Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-18, 21:33
  #805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Efter Birmingham står det klart att Duplantis, Ståhl, Bengtsson, Kinsey och Skoog får vara med i DL-finalerna.

Duplantis, Ståhl och Kramer bör bli uttagna i Europas lag till Continental Cup i Ostrava, då top-2 i EM ska vara det som gäller..
Citera
2018-08-18, 22:05
  #806
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Efter Birmingham står det klart att Duplantis, Ståhl, Bengtsson, Kinsey och Skoog får vara med i DL-finalerna.

De två förstnämnda bör vara med och slåss om segern, medan de tre sistnämnda känns rätt chanslösa..

Bengtsson var 6:a på EM, nu tillkommer amerikanskorna Morris, Suhr & Nageotte, nya zeeländskan McCartney, kubanskan Silva och sydamerikanskan Peinado, stentufft..

Kinsey & Skoog har jag inga förhoppningar på alls, då Erika brukar ha det tufft när det gäller och Sofie tog sig ju inte ens till EM-final..
Citera
2018-08-18, 22:22
  #807
Medlem
Alkibiadess avatar
Kvinnliga 1500m-loppet i efterprogrammet i Göteborg vanns av 15-åriga Julia Svennblad på 4:35.19. Står inte noterat som något PB men borde nog göra det då jag inte hittar någon tid för henne på 1500m sedan tidigare. Svennblad har sprungit riktigt snabbt på 1500m hinder under sommaren, bla vann hon USM i 15-årsklassen på 5:01.27. För upp Svennblad på min minneslista inför nästa säsong.
Citera
2018-08-19, 06:28
  #808
Medlem
Slängde ett öga på norska mästerskapen. Finns ingen bredd att tala om. Slår lite hål på teorin att det krävs en bred bas för att få bra toppar.
Citera
2018-08-19, 09:58
  #809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Jag tror han syftar på att man tidigare gjort en papperslandskamp baserad på årsbästa.
Och hur skall man göra det utan uttaget lag?
Citera
2018-08-19, 10:33
  #810
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Och hur skall man göra det utan uttaget lag?
Förtydligande. Man låter de tre översta i respektive lands aktuella årsstatistik utgöra laget. Självklart tveksamt eftersom flera kanske inte längre är aktuella pga skador eller att det är omöjligt att ställa upp i alla de grenar om den aktive exempelvis är bland de tre bästa i både 5000, 10000, och hinder. Jag påstår alltså inte att det är en vettig papperslandskamp, men det har gjorts tidigare många gånger.
Citera
2018-08-19, 10:41
  #811
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Och hur skall man göra det utan uttaget lag?
Man tar de tre bästa från varje nation på respektive nations årsbästalista. Det är så finnkampen.se har gjort de tidigare säsonger när de beräknat papperslandskampen under säsongen. Och det är så jag gjort det nedan (med vissa modifikationer).

Citat:
Ursprungligen postat av BraidsMamma
Jag har varit inne på finnkampen.se några gånger i veckan senaste månaden med förhoppningen att de ska lägga ut årets ställning i papperskampen. Fortfarande ingenting.
Borde det inte vara dags vid det här laget?
Jag räknade lite snabbt ut papperlandskampen baserat på årsbästa med topp-3 från respektive nation. Dock tog jag bort aktiva som är skadade (Richardsson, Pitkämäki, Wessman, Ekelund) och aktiva jag inte tror kommer till start (Duplantis, Bahta).

I herrkampen (exkluderat 4x400m där det saknas årsbästa för båda nationerna) så vinner Sverige papperslandskampen med 220-183 och i damkampen så vinner Sverige papperslandskampen med 213-196. Inget som överraskar utifrån hur säsongen har sett ut.

Herrkampen

Damkampen
Citera
2018-08-19, 13:34
  #812
Medlem
Herrkampen ser avgjord ut på förhand, men behövs inte så mycket omkastningar för att damkampen skall bli jämn. Sverige har en fördel i och med sent SM, bredden kommer antagligen vara mer formtoppad än den finska bredden. Så Finland kommer nog ha svårt att ta något på kalkylen trots hemmaplan.
Citera
2018-08-19, 14:29
  #813
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Förtydligande. Man låter de tre översta i respektive lands aktuella årsstatistik utgöra laget. Självklart tveksamt eftersom flera kanske inte längre är aktuella pga skador eller att det är omöjligt att ställa upp i alla de grenar om den aktive exempelvis är bland de tre bästa i både 5000, 10000, och hinder. Jag påstår alltså inte att det är en vettig papperslandskamp, men det har gjorts tidigare många gånger.
Ok visste inte det, SVT brukar ju lägga upp kalkyl när truppen är uttagen och kalla det för papperslandskamp.
Citera
2018-08-19, 14:44
  #814
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Herrkampen ser avgjord ut på förhand, men behövs inte så mycket omkastningar för att damkampen skall bli jämn. Sverige har en fördel i och med sent SM, bredden kommer antagligen vara mer formtoppad än den finska bredden. Så Finland kommer nog ha svårt att ta något på kalkylen trots hemmaplan.

Det är tur för de svenska herrarna att det är fler löpgrenar än teknikgrenar på programmet, annars hade det kanske blivit kamp av det. Framför allt om vi spekulerar i att Mondo står över Finnkampen och lägger till att Fabian Delryd ställt in resten av säsongen pga en knäskada. Sedan är det väl inte givet att Svärd-Jacobsson hoppar 5.50 på beställning, sett till hur säsongen varit, även om årsbästat är så bra som 5.70.

I löpgrenarna ser dock de svenska herrarna ut att dominera stort. Svårt att se hur Finland ska krångla sig ur det järngreppet. Purola och Mörö kanske kan hitta någon slags form? Kanske har man en supertaktik på långdistans, som totalt överrumplar svenskarna? Båda de svenska stafettlagen växlar bort sig, samtidigt som Hrelja faller i häckloppet och Kramer trampar på linjen i första kurvan på 800m och blir diskad. Hemmaplansfördel? Allt kan hända...
Citera
2018-08-19, 14:56
  #815
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
De två förstnämnda bör vara med och slåss om segern, medan de tre sistnämnda känns rätt chanslösa..

Bengtsson var 6:a på EM, nu tillkommer amerikanskorna Morris, Suhr & Nageotte, nya zeeländskan McCartney, kubanskan Silva och sydamerikanskan Peinado, stentufft..

Kinsey & Skoog har jag inga förhoppningar på alls, då Erika brukar ha det tufft när det gäller och Sofie tog sig ju inte ens till EM-final..

Hade såklart varit roligare att få in Kramer, Montler eller Pettersson i DL-finalerna, men man måste vara med från start på säsongen och sen hålla sin plats om man inte är etablerad.

Får ge Roos att hon lyckats med det i år, sen kanske hon kunde åstadkommit lite mer i sina starter men hon börjar verkligen samla erfarenhet.
Citera
2018-08-19, 15:35
  #816
Medlem
welcometorealitys avatar
Vad hände med Kubanen Juan Miguel Echevarria som hoppade 8.83 i längd, när tävlar han nästa gång? Eller är han skadad. Jag väntar på 9 meter där i längd sen.

https://www.youtube.com/watch?v=8b4KNXiPN_M&t=35s
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback