Citat:
Problemet är dock att Demoskop inte var helt fel ute i alla mätningar innan valet. Tycker man får vara lite försiktig nu faktiskt. Jag tror också mest på YouGov och Sentio just nu men man får ha lite beredskap för att bli överaskad på valdagen.
Skall man vara krass så skulle 20% för (SD) vara lite av en chock för mig men det är fortfarande en stor framgång för ett parti att öka så starkt. Det går ju inte att vara helt säker på vem som har rätt nu egentligen.
Sedan är det ju dessutom så att många bestämmer sig sista veckan vilket betyder att det inte nödvändigtvis är relevant att jämföra med mätningar flera veckor innan valet.
Vi får se hur det utvecklar sig. Själv är jag övertygad om att bilbränderna leder till att (Mp) och (S) förlorar och att (SD) och (M) vinner nu. Dessutom borde valsabotage och skadegörelse riktat mot (SD) och (M) leda till att de vinner och främst (S) förlorar (då deras ungdomsförbund åkt fast redan). Däremot tror jag att valsabotage gynnar (V). Deras väljare och medlemmar är nog positiva till att använda våld mot meningsmotståndare generellt.
Kan ju dessutom säga att jag är rätt orolig för vad som kan hända om det blir en majoritet för (M), (KD) och (SD). Stefan Löfven kommer inte att uppmana till våld men säkerligen till demonstrationer. Fackföreningar kommer att försöka sabotera med strejker och höja tonläget i samhället. Detta kan sedan utnyttjas av mer våldsbenägna vänstersympatisörer.
...Dessutom är jag ganska säker på att Busch den tredje klarar biffen för KD.