2018-08-14, 13:47
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Digital kontakt-möte-promenad-mord

Allt sker under en väldig begränsad tid. Räknad från att hon avbryter pågående samtal 23.10-15 och "skrikvittnets" uppgift om skrik 23.35. Poliskontakt + samtal är verifierat.

Vad är din rimliga tolkning av gärningsförloppet?

Hon måste lämnat bostaden direkt efter kontakten 23:10
Mött upp GM och gått mot planket. Förloppet tog en kvart om man går efter daalans uppgifter att skriken hördes ca 23:35
Citera
2018-08-14, 13:51
Medlem
Citat:

Allt sker under en väldig begränsad tid. Räknad från att hon avbryter pågående samtal 23.10-15 och "skrikvittnets" uppgift om skrik 23.35. Poliskontakt + samtal + digital kontakt är verifierade.

Mest troligt är GM inne hos henne redan och går iväg med LW efter sig, efter förstått att han inte är ensam på banan. Hon hinner ikapp innan och dialogen är så pass högljud att det hörs in i ett sovrum.
Sedan brister det vid planket.
Citera
2018-08-14, 13:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Vad anser du själv angående att SD stämt träff med Lena mordkvällen?
De stämmer träff, sedan mördas hon en timme senare, men inte av SD?
Jag säger inte att han är GM men du tycker inte själv det är låga odds på det?
Lägg till deras tidigare historik.
Jag uppfattar det som att du också ställer dig frågande till vad polisens (och Hidings?) teorier egentligen grundade sig på. Och även om diskussionerna nu börjar handla om andra möjliga gärningsmän så kan det ju finnas anledning att gå ordentligt till botten med SD. Han betraktas ju trots allt av åklagaren (åtminstone formellt) som skäligen misstänkt för brottet. Förhoppningsvis kan någon som är bättre insatt i fallet svara på mitt tidigare inlägg:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av Draifos 2018-08-14 kl. 13:58.
Citera
2018-08-14, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Ok, då vet du kanske om SD blev besiktigad och topsad vid första anhållandet (15/5)?
Det vet jag inte, men utgår från det. Annars skall någon rapporteras för tjänstefel...
Citera
2018-08-14, 13:56
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Mest troligt är GM inne hos henne redan och går iväg med LW efter sig, efter förstått att han inte är ensam på banan. Hon hinner ikapp innan och dialogen är så pass högljud att det hörs in i ett sovrum.
Sedan brister det vid planket.

Ja det är också ett troligt förlopp. De hade stämt träff tidigare på kvällen och GM var hemma hos Lena vid 23 tiden. De börjar bråka inne hos Lena. Lena vill gå ut för att inte väcka sonen. De går mot planket och pratar med höga (arga) röster så det hörs in till grannen. Vid planket eskalerar bråket och Lena mördas.
Citera
2018-08-14, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är just det med de två försöken att få MGM häktad på "sannolika skäl" som gör att jag tycker att fallet skaver lite väl mycket än så länge, ingen erfaren åklagare går på pumpen två gånger, det finns inte på kartan, antingen så tog hon en "rövare" och hoppades att det skulle hålla andra gången eller så tänker hon helt fel och kom med ingenting till förhandlingen.

Jag hoppas att det inte var så illa att det försöktes med samma bevisning andra gången för då finns det problem.

Något känns än så länge fel, ge mig MGM häktad på "sannolika skäl" så kanske det börjar ordna sig, än så länge har vi inget fall att diskutera ens, skäligen misstänkt är för tunt.

Hon måste presentera ny bevisning 2:a gången, krav på det.
Men hon blev påkommen med en direkt lögn i sin framställan. Varför hon framför det vet jag inte, men troligen matad av den gamla utredningsledaren, som vart utbytt av någon anledning...
Citera
2018-08-14, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är just det med de två försöken att få MGM häktad på "sannolika skäl" som gör att jag tycker att fallet skaver lite väl mycket än så länge, ingen erfaren åklagare går på pumpen två gånger, det finns inte på kartan, antingen så tog hon en "rövare" och hoppades att det skulle hålla andra gången eller så tänker hon helt fel och kom med ingenting till förhandlingen.

Jag hoppas att det inte var så illa att det försöktes med samma bevisning andra gången för då finns det problem.

Något känns än så länge fel, ge mig MGM häktad på "sannolika skäl" så kanske det börjar ordna sig, än så länge har vi inget fall att diskutera ens, skäligen misstänkt är för tunt.

Nu vet vi ju inte ett skit om va som händer men frågan gnager ju ändå lite om
det inte finns en viss risk att det går prestige i fallet från åklagarens sida.

Revansch till varje pris.

Så är det förhoppningsvis inte, men frågan är om hon ändå inte borde
lämna över utredningen till någon annan åklagera med tanke på hur illa det
ser ut, åtminstone i nuläget.
Framgångsrik kan man ju inte ens med bästa vilja i världen kalla henne.
Citera
2018-08-14, 14:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jo, det är något religiöst över denna hobby kan det tyckas, iaf för en som en själv som står utanför. Det är inte så lite Midsomer-vibbar över alltihopa med en överskuggande normativ fritidssysselsättning som alla i ett mindre område har som inte bara hobby utan vad det verkar ren livsstil. Därmed inte sagt att det inte verkar som en kul grej, mord då exkluderat!

