2018-08-16, 20:29
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobalding
Jag tror novus viktat om mycket sen valun som var dålig 2014 sd låg helt fel då. Nu är kanske novus bäst på att mäta sd eftersom Sjöström vill få revansch.

Så du menar att Sentio, som var bäst på att mäta SD 2014 plötsligt medvetet skulle ha börjat vikta upp SD ännu mer för att bli sämst?

Sentio prickade väldigt bra 2014, och de har SD på 25.5% just nu. Där tror jag vi är, med sossarna på 22-23% och moderaterna på 19-20%.
2018-08-16, 21:54
Moderator
Tinuviels avatar
Fokus på opinionsundersökningar. Inlägg om spelbolag flyttade hit:
(FB) Politisk tråd angående odds inför valet 2018

// mod
2018-08-16, 22:12
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Du hävdar alltså att några institut har haft möte där man bestämt sig för att dra bort ett par procentenheter från SD på grund av att debatten kring klimatet blossat upp i media? Du hävdar alltså att det är skälet till att SD backat något i ett par mätningar och inte att SD-opinionen i verkligheten backat?

Är det verkligen HELT uteslutet att anti-SD-krafter försöker bädda lite i valrörelsen om du tänker tillbaka på alla konstigheter som figurerat från olika källor i SD-sammanhang genom åren?

Missvisande staplar, extra nitiska granskningar, rena hat-intervjuer som den i Skavlan, blockredovisningar där man helt ”glömt” SD, debatter där man debatterar utan SD:s medverkan, ständig underskattning och mycket mer.

Det råder ingen större tvekan om att de verkat i motvind.

Med det sagt:
Sen tror ju inte heller jag att opinionsmätarna hittar på siffror eller ljuger medvetet, snarare så att de ”spelar dumma” och undviker viktning trots att de vet om underskattningen.
Håll med om att det ändå är lite skumt att de mest vänstervridna mätarna råkar få en sd-nedgång precis när de behöver den som bäst.....?
2018-08-16, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Är det verkligen HELT uteslutet att anti-SD-krafter försöker bädda lite i valrörelsen om du tänker tillbaka på alla konstigheter som figurerat från olika källor i SD-sammanhang genom åren?

Missvisande staplar, extra nitiska granskningar, rena hat-intervjuer som den i Skavlan, blockredovisningar där man helt ”glömt” SD, debatter där man debatterar utan SD:s medverkan, ständig underskattning och mycket mer.

Det råder ingen större tvekan om att de verkat i motvind.

Med det sagt:
Sen tror ju inte heller jag att opinionsmätarna hittar på siffror eller ljuger medvetet, snarare så att de ”spelar dumma” och undviker viktning trots att de vet om underskattningen.
Håll med om att det ändå är lite skumt att de mest vänstervridna mätarna råkar få en sd-nedgång precis när de behöver den som bäst.....?

Håller med om allt det fetstilta du skriver, detta och mycket mer utsätts SD regelbundet för, och dagligen då man kommer in i valrörelsen. Räkna med att det kommer att bli extremt smutsigt närmaste veckorna.

Vad gäller opinionsinstituten så tror jag att de:
- Medvetet avstår från att kompensera för Bradleyeffekten som är känd hos SD, fast de borde
- Kanske viktar sitt intervjuunderlag gentemot mer vänsterområden (mer Södermalm, mindre Skåne)

Men jag tror inte att de direkt förfalskar siffrorna.
2018-08-16, 23:37
Medlem
2big4yous avatar
Satt och spånade lite i siffror bla. och som vi konstaterat så har SD fördubblat sina röster mellan valen och 2014 fick drygt 13%
2014 hade SD drygt 13,000 medlemmar, idag, när det snart är dags för val igen så har SD drygt 30,000 medlemmar och om vi lägger till att Sentio och YouGov ligger på 25-26%.
Går det att komma närma ett valresultat med dessa siffror?
Magkänslan, sammantaget när jag summerar dessa strömningar är mellan 25-30%
2018-08-16, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you

Det låter väldigt härligt, låt oss hoppas på detta. Det man kan säga är att det vore väldigt konstigt om SD fick 20-21% som journalistkåren tycks tro, och redan på den nivån blir kallsvettiga.

Ja, runt 25% eller högre känns helt rimligt, om inte något extremt oväntat inträffar (typ att det avslöjas att Åkesson har styckmördat barn som han förvarar i frysar i sin källare) eller rent valfusk.
2018-08-16, 23:42
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Mycket tyder på att SD kan bli det största partiet.
S och M verkar vilja sitta på två stolar, medan SD kan vara konsekventa vad gäller invandringspolitiken.
Sedan blir det intressant med KD. En röst på dessa kan rädda dem kvar, men kan lika gärna vara en bortkastad röst.

