2018-08-17, 13:21
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Tillhör faktiskt vanligheterna att Sentio svänger något oerhört upp och ner. Jag skulle vilja invänta fler mätningar som bekräftar denna trenden för att vara mer säker på att ett SD-fall är den riktiga verkligheten.

Mellan apr-juni ökade SD hos alla OI. Ingen tvekade på att uppgången var riktig (tillfällig eller icke).

Mellan juni-aug tappar SD hos alla OI. Vad är skillnaden?

Alla normalbegåvade förstår att SD med största sannolikhet har tappat.
Minskar de med 0,5 pe eller 5 pe? Det vet vi inte. Det visste vi inte heller när de ökade.
Är minskningen tillfällig eller inte? Det vet vi inte. Det visste vi inte heller när de ökade.
2018-08-17, 13:22
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Tillhör faktiskt vanligheterna att Sentio svänger något oerhört upp och ner. Jag skulle vilja invänta fler mätningar som bekräftar denna trenden för att vara mer säker på att ett SD-ras är den verkliga verkligheten.

SD har även fallit hos SIFO, Demoskop och Inizo. Så det är nog ganska sannolikt att SD faktiskt har tappat.

http://www.status.st/
2018-08-17, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Trollkonst

Hallå! SD fick senast 13%. Nu ligger de på 20-25. Det är alltså 7-10% som röstade på Fredrik och Stefan för bara 4 år sedan. Och för 8 år sedan röstade 3 fjärdedelar av SD:are på Mona och Fredrik.

Om vi förstår Regulus teori rätt, så menar han att ett väljarsegment först blir "osäkra" på sitt tidigare bergfasta SD-stöd för att först senare gå hela vägen till "övriga".
Medlem
Tror detta är köpta resultat. Mkt osannolikt att SD minskar nu. Det är en del av förberedelse inför valfusket. Hoppas SD orkar bevaka valet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annonsblockeringen

Nu kanske media släpper in Sentio. De har ju anslutit sig till konspirationen.

SD har ju en tendens att åka lite hiss i Sentio, men någon uppgång ser det ju inte ut att vara.. Jag tror att det har varit för lite drev mot SD, de behandlas numera nästan som vilket parti som helst (vilket kanske inte är så bra för opinionssiffrorna)
2018-08-17, 13:25
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Sannolikt backar ju SD, förstås. Troligen RASAR man inte, men läcker åt olika håll.

Att AfS åtminstone påverkar på marginalen, bör väl de flesta hålla med om.

Att sosse-filmen inte var en opinionsmässig framgång är väl också säkert. Det verkar ju inte ha gynnat S, men en viss känsla av förlorat moraliskt kapital som tidigare mobboffer kanske gör partiet lite mer utsuddat och trösklarna lägre.

Det är ju grejen jag tjatat om i alla år: Sänkta trösklar är sänkta i båda riktningarna.

SD har tydligt signalerat att Sverige ska vara ett fortsatt invandrarland - vilket ju rimligen betyder att Sverige fortfarande tål invandring. Om samhällskollapsen stått för dörren hade väl inge vettig människa dubblat kvotflyktingmottagningen?

Och eftersom historisk antisemitism från sossarna är ett ämne man har tid och resurser att ägna sig åt - så är väl situationen för Staffanstorps-mammorna inte SÅ alarmerande att lokala M-politiker inte kan ta hand om problemen?

SD förmedlar framgångsrikt att man är ett helt vanligt parti och att Sveriges problem går att lösa med justeringar och kompromisser. Väljarna tror dem.

Eller så handlar det om "klimatet". Du vet... som mätningarna säger.

Håller dock med att SD inte borde spendera pengar, tid och "news-cycle"-tillfällen på S:s förflutna - ingen bryr sig ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Om vi förstår Regulus teori rätt, så menar han att ett väljarsegment först blir "osäkra" på sitt tidigare bergfasta SD-stöd för att först senare gå hela vägen till "övriga".

Ah, ok. Missat det. Fortfarande är det en skitteori tycker jag
2018-08-17, 13:25
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
En trend - en mätning? En mätning är ett enstaka värde, ingen trend.

Det här stärker bara min tilltro till Sentios mätmetod, för det känns som att mp haft medvind pga värmen och att SD tappat pga mindre fokus på invandring. Dock tror jag inte att mätningen hann fånga bilbrandspåverkan, vilket gör att SD lika gärna kan vara 4PE upp igen och MP utanför riksdan...

Det är så pass många osäkra väljare detta val att olika händelser fram till valdagen kommer få stor påverkan.

Missförstå mig rätt. Jag hoppas innerligt att Sentio gjort bort sig i denna mätning och att siffran för SD är helt uppåt väggarna. Ingen skulle bli gladare än jag. Men du kan inte säga att det är en mätning? Sifo, Demoskop och Inizio samt ett stillastående Novus. Det är väl mer än en mätning?

Nu har jag i stort sett noll tilltro till bl a Sifos och Inizios siffror, riktiga skitinstitut, men som trend kan de ge en viss vägledning. Ökning eller sänkning... Men som jag sa i mitt tidigare inlägg, vill jag invänta Yougovs mätning på onsdag först.
2018-08-17, 13:26
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Hos Unibet var det 1.6 imorse och nu 1.65. Hos vilka har det sjunkit?
S var tidigare favoriter och det var 2.10 för ett par dagar sedan och 1.75 igår, så ja, hittills har det sjunkit över tid.
2018-08-17, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
S var tidigare favoriter och det var 2.10 för ett par dagar sedan och 1.75 igår, så ja, hittills har det sjunkit över tid.
Ok. Jag kollade bara imorse och då var det 1.60.
2018-08-17, 13:28
Medlem
Zloths avatar
SD har förmodligen väldigt många gamla KDare som velar fram och tillbaka vilka dom ska rösta på.

Har för mig att KD alltid får extremt dåliga siffror varje gång SD får höga siffror.

Sedan så finns det nog vissa som inte kan bestämma sig mellan MED och SD.

SD lär däremot inte få tillbaka dom väljare som dom tappar till AfS nu.
2018-08-17, 13:31
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Ser ut att vara KD och AfS.

"Övriga" är utan tvekan AfS.

Övriga har bara ökat med 0,2 procentenheter.

Kod:
Övriga 1,7 (1,5)

Om det är en faktisk ökning eller bara en slumpmässig variation går inte att säga. Det man dock kan säga är att det inte har skett en statistiskt säkerställd ökning.

Dock är ju frågan hur bra Sentio mäter AfS? Chang Frick verkar inte gilla AfS, så det kan ju påverka.
Senast redigerad av -Info- 2018-08-17 kl. 14:21.
2018-08-17, 13:31
Medlem
Hogdals avatar
SD har backat kanske 1,5 pe de senaste veckorna. Klimatfrågan kostar även om man anser att partiet har rätt i sak, liksom att eu-frågan väcks. Storleksmässigt är inizio, Demoskop och Sifo nog rätt bra på det.

Trenden är nedåt, inget snack om det. Dock tror jag sentio är ute i ena ytterlighetsbandet i sin modell.

Sentio kan svänga, då man har ett litet urval. Jag minns hur vissa i tråden försökte sig på att förklara liberalernas stora ökning i sentio i juni. Det var frejdiga analyser om en försenad Afghan-amnestieffekt som fördes fram vill jag minnas. I called brus, och jag tror faktiskt brus är en något större delmängd i denna nedgång för sd i sentio än ett realt tapp.

Kolla förresten gärna upp vad som hänt med liberalerna i Sentios mätningar efter juni. Mean reversion.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in