Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-17, 16:10
  #793
Medlem
Stefan4s avatar
edit: dubbelpost, så passar på att lägga upp lite Mondorelaterat istället.
---

Såhär i efterdyningarna av Armand Duplantis EM-guld och 6.05 hopp, kan det vara intressant att se hur hög klass finalen höll jämfört med de bästa tävlingarna genom historien. Därför gjorde jag lite research för att försöka bestämma vilka tidernas bästa stavhoppstävlingar utomhus är. Jag valde att göra två olika rankingar - en "ordinarie" efter det högsta snittresultatet räknat med topp-4 i resp tävling, samt en alternativ ranking efter snittet bland topp-6 - som tar hänsyn till en större toppbredd. Har två tävlingar samma snittresultat är segerhöjden utslagsgivande för placeringen.

Årets EM-final har det näst högsta snittresultatet, både sett till topp-4 och topp-6, endast slagen av GP-tävlingen i Aten 1999 - den hittills enda tävlingen där fyra man klarat 5.95. Man kan även notera att fyra av tävlingarna på båda topplistorna är från 1999. Det var ingen dålig generation stavhoppare som gjorde upp i de stora tävlingarna i slutet av 90-talet: Tarasov, Hartwig, Brits, Lobinger, Markov, Galfione och Ecker är samtliga medlemmar i 6 m klubben.

Det känns ändå som att vi kan vara på väg mot nästa "supergeneration" det kommande decenniet. Bland talanger födda -96 eller senare har sex hoppare personbästan på minst 5.80 (Duplantis, Morgunov, Nilsen, Marschall, King, samt Karalis), och ytterligare åtta har klarat minst 5.70 (Guttormsen, Huang, Ludwig, Malykhin, Sene, Wyatt, Ding, samt Al Hizam)

Stavhoppstävlingar med högst snittresultat räknat med topp-4:
Enligt det här sättet att räkna har Maksim Tarasov placerat sig etta eller tvåa i sju av de åtta bästa stavhoppstävlingarna genom historien. Ett helt otroligt CV!

Stavhoppstävlingar med högst snittresultat räknat med topp-6:
Här dominerar Tarasov, Markov och Galfione topplistan.
__________________
Senast redigerad av Stefan4 2018-08-17 kl. 16:58.
Citera
2018-08-17, 16:19
  #794
Medlem
FNLSs avatar
Eftersom det är 18 årsgräns på flashback tycker jag inte man ska diskutera yngre personer. Än mindre kritisera
Citera
2018-08-17, 16:41
  #795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Någon mer än undertecknad som är besviken på Tilde Johanssons brist på utveckling?
Fortfarande som bäst 2016...är det en ny Irene Ekelund i vardande?

Hur skulle man kunna vara besviken på en 17-åring som gör säsongens längsta hopp i U-18 EM-finalen och vinner guld? Bäst när det gäller! 👊

Har haft rätt mycket skade -och sjukdomsproblem också..

Sedan hade Tilde en "pangträff" på 6.50 m, som var helt i en klass för sig det året, blir orättvist om hon enbart ska jämföras med den.. Hade hon dragit på ett 6.55 hopp i år och sedan inget mer över 6.30 skulle det ändra allting då?

Khaddi Sagnia hoppade ju 6.92 m inomhus i år, men sedan har det inte varit så mycket mer, hade hellre sett att hon gjort typ 6.70 m i EM-finalen istället..
__________________
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-08-17 kl. 17:16.
Citera
2018-08-17, 17:38
  #796
Medlem
Shane21s avatar
Tjejers tidigare pubertet än pojkar gör ju också att det inte är ovanligt med superresultat riktigt tidigt, att sedan inte alls gå framåt eller att utvecklas långsamt under flera år är bara naturligt.
Citera
2018-08-17, 17:52
  #797
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shane21
Tjejers tidigare pubertet än pojkar gör ju också att det inte är ovanligt med superresultat riktigt tidigt, att sedan inte alls gå framåt eller att utvecklas långsamt under flera år är bara naturligt.

Japp, Erica Johansson hoppade ju också 6.50 m vid samma ålder.. Tilde kommer bli riktigt bra, det viktigaste är att hon slipper skador och har bra folk runt omkring sig, personer som har tålamod och en långsiktig plan, istället för att pressa fram resultat..
__________________
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-08-17 kl. 17:54.
Citera
2018-08-17, 18:02
  #798
Medlem
Stefan4s avatar
Tilde har tävlat ganska sparsamt i år, så det går inte att jämföra utvecklingen i särskilt många grenar, men bortsett från längd har hon åtminstone gått framåt sedan 2016 och då har hon ändå hållit igen på vissa tävlingar pga smärta.

Tildes årsbästan: 2016 – 2018
100m: 12.46 – 12.29
200m: 24.95i – 24.50i
Längd: 6.50 – 6.29
Kula(3.0): 11.72i – 13.25i

edit: 400m sprang hon inte 2016, men 2015 gjorde hon 57.92, att jämföra med 55.79i i år.
---

Tilde, om sina skade- och sjukdomsproblem under 2018: https://tildejohansson.se/nagra-struliga-veckor/
__________________
Senast redigerad av Stefan4 2018-08-17 kl. 19:01.
Citera
2018-08-17, 19:09
  #799
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Hade varit intressantare att försöka rota upp någon som gjort ett resultat motsvarande förra VM:s kvalgräns i år som i dagsläget inte skulle vara inkvalad. Min känsla är dock att dom flesta svenskarna gynnas, t.ex. skulle en sån som Tornéus kvala in i dagsläget med ett årsbästa på 7.91. En sån som Delryd som slår till sporadiskt är kanske missgynnad.