Någon geocachare här kanske kan ta sig en titt på HDs pappas geocachingkonto? Är det du Gloriouslife som är bra på att ta fram detta?

På UWs sida så har vi ju som sagt en mycket iögonfallande person med sådant möjligt motiv ja. Därav har jag efterlyst att få veta mer om denna men möjligen är det snarare där så att någon har velat att vi ska titta ditåt om man ska tro ett av de senare inläggen i aktuell blogg.

Mustiken tätnar. Ja, folk slår knut på sig själva för att hålla livspusslet och tempot och moderniteten uppe. Och tolererar inte mothugg mot ”karriären” så bra, säkert. Man förstår hur frireligion och religion kunde bli så inkrökt, men detta riskerar sluta på exakt samma skräphög långt snabbare.

Vad är det för fel på tipspromenad?

Nåväl. Jag tror att det iofs inte är otroligt att la famiglia här upplevde att de hade investerat för mycket tid och känslor i geocachesvängen och att LW utgjorde ett hot mot deras fortsatta glädje och framgångar inom gebitet. Vigselprästen stod i vägen för parets HD/SD:s (och hela familjens) lyckliga tillträde till gemenskapen, då alla mycket väl visste vem som gjort vad med vem.... Här ska skåpet stå...

Elementärt, min käre...

De skulle kunna vara dirty, hela familjen. Mer elelr mindre.

Först i skidspåret!
Citera
2018-08-14, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Apropå cacher i området, en annan (traditionell cache) som fångade mitt intresse efter att en karta med GM's möjliga flyktväg har lagts ut i tråden, är denna:

https://www.geocaching.com/geocache/GC5RTFF_katt-at-kattsand

* Cachen ägs av LW.

* Den ligger vid Vivallaringen, inte långt från Betesvägen. Verkar vara nära där ev. fynd (ev. mobiltelefon) kan ha gjorts.

* Den har senast loggats som hittad samma dag hon blev mördad (14 maj).

* Samma dag (19 maj) som polisen bekräftade med att man hittat LW:s kropp loggas cachen som "Inte hittad" med texten "Nollan var överallt".

Har cachen tagits bort av "någon" mellan den 14:e och den 19:e? Kanske rent av den 14:e?

Kan någon ha kontaktat LW på kvällen den 14/5 angående just denna cache, och under förevändning fått henne att vilja gå för att titta till den? Och eftersom LW dels har planer för nästa dag (födelsedag, norgeresa etc), samt att hon verkar ha mycket prestige i att de av hennes ägda cacher snabbt åtgärdas vid felanmälningar, så bestämmer hon sig för att åtgärda cacheproblemet omgående.

Personen som felanmält cachen står ev. och väntar utanför hennes ytterdörr (baserat på MV's information). Eftersom LW har något eller några av barnen hos sig, så väljer hon att inte gå raka vägen uppåt genom bostadsområdet, eftersom hon då passerar bl.a. Betesvägen där UW bor (och om uppgifterna stämmer att han har haft invändningar mot att LW ger sig ut nattetid och lämnar barnen ensamma vill hon kanske inte riskera att han ser henne). Hon tar ett ytterplagg i handen på väg ut, ifall det blir kyligare längs vägen, och hon lämnar ytterdörren olåst.

I sällskap med den person som felanmält cachen går hon därför nedåt i riktning mot bullerplanket i syfte att gå österut, runt hela området, längs motorvägslänten, för nå cachen nerifrån Vivallaringen. Men istället för att komma så långt, så blir hon mördad (planerat eller oplanerat) vid bullerplanket. Därefter flyr GM ensam österut, samma väg som h*n och LW ursprungligen hade tänkt ta till cachen.

Kanske långsökt, men jag tyckte att det var litet anmärkningsvärt att de sista loggade/felloggade datumen för cachen, samt det geografiska läget där den placerats, får varningsklockorna att ringa.

Hur går detta ihop med den begränsade tiden?

Cacher kan väl rapporteras i efterhand?

Intressant tanke dock.
Citera
2018-08-14, 14:30
Medlem
Citat:

Allt sker under en väldig begränsad tid. Räknad från att hon avbryter pågående samtal 23.10-15 och "skrikvittnets" uppgift om skrik 23.35. Poliskontakt + samtal + digital kontakt är verifierade.

Det blir lite tajtare än så, skrikvittnet anger tiden för skriken
till 23.30-23.35, larmar själv 23.47.
Citera
2018-08-14, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Hon måste presentera ny bevisning 2:a gången, krav på det.
Men hon blev påkommen med en direkt lögn i sin framställan. Varför hon framför det vet jag inte, men troligen matad av den gamla utredningsledaren, som vart utbytt av någon anledning...

Vad ljög hon om?
Citera
2018-08-14, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Ja det är också ett troligt förlopp. De hade stämt träff tidigare på kvällen och GM var hemma hos Lena vid 23 tiden. De börjar bråka inne hos Lena. Lena vill gå ut för att inte väcka sonen. De går mot planket och pratar med höga (arga) röster så det hörs in till grannen. Vid planket eskalerar bråket och Lena mördas.

Det skulle kunna finnas ett annat sätt å få ner henne till planket.
Gm pinglar på dörren å säger "din son ligger nere vid planket, helt jävla
dyngrak, han kan fan inte gå en meter".

Men om uppgiften i tråden stämmer att han skulle sova hos LW den
natten så spricker den teorin.
Om det inte va så att hon satt å väntade hem honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in