2018-08-17, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Jadu, nu börjar jag misströsta. Har sagt att om Sd får under 20% flyttar jag från landet-ett logiskt val att undlfy ett sjunkande skepp. Känns nästan som det är dags att börja packa väskorna.

Ingen fara stanna du och slåss för din lilla jordplätt. Men du kanske måste göra det med nya metoder.
2018-08-17, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Eller så handlar det om "klimatet". Du vet... som mätningarna säger.

Håller dock med att SD inte borde spendera pengar, tid och "news-cycle"-tillfällen på S:s förflutna - ingen bryr sig ändå.

Ah, ok. Missat det. Fortfarande är det en skitteori tycker jag

Klimatet, ja. Vilket SD kunde vänt till sin fördel genom att påpeka att migration mot polcirkeln från ekvatorn ökar utsläppen av växthusgaser med en faktor av 30, 40, 50 eller 60 per capita.

Det hade - till skillnad från klimatskepsis - varit ett klockrent argument som åtminstone inte har någon nedsida.

Vidare är det just bristen på polarisering som gör SD mottagligt för sekundära frågor.

För övrigt tar jag inte ansvar för Regulus, som ju är känd för vilda foliehattsidéer.
2018-08-17, 15:07
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
SD:are går till AfS.

Vissa, ja.

De flesta hoppar däremot fram och tillbaka mellan KD och SD. KD brukar oftast få väldigt låga siffror i mätningar när SD får höga siffror. När KD får högre siffror så får SD lägre siffror.

Det är alltså SD och KD som slåss om väljare.

Jag är rätt så säker på att KDare vill rösta på SD men dom vill samtidigt inte att KD åker ur riksdagen.

SDs öde ligger alltså i KD-väljarnas händer. Det kommer att bli en rysare in i det sista.
2018-08-17, 15:08
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Det är det enda man kan vara ganska säker på. Att det finns fullständigt sinnesförvirrade väljarströmmar det tror jag inte på. Folk gör rationella val.

I Opinion Live som sändes på KDs dag i Almedalsveckan hävdade nån KD-kärring på tidningen Dagen att många frimicklare (pingstvänner och sånt) hade gått från KD till SD. Kan det hända att hardcore-SDarna tar vägen till AfS och dom frireligösa går tillbaka till KD, därav tappet till KD?
2018-08-17, 15:10
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Vem var det som skulle vakna på dagen efter valet och se att SD har fått 30 procent?
Ser man på alla mätningar inklusive Sentio så går SD o rätt håll. Inget konstigt alls men för de flesta här i tråden är det uppenbarligen obegripligt.

Idag är det inte dagen efter valet så du får lugna dig 3 veckor till innan vi vet resultatet.
2018-08-17, 15:11
Medlem
TheAlamos avatar
Folk är riktiga pappskallar. Svänger till att rösta MP för att det brinner i skogen? Som om MP kommer lösa jordens klimat? Vad har ens MP med klimatet och miljön att göra längre? Vilken tur att många som röstar har minne i några veckor bara och säkert går tillbaka till sina gamla partier och till den normala balansen snart igen. SD verkar ha tagit sig en törn men är hyfsat säker på att de landar över 25% ändå givet den långa trenden. Under 25 är dåligt enligt mig och över är bra.
2018-08-17, 15:18
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Låter hur knasigt som helst Sd tycker plötsligt att klimatet är viktigt. De går till de kristna i Kd eller invandrings centern eller globalist liberalerna. Nej du instituten har drabbats av brainstormens effekter.

Den här extrema rekordsommaren fick nog många svenskar att inse att klimatet faktiskt är väldigt viktigt. Detta i kombination med ett stort antal domedagsartiklar i media, som kan ha skrämt upp folk.

Mitt i allt detta skickar SD signaler att de inte tar klimathotet på allvar, snarare skrattar åt det, och media uppmärksammar dessutom att de vill skära ned på SMHI:s klimatforskning. Det skickar väldigt fel signaler till många väljare.

Enligt Wikipedia så är enbart 8 procent av svenskarna klimatskeptiker. Det innebär att det finns många SD:are och potentiella SD:are som tar klimathotet på största allvar. Dessa kan skrämmas iväg av SD:s attityd.

Övriga sjuklöverpartier tar klimathotet på allvar. Åtminstone officiellt. Så det är tryggt att välja vilket annat parti som helst där. Man behöver alltså inte välja MP.

