2018-08-21, 16:22
Medlem
Det är fullt förståeligt om UW får mänskligt stöd av socialen till vårdnaden om de 3 barnen. Deras mamma har ju för sjutton blivit mördad! Sen kan man fantisera om hur svag eller stark han är i situationen och jag kan tänka mig att en viss MH sitter och ler i sin ensamhet i Trosa. I Örebro börjar en viss person känna att det bränns. Hur många dagar är kvar tills ÅH knackar på dörren?
Senast redigerad av Ulanna 2018-08-21 kl. 16:25.
Citera
2018-08-21, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Det där är säkert sant. Så fungerar det. En avliden får mer post än man kan tro. Räkningar, deklaration,alltså post från staten upphör inte bara för personen är död. Det kan pågå länge. Antingen kommer den till Lenas gamla dress,viket det gjorde för min far,eller så har de fixat så posten kommer till UW. Det är ju UW som har hand om begravningen enl fonus. Läste det på Lenas minnessida. Men om han nu är misstänkt så vet jag inte hur det funkar. Man betraktas ju iofs som oskyldig så länge man inte är dömd.I lagens mening.

Jag vet inte hur mycket post L*na får vet bara den är co/ till U*f nu ska GilGrissom82 undersöka det
Många som tycker det är smöra som U*F gör
för polisen ska köpa det
Men barnens kontaktperson från socialen är kanske med där
Jag vet bara u*f inte fick företräda Le*as dödsbo och barnen har kontaktperson från socialen
Någon måste flyttat L*nas adress till U*F
U*F är inte så oskyldig som många tror
Förmyndare har barnen med
Senast redigerad av smulrton82 2018-08-21 kl. 16:29.
Citera
2018-08-21, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Tack för din hjälpsamhet! Håller fullständigt med om
att vi därmed begraver det ryktet.

Hur tänker du då varför det ska begravas ?
Citera
2018-08-21, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smulrton82

Läs postaren Snor-Johans nyligen skrivna inlägg
#22654, där denne visar på att upprinnelsen
tydligen är en felskrivning.

Men du kanske har annan fakta/andra uppgifter,
i så fall får du dela med dig av de. Om inte så
avslutar vi den här diskussionen.
Citera
2018-08-21, 16:43
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:

Det finns även ett inlägg om att
SD och JG har ett sexuellt förhållande
och att LW kände till det.
Att det var därför hon mördades
för att hon inte skulle berätta för deras
repsektive kvinnor.
Vad tror du om det?
Citera
2018-08-21, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Så att SD säger till LW ”Kom med, vi går iväg till planket så får du titta på mina frimärken. Lämna dörren öppen!”
Grovt ironiserat, men jag förstår inte vad som SD kan ha sagt för att få LW dit med dom förutsättningar som vi vet.
Fått henne dit? Så du menar att det måste ha varit förplanerat att gå mot planket? Med tanke på att hon bodde 50 m från planket efter den väg som också leder förbi det lär hon ha passerat där ett ofantligt antal ggr utan att ens ha funderat på att gå till planket. Vad som sen fick henne att gå åt det hållet vid just det tillfället verkar ingen i den här tråden ha svar på..Eller det kanske du har koll på?
Citera
2018-08-21, 17:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Jag håller med dig om hur det normalt brukar vara. Vad jag resonerar om är ett scenario som förklarar varför förloppet ter sig ovanligt i det här fallet, som flera har reagerat över.
Att Åklagaren skulle yrka på häktning pga sannolika skäl två gånger med samma bevisning och båda gångerna misslyckas, tror jag att vi båda är överens om är ett närmast omöjligt scenario. Bl a pga att det krävs ny bevisning osv.
Om man då beaktar att vi kan se två helt olika förhållningssätt mellan de två utredningsledarna, både vad gäller det operativa arbetet och informationen till allmänheten.

Jag håller med dig om att motivbilden är något man filar fram. Det gäller nog med den nuvarande Utredningen. Min poäng är att allt tyder på att så inte skedde inför den första förhandlingen, utan då byggde det mesta på motivet, inklusive tidigare anmält våld av MGM mot GM.
Troligtvis var det den tekniska bevisningen som inte räckte, samt SD's nekande.

Utredningsledningen byts ut under buller och bång, ev nya spår kommer in som fyller i indiciekedjan tillräckligt för att kunna få en andra förhandling. Att man under den turbulenta veckan pga känt sexuellt förhållande och tidigare bekräftat våld mellan parterna, fortfarande ansåg motivet som starkt är inte så konstigt.

Det fetade i ditt inlägg. Det är här det blir ett glapp i den vanliga processen. Åklagaren har klart för sig vad som framkommit, men det visar sig att det inte kan stämma.
Samtidigt är det inte orimligt att MGM är GM. Brottets allvarliga art, tidigare våld, risk för avvikelse samt ev nya spår räcker dock till ny häktning.

Vad gäller Mantorpsfallet är jag helt på din linje. Jag har skrivit ett par inlägg där, men blev bortskrämd av en galen vakthund.