Jag har tittat på 4 grenar; 100m, 800m, längd och diskus för både damer och herrar. Jag har tittat på de aktiva som i har presterat årsbästa som legat på kvalgränsen eller strax bättre än kvalgränsen.

På herrarnas 100m så var kvalgränsen på VM förra året 10.12 och till VM nästa år vill man ha 56 startande. Jag har tittat på de aktiva som i år har ett årsbästa i intervallet 10.10-10.12 och vilken ranking de har just nu. Det är 31 aktiva och av dessa är det sju som ligger topp-56 på rankingen just nu. 24 aktiva har en sämre ranking än 56 och av dessa är det fyra som jag inte alls hittar på rankingen. På VM nästa år får man anmäla fyra från samma nation och sedan ställa upp med tre i varje gren och de bästa nationerna har med mer än fyra på topp-56 på rankingen (USA har med 13, Jamaica 6 och Storbritannien 5) så det lär fyllas på med aktiva från andra nationer som ligger utanför topp-56 på rankingen. Å andra sidan kommer det finnas möjlighet att kvala in genom att klara en kvalgräns (som kommer vara en riktig tuff kvalgräns) och de som gör det skall rymmas inom startkvoten på 56 aktiva.

På damernas 100m så var kvalgränsen 11.26 och till VM nästa år vill man ha med 56 startande. I intervallet 11.24-11.26 finns det 13 aktiva och av dessa så är det fyra som ligger topp-56 på rankingen. Av de nio som inte ligger topp-56 så är det två som jag inte alls har hittat på rankingen.

På herrarnas 800m så var kvalgränsen 1:45.90 och till VM vill man ha med 48 startande. I intervallet 1:45.70-1:45.90 finns det 10 aktiva och av dessa är det fyra som ligger topp-48 på rankingen.

På damernas 800m så var kvalgränsen 2:01.00 och till VM vill man ha med 48 startande. I intervallet 2:00.80-2:01.00 så finns det 12 aktiva och av dessa är det två som ligger topp-48 på rankingen.

I herrarnas längd så var kvalgränsen 8.15 och till VM vill man ha med 32 startande. I intervallet 8.15-8.25 så finns det 13 aktiva och av dessa är det åtta som ligger topp-32 på rankingen.

I damernas längd så var kvalgränsen 6.75 och till VM vill man ha med 32 startande. I intervallet 6.75-6.85 så finns det 11 aktiva och av dessa så är det sju som ligger topp-32 på rankingen.

I herrarnas diskus så var kvalgränsen 65.00 och till VM vill man ha med 32 startande. I intervallet 65.00-66.00 så finns det med 11 aktiva och av dessa så är det åtta som ligger topp-32 på rankingen.

I damernas diskus så var kvalgränsen 61.20 och till VM vill man ha med 32 startande. I intervallet 61.20-62.50 så finns det 7 aktiva och av dessa så är det fem som som ligger topp-32 på rankingen.

Slutsatsen av detta blir väl att det framför allt i löpgrenarna finns ett antal aktiv som ligger på kvalgränsen eller precis bättre än kvalgränsen som enligt rankingen just nu inte skulle kvala in till VM nästa år. I teknikgrenarna är det en betydligt högre andel som skulle kvala in till VM nästa år på rankingen just nu. Å andra sidan är kvalgränserna i teknikgränserna relativt sett tuffare än i löpgrenarna och det kanske påverkar detta utfall.

__________________
Senast redigerad av Alkibiades 2018-08-17 kl. 19:20.
Citera
2018-08-17, 19:32
  #800
Medlem
BraidsMammas avatar
Jag har varit inne på finnkampen.se några gånger i veckan senaste månaden med förhoppningen att de ska lägga ut årets ställning i papperskampen. Fortfarande ingenting.
Borde det inte vara dags vid det här laget?
Citera
2018-08-17, 21:45
  #801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BraidsMamma
Jag har varit inne på finnkampen.se några gånger i veckan senaste månaden med förhoppningen att de ska lägga ut årets ställning i papperskampen. Fortfarande ingenting.
Borde det inte vara dags vid det här laget?

Laget måste rimligtvis vara uttaget först? Laget tas ut efter SM. SM går nästa helg.
Citera
2018-08-18, 16:22
  #802
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Laget måste rimligtvis vara uttaget först? Laget tas ut efter SM. SM går nästa helg.
Jag tror han syftar på att man tidigare gjort en papperslandskamp baserad på årsbästa.
Citera
2018-08-18, 19:30
  #803
Medlem
Imponerande resultatnivå i Göteborg med tanke på vädret. Dock inte av Ståhl som hade sex ogiltiga i den våta ringen.

Kramer måste komma in i ett snabbt galalopp nu, helst igår. Man vet aldrig hur det ser ut nästa säsong. Tycker kanske Gärderud överdrev lite när han sa att 1.43 var möjligt men ett lågt 1.44 tror jag alla gånger.
Citera
2018-08-18, 21:09
  #804
Medlem
Efter Birmingham står det klart att Duplantis, Ståhl, Bengtsson, Kinsey och Skoog får vara med i DL-finalerna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback