2018-08-21, 15:34
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Så att SD säger till LW ”Kom med, vi går iväg till planket så får du titta på mina frimärken. Lämna dörren öppen!”
Grovt ironiserat, men jag förstår inte vad som SD kan ha sagt för att få LW dit med dom förutsättningar som vi vet.

Dörren kan ha varit olåst och eftersom vi inte vet vilket typ av förhållande SD och LW hade i våras så kan de ha tagit en kort promenad runt kvarteret och pratat inför förestående resor. De går ner för vägen mot planket och blir osams om något. Bråk uppstår och LW dödas, hon släpas de sista metrarna till platsen bakom planket.

Det är typ vad jag trott sen början alt. han hade bilen parkerad vid gräskanten mot planket.

Helt rimligt enligt mig.
Citera
2018-08-21, 15:39
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smulrton82
Låt säga du ska fakturera L*na du vet hon är död du har inte tänkt jag får söka vart jag ska sända fakturan
En avliden syns inte på Ratsit
Le*a har en co/ till U*F ni har sökare i forumet hur kan den missat det?
Söker kanske och svaret dödsbo adress co/ U*F du behöver inte tro mig men det går att söka upp wips så va det så

Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
.

@Cloudedcrystalbeam: det fetmarkerade i ovanstående inlägg kanske är något som du kan kolla, så kan teorin om LW's eventuella c/o-adress antingen bekräftas - eller förkastas.

Och att tråden på så sätt förhoppningsvis slipper sidlånga diskussioner huruvida detta stämmer eller inte
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-08-21 kl. 15:55.
Citera
2018-08-21, 15:44
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Kan du vara så vänlig och länka det
inlägget där du läst det?
Kanske jag kan vara behjälplig med att klargöra uppkomsten av uppgiften ni träter om.
Postat:2018-08-03, 14:49

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag funderar lite på LW:s granne som säljer (eller numera sålt) sin bostad och flyttat. Var den flytten planerad innan mordet? Den kom lite hastigt i direkt anslutning efter mordet annars kan jag tycka.

Det var ju ett gift par och tänk om maken hade LW som älskarinna?

Postat:2018-08-03, 16:14
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Vad får dig att tro att LW skulle haft sin granne som älskarinna ?

Bara för om dom nu väljer sälja och flytta om det nu stämmer
( Vet INTE jag )
Notera Banannns post där grannmaken skrivs om som vore han en hon.
EGT försökte senare få Banannns bekräftelse på var han fått uppgiften från utan framgång eftersom Banannn var ovetande om sin felskrivning. Detta blev uppkomsten till ryktet av LW som bisexuell.

Därför begraver vi ryktet medan det är i sin linda. Amen.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-08-21 kl. 16:18.
Citera
2018-08-21, 15:46
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Motivet/motivbilden är förstås intressant och är säkert till stöd i en utredning.

Att motivet eller en motivbild alltid är solklar vid en häktningsframställan kan man inte räkna med, tänker jag. Det kan finnas tecken/bevis för att någon har utfört ett brott, men det kanske inte alls är klart varför brottet har skett. Kanske finns det något hos gm, en sida som inte är lätt att bevisa. Kanske finns smolk i bägaren, något som inte andra vet om. Eller som inte går att bevisa.

Ta Mantorpsmordet. Man fick fatt på gärningsmannen genom de tejpinköp han gjort. Men han är en osannolik mördare på många sätt. Motivbilden är (och förblir) dold i dunkel då gärningsmannen inte erkänner och inte tidigare är dömd för brott. Det man vet är att han tagit ut några tusen på en av de mördades konton, att han har haft en faiblesse för vapen och haft fantasier om att mörda. Motivet kan vi bara gissa, ana. Men bara gm vet.

Tror att motivbilden är i det här fallet något man filar fram under utredningens gång. Att paret har en historik, de vet vi. Hur förhållandet fortlöpt kanske inte är så entydigt i nuläget? Av och på- förhållande? Kanske motivet inte solklart? Kan vara komplicerat av och på förhållande och det är inte säkert att med enbart en part som är levande kanske det inte går att reda ut helt och hållet? Kanske enbart gm som vet motivet?

Och att åklagaren som är förundersökningsledare inte har klart för sig vad som framkommit i utredningen tidigare har jag svårt att tro. Hon måste följa och styra utredningen noga.

Motivet, det kan vara av vikt om man tydligt har något konkret bevis. Nu ger jag bara lösryckta exempel för att förtydliga vad jag menar: ex att offret har skrivit i ett sms att hon har bilder på skador efter att han slagit henne, eller att hon skrivit att hon tänker gå vidare med den tidigare anmälan som hon dragit tillbaka, att hon tänker berätta för HD om att han inte slutar att kontakta henne osv. Obs detta är bara exempel, inget jag menar stämmer!)

Tror inte det räcker med en suddig motivbild i en häktningsframställan.

Min tanke fn om det som EGT säger ska vara en lögn från ÅK sida, tror jag kommer direkt från någon på den misstänktes sida.

Jag hoppas att vi en dag får läsa FUP och dra lärdom av allt detta.

Jag håller med dig om hur det normalt brukar vara. Vad jag resonerar om är ett scenario som förklarar varför förloppet ter sig ovanligt i det här fallet, som flera har reagerat över.
Att Åklagaren skulle yrka på häktning pga sannolika skäl två gånger med samma bevisning och båda gångerna misslyckas, tror jag att vi båda är överens om är ett närmast omöjligt scenario. Bl a pga att det krävs ny bevisning osv.
Om man då beaktar att vi kan se två helt olika förhållningssätt mellan de två utredningsledarna, både vad gäller det operativa arbetet och informationen till allmänheten.

Jag håller med dig om att motivbilden är något man filar fram. Det gäller nog med den nuvarande Utredningen. Min poäng är att allt tyder på att så inte skedde inför den första förhandlingen, utan då byggde det mesta på motivet, inklusive tidigare anmält våld av MGM mot GM.
Troligtvis var det den tekniska bevisningen som inte räckte, samt SD's nekande.

Utredningsledningen byts ut under buller och bång, ev nya spår kommer in som fyller i indiciekedjan tillräckligt för att kunna få en andra förhandling. Att man under den turbulenta veckan pga känt sexuellt förhållande och tidigare bekräftat våld mellan parterna, fortfarande ansåg motivet som starkt är inte så konstigt.

Det fetade i ditt inlägg. Det är här det blir ett glapp i den vanliga processen. Åklagaren har klart för sig vad som framkommit, men det visar sig att det inte kan stämma.
Samtidigt är det inte orimligt att MGM är GM. Brottets allvarliga art, tidigare våld, risk för avvikelse samt ev nya spår räcker dock till ny häktning.

Vad gäller Mantorpsfallet är jag helt på din linje. Jag har skrivit ett par inlägg där, men blev bortskrämd av en galen vakthund.

Jag tror att det finns många begravda hundar i båda dessa fall. Om vi får veta återstår att se.
Citera
2018-08-21, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Kan du vara så vänlig och länka det
inlägget där du läst det?

Sök
20011
Läste någon postat det så ser du själv
När blev L*na det?
Senast redigerad av smulrton82 2018-08-21 kl. 15:55.
Citera
2018-08-21, 15:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Låt säga du ska fakturera L*na du vet hon är död du har inte tänkt jag får söka vart jag ska sända fakturan
Den som söker information om en oskyldig J:G föräldrar gifta mm mm mm mm mm
Söker kanske och svaret dödsbo adress co/ U*F du behöver inte tro mig men det går att söka upp wips så va det så

Det fetade; Vet du att det är så?
Resten vet jag inte om jag fattar.

Om du ska skicka en faktura till någon, skriver du lämpligen adressen och svensk adressändring kommer att vidarebefordra brevet till rätt adress. Svårt att tro att LW har en c/o adress till UW utan polisens godkännande. Möjligt att LWs föräldrar är ansvariga för hennes post och att med tanke på att UW bor så nära har fått i uppdrag att tömma lådan vb.
Citera
2018-08-21, 15:57
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ex maken U*f spelar ett spel varför vill han annars ha Le*as post? Hmmm för att se om något dyker upp som han vill läsa?
Självklart att barnen föräldrar brodern saknar Le*na

Vem ska annars ta hand om posten enligt dig?
Citera
2018-08-21, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
@Cloudedcrystalbeam: det fetmarkerade i ovanstående inlägg kanske är något som du kan kolla, så kan teorin om LW's eventuella c/o-adress antingen bekräftas - eller förkastas.

