2018-08-19, 19:57
Medlem
libbens avatar
Man vet att ens inlägg stämmer till 100% när ingen hugger på det och vill krossa allt man skrivit.

Till er som röstar på AFS. Lycka till och grattis till bortkastad röst utöver att de kanske får lite stöd av stadskassan inför nästa val. Men tvivlar om de ens når dit.
Citera
2018-08-19, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Man vet att ens inlägg stämmer till 100% när ingen hugger på det och vill krossa allt man skrivit.

Till er som röstar på AFS. Lycka till och grattis till bortkastad röst utöver att de kanske får lite stöd av stadskassan inför nästa val. Men tvivlar om de ens når dit.
Det är ingen som orkar med er SD boomers med thai fruar längre.

Ta er öppna svenskhet och flytta till Tel Aviv eller Pattis.
Senast redigerad av Gn11 2018-08-19 kl. 20:15.
Citera
2018-08-19, 20:22
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben

Vilken stad tänker du kommer ge bort en del av kassan?

Som man frågar, får man svar. Du kanske frågade för dumt och ingen av oss mer skolade och lärda förstod ditt inlägg?
Citera
2018-08-19, 20:33
Medlem
Lelianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Undersökningar visar att andra och tredje generationen som fortfarande upplever en etnisk tillhörighet ofta går ett steg tillbaka och värnar mer om sin etnicitet, blir fundamentala religiöst osv.

Just den här biten är något som väldigt få förstår. Bara för att man är andra eller tredje generationen betyder inte att man är integrerad. Oftast försöker man hitta sin egen identitet där en del ligger hos ens föräldrar och familj (även kallad för "ens rötter"). Så sitter man där och är aldrig riktigt "X eller svensk". Så man tar det lilla man har och blir exempelvis fundamental religiös för det är mer konkret jämfört med "typ svensk men vad är svensk egentligen lol?".

Gällande OT så går inte min röst till SD i riksdagen. Partiet vill inte ha "sådana som mig" som är alltför radikala och konservativa. Folk som röstar fastän de hör vad partiet säger och gömmer sig bakom argument om "taktik" mm förstår jag mig inte på; om det inte är att vara "cuck" så vet jag inte vad är.
Citera
2018-08-19, 21:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leliana
Just den här biten är något som väldigt få förstår. Bara för att man är andra eller tredje generationen betyder inte att man är integrerad. Oftast försöker man hitta sin egen identitet där en del ligger hos ens föräldrar och familj (även kallad för "ens rötter"). Så sitter man där och är aldrig riktigt "X eller svensk".

Grejen är att jag har haft vänner som är andra generationens invandrare - och formellt sett hur välintegrerade som helst. Men när jag tänkt tillbaka på det så hyste de alltid något litet - för mig obegripligt - agg mot det svenska majoritetssamhället. Förmodligen för att de känt sig utanför.

Det är lite samma sak med klasshatet - dvs om man kommer från en lägre klass så kanske man i vissa sammanhang blir dåligt behandlad och sedan blir man överkänslig och börjar känna sig dåligt behandlad fast man inte är det. Kanske växer man då upp till en lättkränkt kommunist som även börjar avsky även det som är positivt, sunt och eftersträvansvärt hos de högre klasserna.

I slutändan är det dock dessa personer - invandraren och revanschisten - som är farliga. Trots att de kanske ursprungligen utsatts för någon slags kränkning och det i grund och botten är synd om dem.

Särskilt vanligt - och skadligt - har jag faktiskt uppfattat hatet från personer som invandrat från kulturländer som Iran och välutbildade familjer från baltikum och östeuropa och som är bättre utbildade än genomsnittssvensken. Om dessa inte har en gynnsam karriär utvecklar de ofta ett förakt för mindre utbildade svenskar som i deras ögon "glider förbi på en räkmacka". När de gör karriär finns det risk att de inte känner ett gemensamt intresse med folket utan istället med sina likar i andra länder.

Ett typiskt exempel härvidlag är ju Per Nuder. På ytan den perfekte invandraren "som kommit landet till stor nytta". Men i själva verket avslöjar sig likställa svenska pensionärer med ett värdelöst "köttberg".

Grejen är att vi lätt kan leva oss in i den här situationen om vi själva sätter oss i invandrarens situation. Säg exempelvis att du själv flyttar med din familj till Saudi Arabien, Pakistan, Iran eller Ryssland. Eller gifter dig med en kvinna eller man från någon av de länderna, flyttar dit och bildar familj. Nu hyser jag visserligen en djup respekt åtminstone både för den iranska och ryska kulturen. Men det finns givetvis element i deras kultur som jag inte begriper och inte vill bejaka - ja som till och med känns avskyvärda för egen del. Är det inte sannolikt att jag anstränger mig för att föra vidare mina egna värderingar till mina barn - och kanske även i ett svagt ögonblick förbannar mina nya landsmän?

Ungefär som en ung jugoslavisk kille på en skola där jag vikarierade uttryckte det: - Min pappa säger att innerst inne hatar alla svenskar oss invandrare!