Jag tror att det finns många begravda hundar i båda dessa fall. Om vi får veta återstår att se.

Det finns inget särdeles mystiskt med med motivet i Mantorp-fallet, skulle jag säga. Som jag minns det träffade förhörande utredare prick på spiken omgående, om man läste lite mellan raderna... Unge herr fideikommissarien(-inte) var frustrerad, och kunde inte låta det gå ut över frun, som var barnens mor och därtill slängd i käften. Eller någon annan i närheten. Sålunda en ”överföring” till ett slumpmässigt valt offer.

Sen att bemöda sig med att lyckas bevisa just ett sådant ickemotiv för en nekande (jotack) mördare skulle vara hart när omöjligt, dessutom säkert pinsamt för alla efterlevande, så det brydde man sig inte om. Och det är lite som att grubbla på varför hitler borstade tänderna med vänster hand. Många ”motiv” kommer inte i närheten av värdet av ansträngningen i relation till brottet och de drabbades lidande och eftervärldens förlust och skada. Det gäller väl madsen, exv. Dock måste ibland ganska sunda poliser och inte minst jurister mecka med just det där, för att kunna knyta ihop säcken och gradera uppsåtet och mäta ut förvaringen. Men även statistiskt så är älskarinnemord och tocket så vanligt och fånigt att man inte behöver slösa energi på att gräva i GM:s geggiga grå celler för att lyckas lägga gräset med gröna sidan upp. Det ger en aning av värdighet och bild av tankens klarhet åt uslingen också, som offret snarare skulle förtjäna — den vars värdighet GM ofta satt sig före att föröda i hopp om att uppnå el behålla en skärva falsk värdighet själv.

Dessutom, som väl GW skulle inskärpa, så begås det en hel del mord där ”motiv” är liksom off-the-chart. ”Arg på däj”, räcker ofta fuller väl. Polisen måste prioritera annat.

Vad som gäller här får vi väl se. ”Motiv” har ju ngt för sig i detta fall just nu, då det antyder ett planerat mord som rönt viss framgång. Men ser man till alla faktiska komponenter (utöver den sent funna kroppen — vilken brukar vara det man annars först stöter på) så talar ju mycket för stundens hetta. Det kan visa sig vara lite av varje också. Det är inte så viktigt. I ”bästa fall” för GM så har LW medvetet eller omedvetet hotat hans familjelycka, och han har snedtänt, och sen inte tyckt sig kunna gå till polisen för att det skulle fördärva den familjelycka han ju tänkte skydda. ”För barnens skull” har sina gränser. Undanflykter är väl återvändsgränder man inte gärna vill lämna.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-08-21 kl. 17:31.
Citera
2018-08-21, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det finns även ett inlägg om att
SD och JG har ett sexuellt förhållande
och att LW kände till det.
Att det var därför hon mördades
för att hon inte skulle berätta för deras
repsektive kvinnor.
Vad tror du om det?

OzzieTheowl Skrev det var felskrivning så är nog det du kommer med också
Citera
2018-08-21, 17:10
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
OzzieTheowl Skrev det var felskrivning så är nog det du kommer med också

Nej. Det var en teori.
Som jag finner mycket trolig.
Citera
2018-08-21, 17:21
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Så att SD säger till LW ”Kom med, vi går iväg till planket så får du titta på mina frimärken. Lämna dörren öppen!”
Grovt ironiserat, men jag förstår inte vad som SD kan ha sagt för att få LW dit med dom förutsättningar som vi vet.

Bodde tidigare i slutet av en gata med liknande upplägg som LWs. Vägen utanför huset ledde åt ena hållet djupare in i bostadsområdet, åt andra hållet låg 4 hus till och sedan en liten vändplan mot berg/grönområde. Nu tolkar man ju ofta saker utifrån ens egen referensram, på gott och ont. Men jag brukade ofta "ta med mig" kändliga diskussioner ut för att undvika stora öron och nyfikna ögon.
Vid dessa tillfällen strosade vi mest fram och tillbaka på gatan ner mot vändplanen, där det var mer ostört även från grannar, medan vi pratade. Vi var aldrig på väg någonstans, och minns inte att jag någonsin låste eftersom huset var inom synhåll nästan hela tiden.

Hur det gick till i detta fall vet jag givetvis inte, men det kan ju ha varit något åt det hållet. Eftersom det fanns halvinslagna paket och barn hemma tänker jag att de inte gick iväg mot en särskild plats, utan mest gick. Och att samtalet hettade till någonstans där i slutet av gatan. Kanske passerade en bil, eller volymen ökade så pass att någon tog tag i den andras arm och drog med sig denne in i buskaget. Väl i skyddet av ett bullerplank fanns troligtvis större utrymme att släppa på spärrarna och gräla, vilket sedan gick över styr. Bara en tanke.
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2018-08-21 kl. 17:24.
Citera
2018-08-21, 17:33
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Det är fullt förståeligt om UW får mänskligt stöd av socialen till vårdnaden om de 3 barnen. Deras mamma har ju för sjutton blivit mördad! Sen kan man fantisera om hur svag eller stark han är i situationen och jag kan tänka mig att en viss MH sitter och ler i sin ensamhet i Trosa. I Örebro börjar en viss person känna att det bränns. Hur många dagar är kvar tills ÅH knackar på dörren?

