2018-08-17, 21:54
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irmscher
Hur du en vrider och vänder på det så blir det inte ett derby, det finns många göteborgare som pluggar i Uppsala, är matcherna mot IFK ett derby?
Uppenbarligen gjorde du inte det. Så jag får upprepa mig:
Citat:
Jag tramsar inte, poängterar bara hur överanvänt just ordet derby är (sorgligt nog). Media har mycket att göra med detta.

Alltså: Jag använder samma retorik som media använder vanligtvis. Inte nånting jag själv står för.
2018-08-17, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Om man lyssnar på media har du glömt:
Örebro-Norrköping.
Sundsvall-Östersund.
Göteborg-Elfsborg.
Häcken-Elfsborg.
Malmö-Trelleborg.

Alla möten som har viss rivalitet är derbyn om man vinklar det tillräckligt mycket.
Fast jag tror inte "media" har rätt. De som du tar upp kan väl knappast anses vara ett derby ens i en vid betydelse om man har sport- eller geografiintresse? Rivalmöte möjligtvis.
2018-08-17, 22:34
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irmscher
Fast Sirius-Dalkurd är inget rivalmöte.

Båda lagen är medlemmar i Upplandsfotbollsförbund så nog är det åtminstone formellt ett derby. De borde kanske byta namn till Uppkurd?
2018-08-17, 22:35
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Fast jag tror inte "media" har rätt. De som du tar upp kan väl knappast anses vara ett derby ens i en vid betydelse om man har sport- eller geografiintresse? Rivalmöte möjligtvis.
Men läs för helvete vad jag skriver.
2018-08-17, 23:02
Medlem
Oj, vad ni är pinsamt dåliga Sirius!

Förlåt, men att förlora mot pajasklubben Dalkurd är oacceptabelt. Så enkelt är det.
2018-08-17, 23:10
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Sirius-Dalkurd är det allsvenskans åttonde derby efter?
AIK-Djurgården
AIK-Bajen
AIK-BP
Djurgården-Hammarby
Djurgården-BP
Hammarby-BP
Göteborg-Häcken

Ingen rangordning.

Kan lika gärna dra till med

Sirius-aik
Sirius-dif
Sirius-Bajen
2018-08-17, 23:45
Medlem
anteri17s avatar
Ingen särskilt oväntad Siriusförlust. Det har gått lite för bra på sistone.

Kul annars att Sam Lundholm ser jättebra ut. Charbel Georges inhopp kan också ha varit en Siriusspelares bästa insats sen Sarfos dagar.

...........................

Att Ahmed Awad aldrig riktigt haft en ordinarie tröja varken i Superettan eller AS är ett skämt. Jag har alltid uppskattat hans vänsterfot och driv.
2018-08-18, 07:12
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Farnerud var en begåvad spelare. Sella gjorde det också bra.

Farnerud var den bäste spelaren vi haft (när han var hel) sedan Steffs dagar, Alexandersson precis därefter. Sedan gjorde Alexandersson betydligt mer men Farnerud i sin bästa stunder var magisk.

Steff var ju magisk när han återvände, comebacken skedde förövrigt på Värendsvallen 94 i seriefinalen vilket jag minns oerhört väl. Det var den där kaotiska matchen när Öster sålt ut bortasektionen redan innan alla våra bussar anlände... Det var "kul".

Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Men läs för helvete vad jag skriver.

Beträffande "derby"-snacket har vi alltid varit eniga, sedan att inte folk läser vad du skriver så dom förstår vad du menar är en annan femma.

Derbybegreppet, liksom i viss mån "rivalmöte" är urvattnat idag tyvärr. Oerhört tråkigt då det var ord som verkligen betydde något förr. Idag kan ju okunniga jävlar få blåvitt-bp att vara rivalmöte...

Enligt samma måttstock som media har är det derby på måndag mot Östersund. E45-derby!!!
2018-08-18, 08:47
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Farnerud var den bäste spelaren vi haft (när han var hel) sedan Steffs dagar, Alexandersson precis därefter. Sedan gjorde Alexandersson betydligt mer men Farnerud i sin bästa stunder var magisk.

Steff var ju magisk när han återvände, comebacken skedde förövrigt på Värendsvallen 94 i seriefinalen vilket jag minns oerhört väl. Det var den där kaotiska matchen när Öster sålt ut bortasektionen redan innan alla våra bussar anlände... Det var "kul".

Beträffande "derby"-snacket har vi alltid varit eniga, sedan att inte folk läser vad du skriver så dom förstår vad du menar är en annan femma.

Derbybegreppet, liksom i viss mån "rivalmöte" är urvattnat idag tyvärr. Oerhört tråkigt då det var ord som verkligen betydde något förr. Idag kan ju okunniga jävlar få blåvitt-bp att vara rivalmöte...

Enligt samma måttstock som media har är det derby på måndag mot Östersund. E45-derby!!!
Jag tar alla chanser jag får att slå ner de som kallar öfk-gif för derby, det är inte ens något riktigt rivalmöte, många giffare vill ju att det ska gå bra för öfk och inte fan vill man det om sin antagonist.
2018-08-18, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Jag tar alla chanser jag får att slå ner de som kallar öfk-gif för derby, det är inte ens något riktigt rivalmöte, många giffare vill ju att det ska gå bra för öfk och inte fan vill man det om sin antagonist.

Jag spyr på samtliga giffare som vill att det ska gå bra för ÖFK.
2018-08-18, 10:58
Medlem
eternussermos avatar
Hade missat att Markkanen hade värvats till Dalkurd, kommer han direkt från Real Madrid?
2018-08-18, 12:00
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Hade missat att Markkanen hade värvats till Dalkurd, kommer han direkt från Real Madrid?

Bänkis/utlånad från AIK ett tag. Till Tyskland och Danmark. Ingen aning hur det gått där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in