Haha! Bussigt av farsan va? I och för sig förstod jag inte att det var sant då. Men så här i efterhand måste jag ge den där serbiske farsan delvis rätt. Han var smart. De flesta svenskar ogillar invandrare starkt - men de vet inte om det själva.

/Johan
Senast redigerad av JohNils 2018-08-19 kl. 22:04.
Citera
2018-08-19, 21:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Jag tror kärnan i SD är mer rödpillad än vad de visar utåt. Än så länge iallafall.

Men hur förklarar du att de tar hjälp av Expo för att utesluta "högerextremister":

http://expoidag.blogspot.com/2015/03/sds-hyckleri-svart-pa-vitt.html

Eller som nu senast tackar kvällspressen för att de spårar upp ideologiska avvikare så att man kan sparka ut dem ur partiet - dvs för åsikter som du tror att ledningen hyser i hemlighet?

http://www.friatider.se/sd-tackar-kv-llspressen-f-r-hj-lp-med-att-sp-ra-upp-ideologiskt-avvikande-kandidater

Hmmm...

/Johan
Citera
2018-08-19, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Rösta inte på AfS

Jag följde det nystartade partiet AfS med visst intresse. Skulle de stå för ett nytt alternativ till SD:s politik, som ju de senaste åren alltmer gått ut på att krypa för moderaterna? Eller är AfS de extremister som vissa i SD-ledningen utmålat dem som?

Det som talade för AfS var att de mycket tydligare än SD står upp för Sveriges nationella självbestämmande och territoriella suveränitet. SD:s svek när det gällde värdlandsavtalet med Nato och den av ledningen proklamerade "samvetsfriheten" om Nato visar att SD inte går att lita på i den frågan.

Till detta kom att AfS vid lanseringen präglades av en entusiasm och vi-fixar-det-attityd som ligger långt från SD:s hierarkiska partikultur.

Så långt det positiva. Dock visade det sig ganska snabbt att AfS har idéer som gör det omöjligt för en anständig väljare att rösta på dem.

Diskriminering av utlandsfödda svenska medborgare

AfS vill begränsa anhöriginvandring till dem som varit svenska medborgare i 18 år. Eftersom det enligt AfS ska ta 10 år att bli svensk medborgare innebär det att en utlandsfödd person får vänta 28 år (sic) på att ta hit maka eller make och barn.

Detta är ett orimligt krav. Här handlar det inte om flyktingar med temporärt eller ens permanent uppehållstillstånd utan folk som faktiskt blivit svenska medborgare enligt de mycket hårda regler som AfS ställt upp. Att förneka dem de rättigheter som en infödd svensk medborgare har är inte förenligt med grundläggande rättsprinciper.

Fördrivning av utlandsfödda svenska medborgare

AfS lovar att åtminstone en halv miljon människor som de inte anser har i Sverige att göra ska skickas hem till sina ursprungsländer. Här handlar det inte bara om nyligen anlända och folk som fuskat, begått brott eller uppehåller sig i Sverige illegalt.

Nej, AfS vill även driva ut svenska medborgare som arbetat och skött sig men inte fullt ut integrerats och därför anses belasta samhället. För att påskynda den processen vill AfS t.ex. beröva medborgare som inte lärt sig svenska tillräckligt bra deras rätt till sjukförsäkring och pension.

Detta är ett om möjligt ännu värre brott mot grundläggande rättsprinciper. Man kan ställa höga krav på medborgarskap (lång tid, språkkunskaper) men att alla medborgare ska ha samma medborgerliga rättigheter är ett ovillkorligt krav i en rättsstat. Det är inte heller rimligt att i efterhand beröva människor deras medborgarskap även om kraven tidigare var mer generösa.

Det här förslaget för tankarna till Nazitysklands Nurnberglagar och de folkfördrivningar som Hitler och Stalin ägnade sig åt.

Kontakterna med brunhögern

AfS har i olika sammanhang vägrat att ta avstånd från nazism, fascism och rasism. Ett exempel är när riksdagsmannen Jeff Ahl tillfrågades om han tog avstånd från nazistiska NMR, vilket han inte gjorde. Se mitt inlägg här för mer om detta:

(FB) Alternativ för Sverige och antisemitism.

Nazister från NMR och fascister som Christoffer Dulny har spelat en framträdande roll i publiken vid flera av AfS valmöten. Företrädare för AfS har också låtit sig intervjuas av brunhögerns tidningar och förekommit i deras podcasts. AfS-medlemmen Jan Olof Bengtsson har skrivit mer om detta på sin blogg. För länk till den och mina kommentarer, se:

(FB) Alternativ för Sverige och antisemitism.

Antisemitismen i AfS

Till detta kommer skandalen där ledamoten av AfS styrelse och nummer tio på deras riksdagslista, Martin Hagwall, nyligen ertappades med att sätta upp antisemitiska klistermärken. För mer om detta se den här tråden:

(FB) Arabisk tjej konfronterar AFS politiker (Hagwall) på tunnelbanan. (ändrad rubrik)

Det skandalösa med detta är att AfS ledning hittills vägrat att uttala sig i frågan och viftat bort all kritik. Slutsatsen att AfS tolererar och kanske till och med uppmuntrar antisemitism i de egna leden är svår att undvika.

De som överväger att rösta på AfS bör fundera på om de verkligen vill lägga sin röst på ett parti som vill fördriva utlandsfödda medborgare, inte tar avstånd från nazism och tolererar antisemiter i sina led.

Det enda anständiga svaret är Nej.

Detta ska inte tolkas som en rekommendation att rösta på SD, men för dem som tvekar mellan SD och AfS är SD ett klart bättre alternativ.

Mycket av det de håller på med är antagligen röstfiske för att komma till makten. De får röstare som de senare kommer att överge, precis som SD. Då kanske man kan fråga sig om det är OK att göra så? Hade SD varit såhär stora utan hjälp från de kvadrathuvuden som tror att invandringen är det verkliga problemet?
Citera
2018-08-19, 23:43
Medlem
Besticks avatar
Står och väger mellan SD och AfS.

Jag gillar verkligen den höga energin i AfS. Kasselstrand är skarp... AfS är såklart ett bättre parti på alla punkter, så i rimlighetens namn borde dom få min röst.

Men jag vet inte... Jag är kluven. Bestämmer mig på valdagen.
Citera
2018-08-19, 23:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Beställde afs valsedlar för säkerhetsskull. Tror jag bestämmer mig på valdagen. Synd att jag missat att se båda partierna tala live .

För att utveckla lite. Velar verkligen , försöker se lite videos från tal av båda partierna. Drömmen vore ju om SD fick 30% och AFS får typ 6-8 %

Så ska man rösta för att sd ska bli så stora som möjligt för att kunna förhindra en andra december överkommelse.

Eller ska man rösta på afs för att de ska 1 ska komma in i riksdagen . Samt 2 bli en blåslampa och förhoppningsvis sammarbetspartner till sd .

3 få politiken där nu sd börja mjukna att bli stramare.

På ett sätt tror jag att många som överväger att ” rädda” Sverige som ej röstat ”höger” innan väljer sd. Så tror det är mer vettigare att rösta afs för att öka deras chanser att komma in.

Samtidigt vore det surt om sd skulle få typ 21,3% och afs 2.9 typ och som sagt dö 2 införs
Citera
2018-08-20, 00:18
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
För att utveckla lite. Velar verkligen , försöker se lite videos från tal av båda partierna. Drömmen vore ju om SD fick 30% och AFS får typ 6-8 %

Så ska man rösta för att sd ska bli så stora som möjligt för att kunna förhindra en andra december överkommelse.

Eller ska man rösta på afs för att de ska 1 ska komma in i riksdagen . Samt 2 bli en blåslampa och förhoppningsvis sammarbetspartner till sd .

På ett sätt tror jag att många som överväger att ” rädda” Sverige som ej röstat ”höger” innan väljer sd. Så tror det är mer vettigare att rösta afs för att öka deras chanser att komma in.

Samtidigt vore det surt om sd skulle få typ 21,3% och afs 2.9 typ och som sagt dö 2 införs

Om du ska kunna förhindra DÖ2 måste SD få 50,1%...
2,9% för AfS skulle verkligen ge etablissemanget skrämselhicka OCH mer eller mindre säkra ett framgångsrikt Europaval för AfS nästa år.
Citera
2018-08-20, 00:26
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:

De flesta verkar säga SD 2018 / AfS 2022.

Om du funderar på detta så märker du att du mer eller mindre prickar i alla dina punkter med detta.

Prioriteten borde vara att hindra ett DÖ 2.0 och eventuellt moderaterna som stödparti, och jimmie som kandidat till Svergies statsminister. Vilken psykologisk chock va?

Sverige överlever inte 4 år till. Vänta med AfS. Även om SD är "mjukare" så är de kritiska.
Citera
2018-08-20, 01:29
Medlem
Citat:

Ärligt talat, tänk såhär. Om du går till vallokalen och röstar, eller bara stannar hemma och pillar dig i naveln, så kommer valresultatet att bli EXAKT samma. Vad du än gör, så kommer det inte att ha en avgörande verkan, och då kan du lika gärna rösta på det parti som du gillar bäst. Folk tenderar att ta sin röst på alldeles för stort allvar. Om du gillar AfS bäst, rösta på AfS. Gillar du SD bäst, rösta på SD.

Jag kan dock inte rösta på SD, då de vill fördubbla antalet kvotflyktingar, struntar i de etniska svenskarnas existens, har ingen aktiv återvandringspolitik, är alldeles för defensiva/passiva, är pro-HBTQ, osv osv osv.

Här är en jämförelse-video på hur SD och AfS ser på svenskhet:

https://www.youtube.com/watch?v=0xKDkD8eroQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in