2018-11-22, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Aftonbladet/Inizio visar inte att SD ligger still utan jag ser det som en trappa där SD är på ett trappsteg för att ta nästa steg uppåt.
Inizio visar 1,3% högre resultat än valresultatet.

Vi ser också att Centern har ett tak och Annies konstigheter inte längre plockar poäng. Jag tror att "Liberalerna" kommer att försvinna och år 2022 är det bortkastade röster, hoppas på 3,9% för demokratins bästa och samma för MP...3,9% skulle kännas gott för mitt hjärta, jag älskar bortkastade röster och lågt valdeltagande.

Tyvärr känner jag att MP ändå klamrar sig fast eftersom V och världsförbättrare i Sossarna stödröstar.

Jag tror det bästa för SD rent taktiskt är att köra en runda NEJ ytterligare till UK men att efter ytterligare två rundor släppa fram honom tillsammans med M och KD. Därefter kan den gode Jimmie utropa: "Se vi är ansvarsfulla"....

Risken finns tyvärr att Mp kan komma att klamra sej kvar tack vare stödröster. Idag har partiet 16 riksdagsmandat och skulle de inte åka ut så får man åtminstone hoppas på en minskning av deras mandat.
2018-11-22, 14:44
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-P
Risken finns tyvärr att Mp kan komma att klamra sej kvar tack vare stödröster. Idag har partiet 16 riksdagsmandat och skulle de inte åka ut så får man åtminstone hoppas på en minskning av deras mandat.

Det kommer inte hända. MP sa sig vara villiga och byta sida och regera med alliansen om bara Globalisthäxan fick bli statsminister. MPs väljare är mest vänsterfolk och de kommer gå dit nu. SD är de enda som vinner på den nuvarande situationen. Nästa OU blir lajbans.
2018-11-22, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det kommer inte hända. MP sa sig vara villiga och byta sida och regera med alliansen om bara Globalisthäxan fick bli statsminister. MPs väljare är mest vänsterfolk och de kommer gå dit nu. SD är de enda som vinner på den nuvarande situationen. Nästa OU blir lajbans.

Tror själv att i skarpt läge så vinner (KD), (SD) och (C) garanterat på Extra val. Oavsett hur opinionsmätningarna ser ut så är (C) det enda parti som har så gott om pengar att de kan driva den valrörelse de önskar. Dessutom kan nog (C) ta en del röster från (L) när deras väljare inser att den rösten är bortkastad.

Förutom dessa så kommer troligen (S) att vinna också. Det hänger dock på att deras väljare går ock röstar igen. Svårt att veta om väljarna är lika engegerade vid ett extra val som ett ordinarie. Gissar själv på att valdeltagandet går upp eftersom det är lättare att motivera folk vid en exceptionell historisk händelse. Går givetvis inte att veta säkert.

Det stora osäkerhetsmomentet är (M) tycker jag eftersom extra valet i praktiken är resultatet av att Ulf Kristersson totalt misslyckats med att vara oppositionsledare. Han har misslyckats att få (SD) att räknas in i det borgerliga regeringsunderlaget samtidigt som (S) självklart kan räkna in (V) utan att det ifrågasätts. beroende på hur en valrörelse utvecklas kan (M) antigen gå framåt lite eller göra fullständigt fiasko.
2018-11-22, 16:07
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
När tycker du de som var fel ute 2018 men rätt ute alla tidigare val med SD inblandat ska få uttala sig igen?

Är det bättre att ha tippat Frankrike som VM-vinnare i år och tvärbommat tidigare upplagor jämfört med att ha tippat usla Tyskland i år och prickat in ett par VM-vinnare i rad innan det?

Det är väl kanske inte bara det faktum att man hade fel med jättemånga % som saken gäller här. I det verkliga livet, och då menar jag utanför era hatsidor och forum så vet inte jag inte att det var knappt någon som pratade om era höga siffror, förutom Marcus Oscarsson då som tog hand om sin egen lilla community. Denna uppblåsta balong var något ni skapat heelt själva, och hur det blev så kan ni diskutera i smågrupper. Själv antar jag att det har med sektbeteendet att göra.

Nej det värsta tycker jag var på det sätt ni framförde era sjuka teorier och hat om respektive institut helt fritt från alternativa lösningar och möjligheter. Du kan väl backa ett antal sidor bakåt i den här tråden och kolla om du hittar någon ödmjukhet över huvudtaget.

