Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Det är just det med de två försöken att få MGM häktad på "sannolika skäl" som gör att jag tycker att fallet skaver lite väl mycket än så länge, ingen erfaren åklagare går på pumpen två gånger, det finns inte på kartan, antingen så tog hon en "rövare" och hoppades att det skulle hålla andra gången eller så tänker hon helt fel och kom med ingenting till förhandlingen.
Jag hoppas att det inte var så illa att det försöktes med samma bevisning andra gången för då finns det problem.
Något känns än så länge fel, ge mig MGM häktad på "sannolika skäl" så kanske det börjar ordna sig, än så länge har vi inget fall att diskutera ens, skäligen misstänkt är för tunt.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodTanke
Hon måste presentera ny bevisning 2:a gången, krav på det.
Men hon blev påkommen med en direkt lögn i sin framställan. Varför hon framför det vet jag inte, men troligen matad av den gamla utredningsledaren, som vart utbytt av någon anledning...
Eller så ansåg Åklagaren att "sannolika skäl" grundades på motivet. Inför den andra förhandlingen hade det kommit fram nya uppgifter som stärkte misstankarna meninte hade med motivet att göra.
Eftersom ett motiv är så grundläggande för vem som blir misstänkt så var det fortfarande den viktigaste anledningen för häktning även i förhandling nr 2.
De nya uppgifterna som möjliggjorde en ytterligare förhandling kan ha varit mindre viktiga, men tillräckliga för förhandling.
Åklagaren har fått motivbilden uppmålad av den gamle utredningsledaren och såg den som en formalia. Nu visade det sig att det som SD och advokaten hade hintat om tidigare, var just att
motivet inte längre stämde. Troligtvis genom uppgifter presenterade av försvarssidan. Om det hade varit den nya polisledningen hade ju Åklagaren varit informerad.
Det kan vara detta som menas med att
Åklagaren ljög eller kom med osanna uppgifter. Hon litade helt enkelt på de uppgifter polisledningen gav henne. Det anser jag är helt normalt. Det är väl inte Åklagarens uppgift att dubbelkolla kriminalpolisen.
Plötsligt utan motiv, men med lite nya uppgifter blev det den lägre misstankegraden igen, men av annan anledning.
Som sagt var, vem kom på det här med svartsjuka? Ingen vet. Jag har i ett tidigare inlägg visat att i den här tråden är det Metro som uppger det först och att det kommer från "källor". Sen upprepar AB. Men varken polis eller åklagare har gått ut med det formellt. Advokaten har dock dementerat.