2018-08-20, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Den egna skulden kanske idag kan kvittas mot att tala om var hon finns? Det finns flera anonyma sätt att göra det på.[/b]

Att gm inte redan gjort det, beror antagligen på att gm riskerar avslöja sin identitet. Det är min teori.
Citera
2018-08-20, 13:56
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Angående mannen med pilotglasögon kan jag inte se honom som trovärdig. Ingen oskyldig sitter på en rastplats och visar fram sina darrande händer för att man är oskyldigt misstänkt för ett 25 år gammalt mord. En oskyldig uttalar inte heller ”Hade jag gjort Helena illa hade jag kommit ihåg det” (kanske inte ett exakt citat). En veckas sjukskrivning efter HA:s försvinnande är också till hans nackdel. Han är inte trovärdig, helt på egna meriter. Kan inte se hur en oskyldig lyckas måla in sig i ett hörn på det här sättet.
Mmpg ser kanske själv minnesluckan som sin sista livlina. Att han hävdar minneslucka ser jag som att han inte ljuger obehindrat, han har inte klarat av att fabricera tiden med annat, det hade inte hållit i förhör. Minnesluckan kommer dock inte att ha någon betydelse om vittnen bekräftar annat.

Många tror att det var en olyckshändelse och hennes kvarlevor kommer knappast att visa dödsorsak. Tror att GM gärna får ett slut på det här. Och tror att anhöriga kan komma till en acceptans om Helenas kvarlevor återfinns och kan begravas. Den egna skulden kanske idag kan kvittas mot att tala om var hon finns? Det finns flera anonyma sätt att göra det på.

Vi har gått igenom detta flera gånger tidigare och vi landar i samma slutsats som vanligt: "Mannen med pilotglasögon" är inte trovärdig i något avseende. Han gjorde om möjligt allt värre för sig själv i radiointervjun. Sedan är jag säker på att polisen har betydligt mer på honom än vad som kom fram i radioprogramserien, varför polisen också anhöll honom igen.

Jag håller med dig: Den egna skulden bör idag kunna kvittas mot att tala om var Helenas kropp finns! Ett anonymt tips är en variant.
Citera
2018-08-20, 14:13
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Att gm inte redan gjort det, beror antagligen på att gm riskerar avslöja sin identitet. Det är min teori.

Ja, eller så är det så att den/de som är ansvarig/ansvariga är rädd/rädda för att polisen ska hitta hans/deras DNA på Helenas kropp eller kläder, men jag kan lugna honom/dem med att inga sådana spår finns kvar efter 26 år. Om gärningsmannen är ensam kan vi i alla fall bortse från att någon mer person ingår i en slags tystnadspakt och då kan gärningsmannen riskfritt lämna ett anonymt tips om var Helenas kropp ligger "begravd", men om det är två personer eller flera kan en tystnadspakt vara skäl för att inget säga - i vart fall blir det enklare för den andre/de andra att förstå vem som har läckt. "Mannen med pilotglasögon" är - som nästan alla har förstått nu - involverad på något sätt.
Citera
2018-08-20, 14:38
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Spåren vid lekplatsen säkras den 16/6: #10456 på s. 872 ”Man finner också bilspår i sanden, samt rivstart spår efter en bil i asfalten, också dessa i anslutning till lekplatsen. Dessa spår säkras den 16/6. ”
.

Är det verkligen ställt bortom allt rimligt tvivel att bilspåren i sanden samt rivstartspåren i asfalten inte kan ha tillkommit efter natten då HA försvann? Det var ju allmänt känt att bilar körde/buskörde på cykelvägen och med tanke på att det var sommar och att ett brott hade begåtts så kan det väl tänkas att ytterligare någon bil än GMs kan ha kört runt där, nyfikna ungdomar kan t.ex. ha kört in till lekplatsen och vänt osv.

Om nu bilspåren hittades först på måndagen, nästan ett och ett halvt dygn senare så uppstår ju en osäkerhetsfaktor, man kan väl knappast tidsbestämma bilspår?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-20 kl. 14:53.
Citera
2018-08-20, 15:05
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Ja, eller så är det så att den/de som är ansvarig/ansvariga är rädd/rädda för att polisen ska hitta hans/deras DNA på Helenas kropp eller kläder, men jag kan lugna honom/dem med att inga sådana spår finns kvar efter 26 år. Om gärningsmannen är ensam kan vi i alla fall bortse från att någon mer person ingår i en slags tystnadspakt och då kan gärningsmannen riskfritt lämna ett anonymt tips om var Helenas kropp ligger "begravd", men om det är två personer eller flera kan en tystnadspakt vara skäl för att inget säga - i vart fall blir det enklare för den andre/de andra att förstå vem som har läckt. "Mannen med pilotglasögon" är - som nästan alla har förstått nu - involverad på något sätt.

Det är riskfritt att lämna ett anonymt tips om var hennes kvarlevor finns. Att fortsätta knipa för att man inte är ensam om skulden har inte längre någon bäring. Den eller de bör väl idag kunna förstå hur viktigt det är för en anhörig att få begrava den man älskar. Inget tidsstraff kommer att utgå i det här fallet. Lämnas uppgiften anonymt kommer inte heller ett socialt stigma att drabba någon.
Senast redigerad av FedupFlorence 2018-08-20 kl. 15:08.
Citera
2018-08-20, 15:09
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Du har rätt här, har också haft tankar om att hon ville meddela sig. Har något kommit fram som motsäger tex detta inlägg av Bickan?

#10491 s. 875 ”Däremot så har vi noterat att utredarna gjort uttalanden i riktning att föremålen svårligen kan ha hamnat i den positionen som dom återfinns på ett naturligt sätt.”

Spåren vid lekplatsen säkras den 16/6: #10456 på s. 872 ”Man finner också bilspår i sanden, samt rivstart spår efter en bil i asfalten, också dessa i anslutning till lekplatsen. Dessa spår säkras den 16/6. ”

Sent på söndag eftermiddag börjar området runt Kohagen och lekplatsen att "befolkas" av människor som letar efter Helena. Det är i praktiken helt otänkbart att spåren tillkom efter natten mellan lördag och söndag. Dessutom hittades rivstartsmärket på en för fallet oerhört intressant plats: nästan längst upp på den smala asfaltstigen som skär genom lekplatsen nerifrån gång-/cykelvägen upp till där själva Kohagen börjar och där skogsstigen från Ekudden-vägen mynnar ut. Bilen som gjorde märket i asfalten stod i praktiken i sanden så långt upp mot Kohagen/skogsdungen som bara gick - alltså så nära som bara gick där stigen från Ekudden-vägen - genom Kohagen - mynnade ut på lekplatsen. Jag är helt säker på att bilen stannades längst där uppe i gränsen mellan lekplatsen och Kohagen, eftersom det då var kortast väg att till fots "göra det som måste göras". När man sedan i stressen startade råkade vänster framhjul - bilen var sannolikt framhjulsdriven - att slira lite i sanden, för att sedan "hugga" i asfalten - därav märket.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-08-20 kl. 15:18.
Citera
2018-08-20, 15:10
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Det är riskfritt att lämna ett anonymt tips om var hennes kvarlevor finns. Att fortsätta knipa för att man inte är ensam om skulden har inte längre någon bäring. Den eller de bör väl idag kunna förstå hur viktigt det är för en anhörig att få begrava den man älskar. Inget tidsstraff kommer att utgå i det här fallet. Lämnas uppgiften anonymt kommer inte heller ett socialt stigma att drabba någon.

Du har helt rätt, det finns ingen anledning att vänta längre - och inget att frukta.
Citera
2018-08-20, 15:10
Medlem
Lite tankar

1. Att bo kvar innebär att bli påmind varje dag om det inträffade. Skulle en GM som var vän till HA klara av att bo kvar i Mariestad och riskera att möta familjen Andersson varje dag? Vem klarar av det?
2. Varför bor man kvar och utsätter sig för detta?
Enda anledningen till att bo kvar som GM som jag ser det är om GM har kontroll över HA kvarlevor. Så om GM bor kvar i Mariestad så tror jag att HA kvarlevor finns på GM tomt eller så är GM en psykopat som inte har några problem med skuldkänslor.

Tror ändå att GM har flyttat från Mariestad.
Citera
2018-08-20, 15:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Lite tankar

1. Att bo kvar innebär att bli påmind varje dag om det inträffade. Skulle en GM som var vän till HA klara av att bo kvar i Mariestad och riskera att möta familjen Andersson varje dag? Vem klarar av det?
2. Varför bor man kvar och utsätter sig för detta?
Enda anledningen till att bo kvar som GM som jag ser det är om GM har kontroll över HA kvarlevor. Så om GM bor kvar i Mariestad så tror jag att HA kvarlevor finns på GM tomt eller så är GM en psykopat som inte har några problem med skuldkänslor.

Tror ändå att GM har flyttat från Mariestad.

Enligt chatten efter radioprogramserien svarade Pernilla och Mats först att mannen bor kvar i stan. Sedan ändrades detta till att bli "mindre exakt utpekande".
Citera
2018-08-20, 15:31
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Sent på söndag eftermiddag börjar området runt Kohagen och lekplatsen att "befolkas" av människor som letar efter Helena. Det är i praktiken helt otänkbart att spåren tillkom efter natten mellan lördag och söndag. Dessutom hittades rivstartsmärket på en för fallet oerhört intressant plats: nästan längst upp på den smala asfaltstigen som skär genom lekplatsen nerifrån gång-/cykelvägen upp till där själva Kohagen börjar och där skogsstigen från Ekudden-vägen mynnar ut. Bilen som gjorde märket i asfalten stod i praktiken i sanden så långt upp mot Kohagen/skogsdungen som bara gick - alltså så nära som bara gick där stigen från Ekudden-vägen - genom Kohagen - mynnade ut på lekplatsen. Jag är helt säker på att bilen stannades längst där uppe i gränsen mellan lekplatsen och Kohagen, eftersom det då var kortast väg att till fots göra det som måste göras. När man sedan i stressen startade råkade vänster framhjul - bilen var sannolikt framhjulsdriven - att slira lite i sanden, för att sedan "hugga" i asfalten - därav märket.

Ja men ingen buskör på cykelvägen under dagtid så därför kvittar det fullständigt om området började "befolkas" av människor som sökte efter Helena under söndagseftermiddagen.
Det är med andra ord inte alls "helt otänkbart" att något av bilspåren, t.ex. spåren i sanden kan ha tillkommit under söndaskvällen eller natten. Osannolikt kan man kanske tycka att det kan vara men det går inte att utesluta. Området vid lekplatsen var inte bevakat av polis under kvällen/natten.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-20 kl. 15:41.
Citera
2018-08-20, 15:36
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
"Mannen med pilotglasögon" är - som nästan alla har förstått nu - involverad på något sätt.

Ja han kan vara involverad på något sätt eller så blev han kanske vittne till något men det är inget som är skrivet i sten.
Citera
2018-08-20, 15:42
Medlem
Ankias avatar
*
Det som är förbryllande är sandalernas placering.
Kan det möjligen vara så att "någon" som var på plats och sökte på söndagen kan ha hittat sandalerna på stigen och sen medvetet försökt gömma dom?

*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in