vet jag inte hur jag skulle agera. Å ena sidan skulle jag nog vilja flytta från platsen för att slippa alla blickar och rykten om en. Och man vill ju inte att allmogen ska tissla och tassla om en och peka på en.

Å andra sidan hade jag nog även velat att hålla koll på vad som händer. Kanske till och med bevaka en eventuell brottsplats. Och bor man kvar på kommer säkert en hel del personer tro att man är oskyldig eftersom man bor kvar och lever sitt liv som vanligt.

Om jag får gissa så tror jag faktiskt att GM bor kvar.
Citera
2018-08-21, 22:37
Medlem
Något är det....som stämmer men sedan fås ingen info via självutnämnda kännare, typ Freja....mfl..som borde känna till mer pga anknytning.

BW... vad jobbade han, vilken inriktning i skolan, samhällsplitisk åsikt under 90talet?
Bott ett tag neråt Sverige...
Men bor i Mariestad tillfälligt ska flytta mot Göteborg....bott runt lite var stans...
Uppväxt i ett litet samhälle som barn...tillbringade somrarna där ...som barn...

Kruxet kring BW ev inblandning..är .UA.....Får inte ihop att det skulle för henne passera oberört förbi åren efter till nu.......Hon har haft tillfällen att personligen ställa på och grilla honom.....något som man naturligt gör i kris med mkt nära vänner....

Något i beskrivningen om hans spridda flytt berör mej...lite rys...
Senast redigerad av exsist 2018-08-21 kl. 22:40.
Citera
2018-08-21, 22:41
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unipin
Bra tankar här ovan. Har ofta funderat på en grej med ringarna och att de varit "prydligt placerade". Jag kan inbilla mig detta, men får för mig att de var staplade på varandra (vet ej om jag läst detta eller om det är en egen visualisering). Kan de i så fall ha varit utplacerade av Helena själv på iknande osannolilk position i närheten av lekplatsen, som ett spår? Detta förutsätter ju självklart att förloppet var såpass utdraget att Helena insåg att hon var i fara och att gärningsmannen/männen ville ha iväg henne från platsen. Förstår annars inte syftet till varför gärningsmännen skulle ha placerat ut ringar prydligt om allt annat ser ut som ett överfall. Finns här någon annan som har en tanke om vad prydligt annars kan syfta på, för jag är säker på att jag hört beskrivningen ett flertal gånger.

Hur ser man att två ringar är prydligt lagda? Visst, om de ligger precis bredvid varandra på en sten så kanske det är arrangerat, men knappast annars...
Citera
2018-08-21, 22:57
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Nej jag vet inte att det var så och det gäller alla punkterna där det är hörsägen. När det gäller vad andra hört någon säga eller man har fått informationen i andra hand så går det ju inte att belägga som en sanning. Så alla påståenden i tråden som inte åtföljs av dokumentation från polisförhör kan ju egentligen anses som rykten. Helhetsbilden finns dock där. Björn bör kontrolleras.

Nej, vissa av de punkter som du nämner, är inte hörsägen;

*Startade sök efter HA (Intervju i media, onsdagen efter att Helena försvann.)
*Startade fonden (Enligt media.)
*Nära vän med HA (Åtminstone vän med Helena, enligt personer som kände båda.)
*Flyttar från Mariestad ganska nära försvinnandet (Skatteverket el dyl, genom Pudelfrillan.)

Att han var den sista (kända) som pratade med Helena, det vet vi inte; det var vad han själv hävdade i media. Det borde ha varit gm som gjorde det, om han/de nu talade med henne innan. Men, ja, det är den sista vi känner till, om han citerades rätt.

Om någon hade hört att BW hotade just "C", så hade det varit hörsägen (om det inte kunde styrkas). Men i detta fall var det en fråga, om det var just "C" som hade blivit hotad av honom. Skriver man att "*Hotade C att hon skulle akta sig om hon inte ville sluta som HA", så låter det som att någon påstått det. Då kan det bli en trådsanning, och det vore synd, om det nu inte gällde "C"-

Jag undrar fortfarande om det var just "C" som blev hotad? Eller var det någon annan?
Citera
2018-08-21, 23:00
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Sent på söndag eftermiddag börjar området runt Kohagen och lekplatsen att "befolkas" av människor som letar efter Helena. Det är i praktiken helt otänkbart att spåren tillkom efter natten mellan lördag och söndag. Dessutom hittades rivstartsmärket på en för fallet oerhört intressant plats: nästan längst upp på den smala asfaltstigen som skär genom lekplatsen nerifrån gång-/cykelvägen upp till där själva Kohagen börjar och där skogsstigen från Ekudden-vägen mynnar ut. Bilen som gjorde märket i asfalten stod i praktiken i sanden så långt upp mot Kohagen/skogsdungen som bara gick - alltså så nära som bara gick där stigen från Ekudden-vägen - genom Kohagen - mynnade ut på lekplatsen. Jag är helt säker på att bilen stannades längst där uppe i gränsen mellan lekplatsen och Kohagen, eftersom det då var kortast väg att till fots "göra det som måste göras". När man sedan i stressen startade råkade vänster framhjul - bilen var sannolikt framhjulsdriven - att slira lite i sanden, för att sedan "hugga" i asfalten - därav märket.

