2018-08-18, 12:14
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Såhär är det överallt. Folk är dumma i huvudet. Ska saken hämtas upp krånglas det alltid också, kommer sent eller ställs in.

Eller som när jag sålde ett Xbox 360 för en massa år sen... killen ska köra 10-12 mil, kommer vid 21-tiden och har med sig 4st polare som väller in i lägenheten och ställer sig runt mig och följer mig i lägenheten när jag hämtar xboxes ... Vafan, ska man känna sig hotad för att man ska sälja en jävla Xbox?
Citera
2018-08-18, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Då skulle inte jag skicka mina varor. Hela summan kontant direkt eller ingenting alls. Så svårt kan det inte vara.
Då kvarstår problemet att säljare och köpare inte litar på varandra, tar man halva risken var så reduceras risken avsevärt.
Citera
2018-08-18, 13:52
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Jag har försökt sälja ett par grejer på Blocket nu men det blir samma sak varje gång. Personen kräver att jag ska skicka prylarna först innan den betalar. Glöm det säger jag! Och när jag kräver betalning först och ser mina pengar på kontot innan jag skickar grejerna så drar de sig ur varje gång av någon anledning. Helt omöjligt att sälja prylar på Blocket numera. Vad är det med folk och deras ovilja att göra förskottsinbetalning innan man skickar? Och hur korkade är de när de tror att man ska skicka något de inte betalt för - betala först, så skickar jag sen!
Själv så har jag inte sålt något på blocket på 15 år. Ids fasen inte, med "eeeyyy du får 200 kr" när priset är 2000. Både babianer och WT avstår jag gärna! Det senaste jag köpte var en postkodcykel för något år sen, oanvänd för ett bra pris. Säljaren var en lite äldre dam. Prutade självklart inte då priset var bra från början.

Om jag ska köpa något så kollar jag alltid upp:
Telefonnumret - Oregistrerat kontantkort går bort. Även om säljaren är från icke skidåkande nation så går det bort.
Priset måste vara rätt från start. Överprissatt - Nej tack.

Sälja orkar jag inte med, då ger jag hellre bort det till någon jag eller någon bekant känner. Alternativt så kan det skänkas till second hand. Eller så åker det helt enkelt på tippen.
Citera
2018-08-18, 14:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Själv så har jag inte sålt något på blocket på 15 år. Ids fasen inte, med "eeeyyy du får 200 kr" när priset är 2000. Både babianer och WT avstår jag gärna! Det senaste jag köpte var en postkodcykel för något år sen, oanvänd för ett bra pris. Säljaren var en lite äldre dam. Prutade självklart inte då priset var bra från början.

Om jag ska köpa något så kollar jag alltid upp:
Telefonnumret - Oregistrerat kontantkort går bort. Även om säljaren är från icke skidåkande nation så går det bort.
Priset måste vara rätt från start. Överprissatt - Nej tack.

Sälja orkar jag inte med, då ger jag hellre bort det till någon jag eller någon bekant känner. Alternativt så kan det skänkas till second hand. Eller så åker det helt enkelt på tippen.

Vad är en postkodcykel?
Citera
2018-08-18, 15:28
Medlem
Beror ju på vad man säljer. Cykel = 800 visningar 12 svar varav en som faktiskt löpte linan ut och köpte varan.

Annan mer specifik vara = en kontakt, ett köp.

Etc etc...
Citera
2018-08-18, 15:35
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Vad är en postkodcykel?

Det finns väl lite olika varianter https://www.google.se/search?q=postkodcykel&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ve d=0ahUKEwie0czU2_bcAhXklYsKHakdA9IQ_AUICigB&biw=10 24&bih=500 Men den jag köpte var en grön treväxlad. Det är en cykel som någon vunnit på postkodlotteriet, den där sekten som halva Sveriges folk är med i.
Citera
2018-08-18, 15:37
Medlem
volvo 240s avatar
Jag sålde en hel massa saker 2016. Visserligen stora prylar som var tvungna att hämtas men absolut inget tjafs eller problem. Tvärtom, en pryl hade jag som skänktes men fick ändå en 500ing av dom. Även bilförsäljninbgar har gått smidigt till.

Och det här med att folk inte litar på varandra beror till stor del på invandringen. Sorgligt men sant.
Senast redigerad av volvo 240 2018-08-18 kl. 15:44.
Citera
2018-08-18, 15:59
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Var länge sedan jag sålde något på Blocket.
Jag tackar dock för informationen.

Var är bästa stället att sälja sina begagnade saker nu för tiden?
Tradera?
Facebook?

Tradera is the shit. Jag har köpt kanske 500 grejer där senaste 10 åren och det har ALLTID fungerat. Det har aldrig klickat någon gång. Jag har alltid betalat i förskott och alltid fått det jag beställt. Någon enstaka gång har leveransen tagit lite längre än jag förväntade mig men i 99% har även leveransen varit snabb.

"Detaljen" som får tradera att ticka som ett klockverk är själva betygs-grejen där köpare sätter betyg på säljaren. Det gör det väldigt lätt att snabbt sortera bort skojare och när skojarna är bortsorterade så är 100% ärliga välmenande människor.

I övrigt köper jag bara grejer om jag kan hämta dem och betala C.O.D.

Jag skulle aldrig betala förskott för något där säljaren är anonym random person. Vem gör det?
Senast redigerad av Hartarbete 2018-08-18 kl. 16:01.
Citera
2018-08-18, 16:17
Medlem
Att köparen betalar innan varan skickas är kutym i princip överallt. Har sålt hundratals saker på tradera och dedikerade facebook-grupper de senaste 15 åren. Har aldrig varit några problem. Säger nån att jag ska skicka först så blir det blankt nej.

Blocket och Facebook marketplace har en större mängd människor som ska tjafsa och luras varför jag försöker undvika de två försäljningskanalerna.
Citera
2018-08-18, 16:48
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpako
Att köparen betalar innan varan skickas är kutym i princip överallt. Har sålt hundratals saker på tradera och dedikerade facebook-grupper de senaste 15 åren. Har aldrig varit några problem. Säger nån att jag ska skicka först så blir det blankt nej.

Fast nu utelämnar du avgörande information här, nämligen att du på tradera har en bra track-reckord. Det är därför köpare som jag betalar dig i förskott utan att reflektera.

Citat:
Ursprungligen postat av alpako
Blocket och Facebook marketplace har en större mängd människor som ska tjafsa och luras varför jag försöker undvika de två försäljningskanalerna.

Därför att det saknas ett fungerande koncept för att värderas säljarens pålitlighet.
Citera
2018-08-18, 17:14
Medlem
VolvoSonetts avatar
Blocket är väl enda alternativet? Skippa alla snackpåsar. Annonser på andra ställen når inte ut till seriösa spekulanter.
Citera
2018-08-18, 23:57
Medlem
Ska bli ett jävligt enkelt Blocket-jobb i vinter, då jag helt enkelt ska sälja av ett helt bohag. Allt ska bort i princip. Prislapp på varenda jävla pryl och kanske prutmån på 10%. Soffbord, soffa, TV, matbord, kaffebryggare, stolar, tavlor, brödrost, klotgrill, hela jävla klabbet. Ingen tidsbegränsning, alla affärer cash eller swish, ta med släpvagn och ta med skiten därifrån. Annonsen får ligga ute tills skräpet är väck Den typen av affärer är fortfarande Blocket bäst för. Hoppas dra in 5000-10000 kr på denna skräplägenhet som jag ska tömma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in