Citat:
Ursprungligen postat av
Prinzezzan
Ja, det finns en del märkliga sammanträffanden i detta fall, mellan personer, platser osv.
Ja det känns som att det är lite väl många märkliga "sammanträffanden" för att bara vara en slump.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prinzezzan
Enligt Wikipedia så hade Ytterby 1975 (tabellen visar inte längre än till -75) 4058 invånare. Att flytta från en liten ort till en ännu mindre, verkar lite märkligt. Kan det ha berott på jobbsituation? Han kanske hade träffat en tjej därifrån? Det är väl de två alternativen som slår mig.
Jag får mer intrycket att BW ville komma bort från Mariestad. På den tiden (-94) var det inte särskillt svårt art få jobb så nog lär han ha haft ett jobb i Ytterby men jag tror inte att det var bristen på arbetstillfällen i Mariestad som fick honom att flytta.
Den stora frågan är varför flytten gick just till Ytterby? inte minst med tanke på att "båtvittnet" Sten Eklund bodde där...
Nej han verkar inte haft någon flickvän, han bodde enligt uppgift ensam i Ytterby från årsskiftet 1994/95 till mars/april -96.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prinzezzan
Långsökt, men är RE, killen som säger sig ha dansat några av de sista danserna med Helena den aktuella natten, släkt med Sten E? BW och RE kände väl varandra.
Intressant tanke, så skulle det möjligen kunna vara. Om RE var vän med BW och kände till att han ville "byta miljö" så kanske han via Sten E (om dom nu var släkt?) tipsade BW om en bostad eller ett jobb i Ytterby?
Långsökt visst, men konstigare säker har hänt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prinzezzan
När du visar BW:s "flyttschema", tänker du då på att BW flyttar efter att han förhörts (har uppgift om att BW - åtminstone - förhördes runt -94. Kan inte svara för att det är korrekt, men den uppgiften har jag fått) och sedan flyttar tillbaka till Mariestad, då PR utpekas, och kusten då är "klar" för BW:s del? Eller tänker du på något annat sätt?
Nej jag tänker precis på det sättet som du är inne på, dvs. BW förhörs mer ingående -94 och flyttar därefter från Mariestad.
Falska anonyma tips inkommer till polisen och Efterlyst tar -96 upp Helena-fallet, samtliga tips pekar ut PR som blir anhållen, BW flyttar då tillbaka till Mariestad (-96), när "kusten är klar" som du skrev.
Efter nya pressande förhör 2001 lämnar BW återigen Mariestad och den här gången är det för gott. Han flyttar då till Alvesta där han bor kvar än i dag Han verkar ha börjat om på nytt och skaffat sig ett helt nytt liv där.
Från Alvesta är det endast 8,5 mil till Eksjö, det kan vara värt att nämna om det nu är så att BW har familjära kopplingar dit, att systern bor där det vet vi. Om BW har tillbringat mycket tid där under sin uppväxt så känner han förmodligen till Eksjö-trakten väl. Kan det vara så att familjen W eller att man inom släkten W har tillgång till en sommarstuga eller jaktstuga i Eksjö-trakten?