Och att tråden på så sätt förhoppningsvis slipper sidlånga diskussioner huruvida detta stämmer eller inte

Det var det namn jag tänkte på du skrev nu
co/ till U*F
Citera
2018-08-21, 16:05
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Den som söker information om en oskyldig J:G föräldrar gifta mm mm mm mm mm

Det där är säkert sant. Så fungerar det. En avliden får mer post än man kan tro. Räkningar, deklaration,alltså post från staten upphör inte bara för personen är död. Det kan pågå länge. Antingen kommer den till Lenas gamla dress,viket det gjorde för min far,eller så har de fixat så posten kommer till UW. Det är ju UW som har hand om begravningen enl fonus. Läste det på Lenas minnessida. Men om han nu är misstänkt så vet jag inte hur det funkar. Man betraktas ju iofs som oskyldig så länge man inte är dömd.I lagens mening.
Citera
2018-08-21, 16:05
Bannlyst
Citat:
Det fetade; Vet du att det är så?
Resten vet jag inte om jag fattar.

Om du ska skicka en faktura till någon, skriver du lämpligen adressen och svensk adressändring kommer att vidarebefordra brevet till rätt adress. Svårt att tro att LW har en c/o adress till UW utan polisens godkännande. Möjligt att LWs föräldrar är ansvariga för hennes post och att med tanke på att UW bor så nära har fått i uppdrag att tömma lådan vb.

GilGrissom82 undersöker det
du får det bekräftat co/ U*f
Smöra U*f för polisen tja vi får då se
Citera
2018-08-21, 16:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag undrar verkligen om det ligger till så att han tar hand om hennes post?
På adressen kan jag nu inte se att någon är skriven (barn under 16 år tror jag inte syns på Ratsit?). Barnen är förmodligen skrivna hos den ende vårdnadshavare som finns kvar, UW. Deras post borde rimligen gå till honom.
LWs post kommer inte hem i hennes brevlåda om jag får gissa. Det som kan hamna där är möjligen post som hamnat fel och reklam.

Tror också som du, att LWs post inte kan lämnas direkt till någon annan privatperson innan utredningen är klar.

Då har väl brevbäraren instruktion om att post till henne som gäller henne och ingen annan går till ssk mottagare. Finns osäkerhet så får han väl höra med ngn. Det sitter väl en klisterlapp på hennes brevfack hos posten om saken.

Sen kan man ju tänka sig två möjliga scenarion: ett, att åkl. och/el anhöriga beslutat att UW är bortom misstanke eller att han inte kan påverka utredningen genom att hennes post passerar genom hans fingrar. Det skulle väl då förvisso kräva att man avskriver vissa möjligheter, som att någon från avlägsen plats skulle skriva till LW och undra hur det står till med dödshoten från förre maken — alternativt att någon grav ekonomisk oegentlighet/lån (antydande motiv) mellan de tu kommer fram först brevledes... Två, att förmyndare av ngt slag för barnen vad rör LW:s del av vårdnaden och deras senare arv efter henne utses av hennes anhöriga (är det möjligt?), som får/borde få hennes post i stället, och som avhändat sig (eller ej) delar av postgången till henne som rör barnens vardag....

Eh...
Citera
2018-08-21, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Kanske jag kan vara behjälplig med att klargöra uppkomsten av uppgiften ni träter om.
Postat:2018-08-03, 14:49

Postat:2018-08-03, 16:14

Notera Banannns post där grannmaken skrivs om som vore han en hon.
EGT försökte senare få Banannns bekräftelse på var han fått uppgiften från utan framgång eftersom Banannn var ovetande om sin felskrivning. Detta blev uppkomsten till ryktet av LW som bisexuell.

Därför begraver vi ryktet medan det är i sin linda. Amen.

Tack för din hjälpsamhet! Håller fullständigt med om
att vi därmed begraver det ryktet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in