Allt det hat som kastats ut mot oliktänkande under de senaste 4 åren tycker jag kan vara värt åtminstone 1 år av tårar, självvämjelse och ånger. Men nu är det ju inte jag som bestämmer, det gör man själv.
Senast redigerad av greta75 2018-11-22 kl. 16:20.
2018-11-22, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Det är väl kanske inte bara det faktum att man hade fel med jättemånga % som saken gäller här. I det verkliga livet, och då menar jag utanför era hatsidor och forum så vet inte jag inte att det var knappt någon som pratade om era höga siffror, förutom Marcus Oscarsson då som tog hand om sin egen lilla community. Denna uppblåsta balong var något ni skapat heelt själva, och hur det blev så kan ni diskutera i smågrupper. Själv antar jag att det har med sektbeteendet att göra.

Nej det värsta tycker jag var på det sätt ni framförde era sjuka teorier och hat om respektive institut helt fritt från alternativa lösningar och möjligheter. Du kan väl backa ett antal sidor bakåt i den här tråden och kolla om du hittar någon ödmjukhet över huvudtaget.

Allt det hat som kastats ut mot oliktänkande under de senaste 4 åren tycker jag kan vara värt åtminstone 1 år av tårar, själv vämjelse och ånger. Men nu är det ju inte jag som bestämmer, det gör man själv.

Jag tror du har fel Greta. Det hände något inför valet 2018 och den kanske intressantaste analysen som jag sett laborerade med faktorer som faktiskt skulle kunna förklara frågan om Sverigedemokraternas "tysta väljare". Som jag ser så är det en analys som kan förklara Sverigedemokraternas uppgång och fall i opinionen.

Citat:
Analyserar vi nu vad som hände under augusti och september ser vi ett intressant mönster. I Sverige finns nio opinionsinstitut, som mäter partipreferenserna i valmanskåren. De gör normalt en mätning per månad vilket resulterar i 7 – 9 mätningar per månad, beroende på semester och annat. Man kan se hur de dolda sympatisörerna under 8 månader (oktober 2017-juni 2018) sakta men säkert steg med +0,6 pe/månad för att sedan under de tre sista månaderna (juni-september) falla tillbaka med -1 pe/månad. De öppna sympatisörerna visar en ännu mer accentuerad kurva. I oktober-maj steg de med +0,7 pe/månad. Därefter gick de under maj-augusti långsamt tillbaka, med – 0,2 pe/månad för att under den sista månaden innan valet rasa med -1,7 pe.

https://morklaggning.wordpress.com/2018/11/11/valanalys/#more-18137

Kombinerar man den effekten med att Socialdemokraterna faktiskt lyckades mobilisera sitt hemliga "Wundervaffe" genom att bearbeta sina SSU-områden (som inte syns i normala mätningar) så kommer man sanningen en bit närmare.
2018-11-22, 16:51
Medlem
Citat:

Allt det hat som kastats ut mot oliktänkande under de senaste 4 åren tycker jag kan vara värt åtminstone 1 år av tårar, självvämjelse och ånger. Men nu är det ju inte jag som bestämmer, det gör man själv.

Ja det var verkligen jättemärkligt att ta rygg på dom OI's som i tidigare val haft mkt bättre koll på SD's siffror.
2018-11-22, 16:57
Medlem
Citat:

Lätt att skriva med facit i hand. Dock var det så att de som haft rätt tidigare blev trodda, medan de som hade fel och t.o.m mycket fel tidigare blev negligerade. Nu när alla har resultatet så kommer du och gnäller om hat.
2018-11-22, 23:14
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Lätt att skriva med facit i hand. Dock var det så att de som haft rätt tidigare blev trodda, medan de som hade fel och t.o.m mycket fel tidigare blev negligerade. Nu när alla har resultatet så kommer du och gnäller om hat.

Inte med facit i hand utan samma sak har jag sagt i 3 år. Här har du ett fåtal exempel: (FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

Rent objektivt borde det delas ut kollektivt spöstraff till hela SD-communityn i tråden för att de betedde sig så illa och korkat.
2018-11-23, 00:53
Medlem
Citat:
Inte med facit i hand utan samma sak har jag sagt i 3 år. Här har du ett fåtal exempel: (FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

Rent objektivt borde det delas ut kollektivt spöstraff till hela SD-communityn i tråden för att de betedde sig så illa och korkat.

Även en blind hen kan träffa rätt. Det betyder inte att det var rimligt att anta att Sentio/Yougov låg in i helvetes fel och Sifo o Co nära sanningen. Eftersom 3 tidigare val talat emot dem.
2018-11-23, 05:43
Medlem
Citat:

Även de s.k. "seriösa OI" hade innan valrörelsen SD på ca 20 % och S på ca 25 %.
SD var tidigare kända för en stark spurt innan valet, medan sossarna var kända för motsatsen.

Åkessons klara besked innan valet att SD skulle bli ett stödparti till M, gjorde valet lätt för ca 5 % som tvekade mellan S och SD.
Åkesson hade inte förankring för detta i några kongressbeslut, utan detta var garanterat hans personliga idéer.

(Spelade förresten några hundra ett halvår innan valet på en regering S+SD till odds ca 80. En förutsättning detta skulle gå in var givetvis att S+SD fått majoritet. Så blev inte fallet och räknar därför spelet som förlorat.)
Senast redigerad av Hultabultan 2018-11-23 kl. 05:49.
2018-11-23, 08:49
Medlem
Citat:
Mmm, men vänligen ge fan i att dra in mig i den soppan eftersom jag varit betydligt mer delaktig i att kritisera sektbeteendet än att tro på några ofantliga skrällsiffror i 25+-klassen för SD. Min gissning på 21% blev utskrattad och utbuad - den ansågs vara så pessimistisk att den misstänkliggjordes med det sedvanliga konspirationsdravlet om systematisk demoralisering.
Citat:
Om du avser “oliktänkande” i den här tråden så tycker jag att du/ni förtjänar precis varenda skållning i hett vatten som ni utsätts för. Inte för att ni är oliktänkande, det är sekundärt i sammanhanget, utan på grund av drivkraften bakom er närvaro. Jag menar, du och Powergirl är inte här för intellektuellt utbyte (då ni anser att SD-sympati är ett kvitto på avsaknad av fungerande intellekt), eller för att ni månar om SD:s väl och ve, eller brinnande intresse för väljarbarometrar i allmänhet. Ni hänger heller inte här pga nån from förhoppning om att sprida missmod och desillusionering i nån betydande omfattning, då alla lätt inser att det fungerar precis tvärtom - provokationen triggar bara en double-down och cementerar SD-sympatierna ännu hårdare. Ni gjorde tre och en halv person ännu mer övertygade om att rösta på SD. Grattis! Och när man eliminerat allt detta och börjat närma sig kärnan i varför SD-antagonister klamrar sig fast i denna tråd i åratal, vad återstår?

Tja, ute i verkligheten finns ett populärt uttrycksmedel som brukar tillgripas av maktlösa som vill manifestera sin frustration över att jorden skoningslöst snurrar vidare utan att bry sig ett smack om dessa hjälplösa myror. Samlingsnamnet för detta uttrycksmedel är vandalism. “Om jag inte kan göra nån annan skillnad kan jag i alla fall förstöra lite”. Det är IRL-ekvivalenten till vad du och Powergirl ägnar er åt här. Att spraya tags och pissa överallt, sparka sönder busskurer och rycka upp nyplanterade träd, för att straffa nån osynlig makt nånstans för att SD fortsätter klättringen mot största parti. Och likt Saga Berlin intalar ni er antagligen att er vandalism är konst som är jete-värdefull för samhället. Well, sorry men i likhet med Berlin så är den respons ni får ganska precis den ni förtjänar.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-11-23 kl. 08:51.
2018-11-23, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Jag tror du har fel Greta. Det hände något inför valet 2018 och den kanske intressantaste analysen som jag sett laborerade med faktorer som faktiskt skulle kunna förklara frågan om Sverigedemokraternas "tysta väljare". Som jag ser så är det en analys som kan förklara Sverigedemokraternas uppgång och fall i opinionen.

https://morklaggning.wordpress.com/2018/11/11/valanalys/#more-18137

Kombinerar man den effekten med att Socialdemokraterna faktiskt lyckades mobilisera sitt hemliga "Wundervaffe" genom att bearbeta sina SSU-områden (som inte syns i normala mätningar) så kommer man sanningen en bit närmare.

Finns det någon annan analys kring vad som hände perioden innan valet med opinionen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in