Ja, vilken j-kla soppa detta är. Det känns så oerhört tragiskt att inte nog med att en levnadsglad kvinna och mor blir mördad och inte får uppleva att bli gammal eller finnas där för sina barn, därtill så sitter nu folk och kanske mår gott av eländet. Vet inte om MH med sin upplevda rättskaffens Rut-identifikation tillåter sig att le åt detta men i tråden finns det iaf flera som verkar tycka att både LW och hennes barns lidande är av mindre vikt än misstänktas situation. Ska det behöva påminnas om att LW som är BO, den mördade, och hennes barn är utan tvekan de som fått lida mest och fått liven helt förstörda? Att sedan andra människor omkring också har barn som lider är ingen motsägelse. Båda saker kan existera samtidigt. Men LW är död, barnen Ws mamma kommer aldrig tillbaka och någonstans går en eller flera mördare fria. Och i tråden ägnas fokus åt grälande, trollande, detaljtjafs som leder bort från dialog och samarbete som likaväl kunde ha präglat tråden.

Jag uppmanar alla som verkligen vill att vi hjälps åt att komma framåt i detta att oavsett vem de tror är GM, sätt era egon åt sidan, fokusera på att LW är mördad av en mördare som går fri. Försök att ignorera inlägg av mycket låg kvalitet som bara syftar till att provocera och sabotera tråden eller helt enkelt inte vet bättre eller förmår att lägga band på sig själva. De som vill sänka tråden kan då få skrika sig hesa hur mycket de vill. Tråden har flertalet gånger tidigare i sommar visat sig kunna hålla en betydligt högre kvalitet än så här på sistone. Låt oss gemensamt sträva dit igen. Det är inte lätt och jag är inget föredöme, men vi får göra vårt bästa att få ordning på detta så mata inte några troll och försök alla skriva utifrån det bästa ni kan med fokus på att komma vidare med mordet. Vi har inte mycket att gå på alls men vi behöver inte låta tråden styras åt skogen för det. Förr eller senare kommer provsvaren och jag skulle vara glad om tråden då fortfarande inte blivit låst av moderator utan kan finnas då för att diskutera de svar som inkommit.

Tack till alla som bidrar med genomtänkta spekulationer, noterar guldkorn i tidigare given information (som Tufsankatt brukar säga, det skadar aldrig att gå tillbaka i tråden och läsa de första veckorna då en del kom fram och saker var mindre tjafsiga), prestigelöst söker lägga samman pusslet med andra istället för att gå i polemik, delar med sig av den information från Örebro som de är i besittning av kring geocaching, församling, jobb och LWs sociala situation, de som gräver kring loggar och bloggar. Det här är ett pussel där vi saknar flertalet bitar och där det kan ha lagts till bitar som ingenting har att göra med pusslet och som vi måste se upp med, men samarbetar vi och höjer oss en nivå så tror jag att vi åtminstone kan börja sortera bort bitar från andra pussel snart.
Citera
2018-08-21, 17:40
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Bodde tidigare i slutet av en gata med liknande upplägg som LWs. Vägen utanför huset ledde åt ena hållet djupare in i bostadsområdet, åt andra hållet låg 4 hus till och sedan en liten vändplan mot berg/grönområde. Nu tolkar man ju ofta saker utifrån ens egen referensram, på gott och ont. Men jag brukade ofta "ta med mig" kändliga diskussioner ut för att undvika stora öron och nyfikna ögon.
Vid dessa tillfällen strosade vi mest fram och tillbaka på gatan ner mot vändplanen, där det var mer ostört även från grannar, medan vi pratade. Vi var aldrig på väg någonstans, och minns inte att jag någonsin låste eftersom huset var inom synhåll nästan hela tiden.

Hur det gick till i detta fall vet jag givetvis inte, men det kan ju ha varit något åt det hållet. Eftersom det fanns halvinslagna paket och barn hemma tänker jag att de inte gick iväg mot en särskild plats, utan mest gick. Och att samtalet hettade till någonstans där i slutet av gatan. Kanske passerade en bil, eller volymen ökade så pass att någon tog tag i den andras arm och drog med sig denne in i buskaget. Väl i skyddet av ett bullerplank fanns troligtvis större utrymme att släppa på spärrarna och gräla, vilket sedan gick över styr. Bara en tanke.

Jag finner detta rimligt också. Ibland kan jobbiga samtal vara lättare att ta gående än sittandes inomhus och att gå ner dit där man var lite mer ostörd förefaller då inte orimligt. Om det var SD som gick runt med LW så känns det iaf som att de skulle välja bort att gå in på innergården mot HDs hus om jag skulle gissa. Annars gillar jag Honan6s teori igår om att GM kan ha tagit LWs mobil och gått ut, därav följer LW efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in