Men jag tror inte att klimatfrågan är det enda skälet. SD:s attityd i abortfrågan kan ha påverkat också. Speciellt bland kvinnor. De kan uppleva SD:s åsikt här som en försämring för dem.
2018-08-17, 15:18
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Folk är riktiga pappskallar. Svänger till att rösta MP för att det brinner i skogen? Som om MP kommer lösa jordens klimat? Vad har ens MP med klimatet och miljön att göra längre? Vilken tur att många som röstar har minne i några veckor bara och säkert går tillbaka till sina gamla partier och till den normala balansen snart igen. SD verkar ha tagit sig en törn men är hyfsat säker på att de landar över 25% ändå givet den långa trenden. Under 25 är dåligt enligt mig och över är bra.
Det har inte slagit dig att det är den så kallade politiken SD för fram som är problemet inte väljarna som tycks ha fattat att missnöjes partier aldrig blir mogna för att ta ansvar.
2018-08-17, 15:19
Medlem
Ett SD som triangulerat mot ett samarbete med M och KD, innebär förstås att allmänborgerligt stödröstande blir en grej.

Kanske kommer Ebba att bli än mildare mot SD i slutspurten? Det borde hon.

Vad gäller AfS, så kan det också påverka SD indirekt, eftersom en betydande kontingent av dess mest motiverade och kapabla opionionsbildare försvunnit. Och de kvarvarande dör lite inuti varje gång de sitter och hyllar dubblad kvotflyktingmottagning.

Det handlar alltså inte bara om förlorade röster, utan inte vunna.
2018-08-17, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Ser inte bra ut för SD... de går ner i samtliga opinionsmätningar denna sista månaden, och då är även de opinionsmätningar som är positiva till SD inkluderade...
Att gå över 20% är en mycket kraftig ökning för SD sen förra valet, detta är bara deras andra val som riksdagsparti. Det är en närmast exempellös framgång för ett ”nytt” parti. Att ev. göra jämnt race med det tidigare sk statsbärande 40-45% partiet är en mindre revolution i den svenska politiska kontexten.

För inte så länge sen var möjligheten för S att gå under valet 1911 (27%) ett extremt dåligt resultat för dem, då såg man möjligheten. Idag skulle 25% vara ett mycket starkt resultat för S.
Alla mätningar mellan valen ska tas med en stor nypa salt, det är skillnad på att svara när det är helt hypotetiskt och när folk faktiskt har börjat tänka på hur de ska rösta. De brukar säga, ”hade det varit val i dag hade det blivit så här”. Det tror jag inte ett ögonblick på, valrörelse och att det faktiskt gäller något gör stor skillnad.
2018-08-17, 15:24
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
SD:are går till AfS.

I den utsträckningen? Flera procentenheter i vissa fall? Tja...vi lever i snabba, märkliga och mycket polariserade tider, så vem vet?

En sak jag däremot varit övertygad om länge, och dessutom skrivit om i inlägg redan tidigt i våras, är att jag tror att såväl Sentio som Yougov kan komma att underskatta SD bra mycket mer i årets val än tidigare eftersom SD vuxit sig så pass stora nu att de befinner sig inne i helt nya väljargrupper där mörkertalet är större än i tidigare redan erövrade grupper.

Det skulle inte förvåna mig om såväl Sentio som Yougov underskattar SD med 2-3 PE i valet. Precis som flera av bakelitinstituten gjorde i valet 2014. Sverigedemokraterna borde bli en allt större fasa och mardröm att mäta ju större de blir eftersom mörkertalet också ökar i högre utsträckning och "flyttar på sig" till grupper som aldrig skulle ta i ett opinionsinstitut med tång - varken telefon eller webb. Även om vi ser en dipp på SD just nu, är jag övertygad om att SD kommer att få +25% i valet. Underskattningen p g a mörkertalet blir helt avgörande. Likaså känns S överskattade i flera mätningar (är dock mer osäker på denna punkt. Hur många kärnväljare har de?).
Senast redigerad av Smoothman 2018-08-17 kl. 16:13.
2018-08-17, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Mp:s uppgångstrend började innan skogsbränderna, ca i mars. Har aldrig riktigt trott på att de skulle åka ut, det finns tillräckligt med virrpannor i landet för att de ska klara sig kvar och de har starkt stöd i media. 6,5% kunde rösta på ND utan att egentligen veta mer än att det var ett par kul figurer som fick mkt stor medieexponering.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in