2018-08-17, 14:43
Medlem
Powergirls avatar
Vem var det som skulle vakna på dagen efter valet och se att SD har fått 30 procent?
Ser man på alla mätningar inklusive Sentio så går SD o rätt håll. Inget konstigt alls men för de flesta här i tråden är det uppenbarligen obegripligt.
2018-08-17, 14:46
Medlem
flashbacktrolls avatar
Hoppas ni tänker på att ett parti som ligger runt 20+ i opinionen har betydligt större svängningar i PE än ett som ligger på 5 eller 10%. Speciellt om det är ett kontroversiellt parti som är svårt att mäta. Ett tapp eller en uppgång på några PE är inget konstigt för M eller S, inte heller för SD, även om jag såklart hellre sätt en stabil uppgång nu när valet närmar sig raskt.

Vi får vara öppna för en rejäl uppgång, men också (tyvärr) kanske se ett ytterligare tapp. Partier har chockat i val förr och gått uppåt - minns FP 1985 och 2002, V och KD 1998. Kanske är det SD som drar ifrån, kanske nåt annat parti.
2018-08-17, 14:47
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Hmm... blöder SD till KD? Verkar i så fall oerhört märkligt. Vart har moderaterna flytt? Till KD? Var har i så fall SD tappat? Till Löfven? Knappast.

Sentio och Ipsos senaste mätningar är rätt tuffa att få full grepp om. I synnerhet om man jämför med gårdagens Novus. Hela havet stormar... Hur f-n har väljarströmmarna gått egentligen? Alla tre institut pekar åt olika håll. Vem har tagit vem?

Edit: L saknades ovan så jag la till den.

SD:are går till AfS.
2018-08-17, 14:49
Medlem
Durgas avatar
"Pre-bilbärnderna de också
Blir intressant att kolla på post-bilbränderna mätningarna"

Sorgligt om väljarna skulle vara så flyktiga att enstaka händelser avgör hur man röstar.
Men jag tror att när det vänder vänder det simultant , frågan är om vi är där ännu, valet blir facit då vi får se om det rör sig i folkdjupet.
Om OU fångar upp sådana strömningar om dom nu finns är inte säkert.
2018-08-17, 14:50
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Vem var det som skulle vakna på dagen efter valet och se att SD har fått 30 procent?
Ser man på alla mätningar inklusive Sentio så går SD o rätt håll. Inget konstigt alls men för de flesta här i tråden är det uppenbarligen obegripligt.

Ja, det hade varit obegripligt om det verkligen var så. Om man bortser från Sentio och deras 700 svar är det mest brus. Jag tror inte ens du behöver vänta tills valet innan nya och för dig dystrare siffror publiceras.
2018-08-17, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Du tror att väljarströmmar bara går från parti X till parti Y?

Nää, från parti A till B med det har inget med X att göra.
Senast redigerad av 314Pi 2018-08-17 kl. 15:02.
2018-08-17, 14:56
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Jadu, nu börjar jag misströsta. Har sagt att om Sd får under 20% flyttar jag från landet-ett logiskt val att undlfy ett sjunkande skepp. Känns nästan som det är dags att börja packa väskorna.
2018-08-17, 14:58
Medlem
Vaftrudners avatar
Kan vi inte bara konstatera att svenska folket vill ha islam, sharia, gängvåldtäkter och bilbränder? Det är ju vad 80% avser att rösta för enligt opinionsundersökningarna.

Redan för 20 år sedan kunde varenda väljare se vart de barkade för Sverige, ändå röstade de för välfärdssamhällets kollaps. Om SD inte når upp till 25-26% i valet, så får man antingen bunkra upp på landsbygden och vänta på att de degenerade av svenskarna har utplånats eller så får man välja exil i ett land med en bättre skickad befolkning.

Såvida det inte är frågan om en enorm konspiration, där opinionsföretagen är utsatta för påtryckningar från the deep state. Det har jag dock svårt att tänka mig, men det är som att välja mellan pest eller kolera: har vi en deep state som trycker ned SD i opinionsundersökningarna ELLER är en majoritet svenska väljare urkorkade? Vet inte vad som är värst.
2018-08-17, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är inte så det fungerar. Utan mer sannolikt så här:

SD --> sjuklövern utom MP --> MP

SD:s klimatskepticism kan i kombination med den extrema sommaren drivit SD-väljare från SD till sjuklövern (utom MP). Samtidigt som den extrema sommaren har drivit väljare från övriga sjuklövern till MP.

Det är alltså inte samma väljare. Men detta påverkar alla riksdagspartier på olika sätt.

Låter hur knasigt som helst Sd tycker plötsligt att klimatet är viktigt. De går till de kristna i Kd eller invandrings centern eller globalist liberalerna. Nej du instituten har drabbats av brainstormens effekter.
2018-08-17, 15:01
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Ja, det hade varit obegripligt om det verkligen var så. Om man bortser från Sentio och deras 700 svar är det mest brus. Jag tror inte ens du behöver vänta tills valet innan nya och för dig dystrare siffror publiceras.
Jag tror ingenting men hoppas att svenska folket insett att SD är ett missnöje/främlingsfientligt parti som aldrig skulle klara av att ta något ansvar. Just nu tyder opinionsundersökningarna på att ett ljus tänts bland väljarna till min glädje och att SD dalar i opinionen.
2018-08-17, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
SD:are går till AfS.

Det är det enda man kan vara ganska säker på. Att det finns fullständigt sinnesförvirrade väljarströmmar det tror jag inte på. Folk gör rationella val.
2018-08-17, 15:03
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Det är det enda man kan vara ganska säker på. Att det finns fullständigt sinnesförvirrade väljarströmmar det tror jag inte på. Folk gör rationella val.
Förhoppningsvis och det innebär att SD sjunker som en sten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in