I Efterlysts rekonstruktion om bilen visades en vit Peugeot 205. Och när det gäller bilen som parkerades vid sjukhuset eller var det var så visades en vit Opel Kadett. Båda dessa är framhjulsdrivna, om det nu tillför något.
Citera
2018-08-21, 23:00
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag kan nämna att jag reagerade över ditt inlägg hur BW hade flyttat fram och tillbaka.

Om jag får gissa så tror jag faktiskt att GM bor kvar.

Eller så bor "pilot" kvar i Mariestad men inte GM.
Citera
2018-08-21, 23:10
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Något är det....som stämmer men sedan fås ingen info via självutnämnda kännare, typ Freja....mfl..som borde känna till mer pga anknytning.

BW... vad jobbade han, vilken inriktning i skolan, samhällsplitisk åsikt under 90talet?
Bott ett tag neråt Sverige...
Men bor i Mariestad tillfälligt ska flytta mot Göteborg....bott runt lite var stans...
Uppväxt i ett litet samhälle som barn...tillbringade somrarna där ...som barn...

Kruxet kring BW ev inblandning..är .UA.....Får inte ihop att det skulle för henne passera oberört förbi åren efter till nu.......Hon har haft tillfällen att personligen ställa på och grilla honom.....något som man naturligt gör i kris med mkt nära vänner....

Något i beskrivningen om hans spridda flytt berör mej...lite rys...

Nu påstår jag inte att jag tror att BW var inblandad i Helenas försvinnande, men den som var det tror jag anstränger sig till det yttersta för att verka oskyldig inför offrets familj; hjälper till att leta, hjälper till med annat, uppträder som ett stöd osv.

Människor är ofta också benägna att inte vilja/kunna se att en nära vän kan ha gjort en själv något fruktansvärt. OM BW hade varit inblandad, så tror jag att syster U skulle ha svårt att ta in det. Är det någon lite längre ut, i bekantskapskretsen, skulle det nog vara svårt att förstå, men det skulle säkert i alla fall lättare kunna gå att ta in. Tror inte att det är självklart att ställa en nära vän mot väggen och "grilla honom", om man omöjligt/svårligen kan få in tanken att den nära vännen skulle vara inblandad. Bara mina tankar.
Citera
2018-08-21, 23:13
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: Åh, nu är det mitt fel att du inte kan berätta mer om din teori ...
Sanningen är väl att du inte har någon teori.

Jag hade gärna bollat tankar med dig men det kommer aldrig mer att ske.

Nej sanningen är att jag inte orkar bli påhoppad av dig så fort man avviker från det som du anser vara rätt/sanning i fallet Helena. Du jobbar likt den vidrigaste sortens diktatur där åsikter som inte passar in ska motarbetas och tystas. Ditt beteende är ocivilicerat och du borde skämmas men någon skam i kroppen har knappast en översittare som du.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-21 kl. 23:18.
Citera
2018-08-21, 23:35
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja det känns ju som att någon av föräldrarna har kopplingar till dessa trakter, jag ska se om det går att gräva fram något av intresse.

Visst är det så och när det gäller BW finns det en hel del saker kvar att gå till botten med.

Wallberg verkar vara ett rätt ovanligt efternamn. Wahlberg, Vallberg, förekommer lite mer. Det finns dock en 97-årig man som heter Wallberg. Och det finns en Majken Sofia Wallberg i Lindome. Även hon är 97 år.
Citera
2018-08-21, 23:47
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Wallberg verkar vara ett rätt ovanligt efternamn. Wahlberg, Vallberg, förekommer lite mer. Det finns dock en 97-årig man som heter Wallberg. Och det finns en Majken Sofia Wallberg i Lindome. Även hon är 97 år.

Enligt Ratsit stavar "vår" BW med V (Vallberg)
Citera
2018-08-21, 23:49
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Han stavar egentligen efternamnet med V men eftersom han alltid har benämts som BW här i tråden så är det inte läge att ändra på initialerna, det skulle snarare skapa förvirring.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-21 kl. 23:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in