Både instituten som är bäst på att mäta Sverigedemokraternas stöd, Sentio och Yougov plus spelbolagen och spelarna är överens om detta. Hela 80% av spelarna hos Betsson spelar på att Sverigedemokraterna blir största parti i valet. Det är åtminstone klart lovande tecken i opinonen.

Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Jag var förbi SD:s valstuga på lunchen en sväng för att peppa dem. Det var idel glada miner där. Intresset var hyperstort och de hade överlägset flest besökare av alla partierna enligt egen utsaga. De såg ut att trivas i stugan och stämningen var verkligen positiv och avslappnad. När vi stod och pratade passerade Anna König Jerlmyr förbi och hon hälsade så glatt på SD-killarna (vad man nu kan dra för slutsatser av det). Mannen jag pratade med sade "jag är en försiktigt general men jag känner mig helt säker på minst en dubbling i valet". Den som lever får se.

Glädjande rapport att läsa! Att man hälsar på varandra är ju ett tecken på att man lärt känna varandra och tycker Sverigedemokraterna som är invalda i kommunen och landstinget och deras kringpersonal är trevliga personer.
2018-08-17, 03:33
Medlem
Zoom008s avatar
Gick in på Valmyndigheten och kollade lite i statistiken från 2014. Örkelljunga hade flest SD-väljare och i ett av distrikten 36%. Hela Skåne verkar bestå av Sverigedemokrater om man kollar i tabellerna. Mycket spännande att jämföra sen när valet är över och se vad som hänt. Speciellt i regioner som knappt hade några SD-väljare alls förra valet. Göteborg tror jag kan bli intressant att följa upp b.la
SD2018
Senast redigerad av Zoom008 2018-08-17 kl. 03:45.
2018-08-17, 06:28
Medlem
Citat:
Satt och spånade lite i siffror bla. och som vi konstaterat så har SD fördubblat sina röster mellan valen och 2014 fick drygt 13%
2014 hade SD drygt 13,000 medlemmar, idag, när det snart är dags för val igen så har SD drygt 30,000 medlemmar och om vi lägger till att Sentio och YouGov ligger på 25-26%.

Håller med.

Så länge Sentio inte bevisas vara felaktiga gäller deras siffror. Ett sammanlagt felresultat på 0,3
PE inför två val i rad inger respekt.

Hämskon för vidare utveckling mot högre höjder är Stockholms och Göteborgs kommun. Med runt 1,5 miljoner innevånare.

Stockholms kommun 2014 SD 6,64 procent.

Göteborgs kommun 2014 SD 9,64 procent.

Alltså är det omöjligt att SD ligger högre än 30 procent i dagsläget. Även om de städerna fördubblar sina resultat.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-08-17 kl. 06:33.
2018-08-17, 06:44
Bannlyst
Såklart så öker antalet som röstar på SD. Tror inte det är så svår mattematik. Folk är helt enkelt trötta på att ha våldsamma och stökiga blattar och negrer runt sig och sina barn i sin vardag, och SD är de enda som försöker göra något åt det. Vi kommer nog se shockerande siffror detta val.
2018-08-17, 06:55
Medlem
Citat:
Gå tillbaka ännu längre får du se att medlemsantalet, i tusental, speglat utfallet vid valen i procent. 2010 hade man ca 5500 medlemmar och fick runt 5,8%
2006 var det under 3000 medlemmar och resultatet strax under 3%
Så har det varit en LÅNG tid tillbaka. Blir intressant att se om årets 30.000 medlemmar speglar resultat även i år...
2018-08-17, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Mycket tyder på att SD kan bli det största partiet.
S och M verkar vilja sitta på två stolar, medan SD kan vara konsekventa vad gäller invandringspolitiken.
Sedan blir det intressant med KD. En röst på dessa kan rädda dem kvar, men kan lika gärna vara en bortkastad röst.

SvD går all in för att hålla kvar KD i riksdagen just nu. Har varit en räcka av positiva artiklar om EBT/KD och deras politik den senaste veckan. Det intressanta är att oavsett om artiklarna handlar om deras kärnkraftspolitik eller att asylsökande kriminella ska skickas tillbaka så är den politik de beskriver..... SDs!
Själv proklamerar dock 3%-Ebba att hon "kan prata, men inte förhandla" med 25%-Jimmie. Snacka om att damen har hybris.
Samtidigt får man ju förstå att borgerlig MSM vill ha kvar KD i riksdagen, är nog ett måste för att alliansen ens ska ha skuggan av en chans.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in