Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-19, 00:03
  #109
Medlem
Shpock är väl enda alternativet numera? Eller Facebook egna säljsida förstås.

Gratis dessutom. Och du slipper problemen man läser om härinne med idioter som vill köpa.

Dock kanske man inte kan/bör försöka sälja bilar och dylikt på ovannämnda sidor.
Mvh
Citera
2018-08-19, 02:59
  #110
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Jag har försökt sälja ett par grejer på Blocket nu men det blir samma sak varje gång. Personen kräver att jag ska skicka prylarna först innan den betalar. Glöm det säger jag! Och när jag kräver betalning först och ser mina pengar på kontot innan jag skickar grejerna så drar de sig ur varje gång av någon anledning. Helt omöjligt att sälja prylar på Blocket numera. Vad är det med folk och deras ovilja att göra förskottsinbetalning innan man skickar? Och hur korkade är de när de tror att man ska skicka något de inte betalt för - betala först, så skickar jag sen!

Jag har bara sålt saker på Blocket kanske tre gånger i hela mitt liv men jag kör alltid med texten
"Endast avhämtning eller snabbt möte, kontant eller swish"

Då slipper man det här tjafset, man kommer överens om priset innan (ink eventuell prutning) och gör snabb affär, har funkat utmärkt varje gång.

Vägrar fan skicka saker, kom och hämta skiten eller låt bli att köpa grejerna.

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Själv så har jag inte sålt något på blocket på 15 år. Ids fasen inte, med "eeeyyy du får 200 kr" när priset är 2000. Både babianer och WT avstår jag gärna! Det senaste jag köpte var en postkodcykel för något år sen, oanvänd för ett bra pris. Säljaren var en lite äldre dam. Prutade självklart inte då priset var bra från början.

Om jag ska köpa något så kollar jag alltid upp:
Telefonnumret - Oregistrerat kontantkort går bort. Även om säljaren är från icke skidåkande nation så går det bort.
Priset måste vara rätt från start. Överprissatt - Nej tack.

Sälja orkar jag inte med, då ger jag hellre bort det till någon jag eller någon bekant känner. Alternativt så kan det skänkas till second hand. Eller så åker det helt enkelt på tippen.

Försökte sälja en sak i en Facebookgrupp för 1000kr för ett år sen, vilken jävla mardröm...

"yo kompis du får 50kr bra pris ja??"
"Jag ger dig 200kr ok?"
"Jag betalar 400kr och de bra, ok bror?"

Fick säkert 100 såna meddelanden utan att överdriva, bara att blockera personen och radera konversationen.

Aldrig igen.
__________________
Senast redigerad av Reggaeman 2018-08-19 kl. 03:18.
Citera
2018-08-19, 03:08
  #111
Medlem
Jagtardindotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
Jag har bara sålt saker på Blocket kanske tre gånger i hela mitt liv men jag kör alltid med texten
"Endast avhämtning eller snabbt möte, kontant eller swish"

Då slipper man det här tjafset, man kommer överens om priset innan (ink eventuell prutning) och gör snabb affär, har funkat utmärkt varje gång.

Vägrar fan skicka saker, kom och hämta skiten eller låt bli att köpa grejerna.

Detta inlägg är guld. Fattar inte varför folk krånglar till det haha.
Citera
2018-08-19, 10:45
  #112
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoSonett
Blocket är väl enda alternativet? Skippa alla snackpåsar. Annonser på andra ställen når inte ut till seriösa spekulanter.
Själv tycker jag att Shpock funkar helt okej.
Citera
2018-08-19, 15:28
  #113
Avstängd
Paris24s avatar
Du har missat att skriva vad du säljer, extremt olika kundkategorier beroende på om du säljer en damcykel eller en Breitling-klocka. Vissa varor lockar bara till sig utlänningar, eller ungdomar, eller snåljopar. För vanliga varor, som hämtas i hemmet, tycker jag blocket fungerar som vanligt.

Måste berätta om gamla goda tider i Sverige, när man trodde på varann. Jag bodde i Malmö och sålde min AUDI A6 på blocket år 2004. Pris 149.000 kr, det var ganska lågt på den tiden men jag tänkte jag sätter ett bra pris och blir av med den. En 30-årig kille ringer från Stockholm och frågar om den går bra? Ja, mycket fin. Svar: OK, jag köper den, maila kontonummer så sätter jag in. Dagen efter hade jag 149.000 kr på kontot. En vecka senare kom han och hämtade bilen. Vi hade aldrig setts innan dess.
Citera
2018-08-19, 15:53
  #114
Medlem
Gothenburgers avatar
Always between four eyes. Kontant (swish är kontant).

Sedan är man ju såklart, i vanlig ordning, selektiv med vem man gör affärer med.

How hard can it be?
Citera
2018-08-19, 15:59
  #115
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Det är ju bara att lägga ned Blocket om folk har den uppfattningen. Jag är inte ute efter att lura någon men blir trött på folk som skriver "Skicka först mannen, jag betalar när jag fått den".
Kan dom inte svenska är det bara att ignorera (nej, det var inte svenska).
Citera
2018-08-19, 20:09
  #116
Medlem
526s avatar
En annan grej

Håller på att sälja en släktings bil på Blocket. En person med svenskt förnamn är intresserad och vill betala kontant efter att ha provkört.

Jag blir nojig. Är det risk med sånt här? Har aldrig sålt bil på Blocket.
Citera
2018-08-19, 20:54
  #117
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
En annan grej

Håller på att sälja en släktings bil på Blocket. En person med svenskt förnamn är intresserad och vill betala kontant efter att ha provkört.

Jag blir nojig. Är det risk med sånt här? Har aldrig sålt bil på Blocket.

Ja när det gäller överföringen av ägarebeviset har jag läst.
sök här på FB så hittar du hur man skall göra (viktigt som fan!).
Har inte själv sålt på blocket dock.
Citera
2018-08-19, 21:03
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ja när det gäller överföringen av ägarebeviset har jag läst.
sök här på FB så hittar du hur man skall göra (viktigt som fan!).
Har inte själv sålt på blocket dock.
Det är viktigt att överföringen sker direkt, smidigast är det via transportstyrelsens app.
Då kan ni ge gemensamt föra över fordonet vid avslutad affär.
Jag sålde min gamla bil via blocket och köpte min senaste via samma media.
Gick över förväntan, man fick bortse från alla skambud och fordonsmäklare.
Citera
2018-08-19, 21:07
  #119
Medlem
storpungens avatar
En person ville ha en stor vara. Generöst prissatt. Men det var jag som skulle köra den till personen. 50 km bort.

Köper man något hämtar man den. Säljer man något hämtar köparen varan.

Så har det alltid varit men tydligen inte nu.
__________________
Senast redigerad av storpungen 2018-08-19 kl. 21:10.
Citera
2018-08-19, 21:25
  #120
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
En person ville ha en stor vara. Generöst prissatt. Men det var jag som skulle köra den till personen. 50 km bort.

Köper man något hämtar man den. Säljer man något hämtar köparen varan.

Så har det alltid varit men tydligen inte nu.

Vad snackar du om?
Är du säljare så är det dina villkor som gäller såvida du inte har sagt något annat i annonsen, vill köparen inte hämta varan så skit i att sälja till den personen

Du får det att låta som att du blir tvingad av köparen att göra som han/hon säger...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback