2018-08-16, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Inkompetensfaktorn måste du ju räkna på snittet av mätningar sista månaden in mot valet. Kan inte cherrypicka Aug 2014 o sen räkna fram underskattning på det.

Problemet är dock att Demoskop inte var helt fel ute i alla mätningar innan valet. Tycker man får vara lite försiktig nu faktiskt. Jag tror också mest på YouGov och Sentio just nu men man får ha lite beredskap för att bli överaskad på valdagen.

Skall man vara krass så skulle 20% för (SD) vara lite av en chock för mig men det är fortfarande en stor framgång för ett parti att öka så starkt. Det går ju inte att vara helt säker på vem som har rätt nu egentligen.

Sedan är det ju dessutom så att många bestämmer sig sista veckan vilket betyder att det inte nödvändigtvis är relevant att jämföra med mätningar flera veckor innan valet.

Vi får se hur det utvecklar sig. Själv är jag övertygad om att bilbränderna leder till att (Mp) och (S) förlorar och att (SD) och (M) vinner nu. Dessutom borde valsabotage och skadegörelse riktat mot (SD) och (M) leda till att de vinner och främst (S) förlorar (då deras ungdomsförbund åkt fast redan). Däremot tror jag att valsabotage gynnar (V). Deras väljare och medlemmar är nog positiva till att använda våld mot meningsmotståndare generellt.

Kan ju dessutom säga att jag är rätt orolig för vad som kan hända om det blir en majoritet för (M), (KD) och (SD). Stefan Löfven kommer inte att uppmana till våld men säkerligen till demonstrationer. Fackföreningar kommer att försöka sabotera med strejker och höja tonläget i samhället. Detta kan sedan utnyttjas av mer våldsbenägna vänstersympatisörer.
2018-08-16, 11:02
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Aftonbladet/Inizio har släppt en undersökning över hur förtroendet är för respektive partiledare där får Jimmie Åkesson 31% (-1%) sedan förra mätningen.

Att förtroendet för SD-ledaren är exakt lika högt som för Jan Björklund är märkligt. Jimmie Åkesson företräder ett parti som enligt opinionsmätningarna är ungefär fyra gånger så stort som Liberalerna.
Men det beror på den starka polariseringen kring både Åkesson och hans parti. De som gillar SD älskar Åkesson. De som ogillar SD har starka antipatier mot partiledaren. Över hälften av väljarna, 53 procent, saknar helt förtroende för Jimmie Åkesson.
Manliga väljare har tappat en del förtroende för honom sedan i juni. I övrigt ligger det mesta still.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/L0OXEV/torkan-hojer-fortroendet-for-fridolin-och-lovin

Intressant; i princip skriver de att 31 % gillar SD.
2018-08-16, 11:03
Medlem
8711s avatar
Stark siffra i Novus för Sverigedemokraterna! 21,6% är riktigt bra att hålla. Bra och med ett institut som inte faller för frestelsen som ett par andra institut gjort där man gjort ändringar efter den tillfälliga agendan som drevs i media i slutet av juli. Det kommer löna sig för Novus i längden att man nu ligger mer rätt än andra institut och ger ett klart mer stabilt intryck och behöver inte korrigera upp SD fullt så mycket som andra institut i slutspurten.
2018-08-16, 11:14
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Helt sannolikt beroende på, att skojarna inte har som ambition att försöka mäta opinionen enligt statistiskt vedertagna och korrekta metoder!

Man förefaller istället främst ha ambitioner, att påverka opinionen efter sin begränsade förmåga...

Ja, särskilt den senaste tiden förefaller det att vara så. Att ett par institut har mer av önsketänkande än någon verklig fungerande väljarbas och metod för att mäta Sverigedemokraternas stöd. Ser mer ut som chansningar att följa någon sorts mediatrend från vissa institut.
2018-08-16, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag glömde tillägga, det är inte trovärdigt att M minskar, dom är inte så små som SVT/Novus visar. Dom är mindre än SD men ställningen mellan dom 3 stora är jämnare än vad som visats här.

Ni får faktiskt lita på min känsla... ...Dessutom är jag ganska säker på att Busch den tredje klarar biffen för KD.

Där är jag mer osäker. Det Ulf Kristersson försöker göra är att lova den (SD) vänliga falangen att Stefan Löfven skall bort efter valet, och att (M) denna gång skall göra allt för att deras politik skall bli verklighet. Sedan lovar man den del av partiet som är skeptiska mot (SD) att 'göra allt' givetvis inte betyder att det skall pratas med (SD). Bägge falangerna måste vara misstänksamma just nu.

Tycker inte alls att det är självklart att Novus ligger för högt på (M). Det kan mycket väl visa sig att misstänksamhet i regeringsfrågan gör att man väljer ett säkrare alternativ. Det är ju ingen obetydlig konflikt. Både Stefan Löfven och Jimmie Åkesson är rejält illa omtyckta bland olika grupper (M) väljare. Det lär ju ha det goda med sig att (KD) klarar spärren.

Jag skulle inte egentligen bli förvånad om det visar sig att (M) väljare nu inväntar tydligare besked och när det uteblir så tröttnar de och sticker sista veckan.
2018-08-16, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Stabilt för Åkesson och ännu mer glädjande att Annie Lööf sjunker som en sten! Minus 5 procentenheter för Annie ”Vi kan ta emot 40 miljoner MENA-dårar” Lööf.

Från SVT-text nu:

Gamla ursossar på ålderdomshemmen bör få kraftigt lugnande medicinering och blodtrycksdämpande för att klara sig igenom detta val. Jag måste nog kolla till min kära mormor lite extra närmsta tiden.

Jag reagerade oxå på att man påpassligt ute lämnade MP, från listan över partier som gör ett dåligt val; förvånad not.

Det är intressant att MP backar, efter den varma sommaren. Dom var ju kraftigt överskattade inför förra valet, så en utebliven uppgång nu borde lova gott.

Dom som var underskattade inför 2014, var ju just m, s och speciellt SD. Överskattade var fp, v och speciellt mp. C och KD var i princip på pricken. Tror inte det gäller för C denna gång, när deras uppgång kommer från trendröstare, så jag spår en överskattning.
2018-08-16, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Där är jag mer osäker. Det Ulf Kristersson försöker göra är att lova den (SD) vänliga falangen att Stefan Löfven skall bort efter valet, och att (M) denna gång skall göra allt för att deras politik skall bli verklighet. Sedan lovar man den del av partiet som är skeptiska mot (SD) att 'göra allt' givetvis inte betyder att det skall pratas med (SD). Bägge falangerna måste vara misstänksamma just nu.

Tycker inte alls att det är självklart att Novus ligger för högt på (M). Det kan mycket väl visa sig att misstänksamhet i regeringsfrågan gör att man väljer ett säkrare alternativ. Det är ju ingen obetydlig konflikt. Både Stefan Löfven och Jimmie Åkesson är rejält illa omtyckta bland olika grupper (M) väljare. Det lär ju ha det goda med sig att (KD) klarar spärren.

Jag skulle inte egentligen bli förvånad om det visar sig att (M) väljare nu inväntar tydligare besked och när det uteblir så tröttnar de och sticker sista veckan.

Ligger lite i vad du säger. M:s väljare är osäkra. Men samtidigt har vi idag mycket folk med höga löner (faktist) som ser M som garant för att skatterna inte ökar, där är M mest trovärdiga. Dom uppfann ju jobbskatteavdragen.
Den egna plånboken är viktig.
Vore jag ung idag skulle jag sticka ifrån skithålet Sverige med pengarna och slippa patrasket Ung Vänster och överdriven Pride.
Förlåt att jag gick off topic.
Det är rätt som du säger att sista dagarna kan bli avgörande för M men att SD har säkert sin hårda kärna på 19% plus då osäkra rörliga som vi inte vet var dom hamnar.
Jag tippar nu att SD blir störst, endast Yougov och Sentio vågar visa det.
2018-08-16, 11:49
Medlem
Svarade på en mätning från Sifo vilket parti jag skulle rösta på om det var val idag och vilket parti jag hade röstat på 2014. Även reklam från S fanns med och vad jag tyckte om den.
2018-08-16, 12:08
Medlem
Allt över 20% för SD får betraktas ett rekordlyft jämfört förra valet, från ingenting och endast två riksdagsval där man klarat spärren till att nu ha chansen att bli landets största parti är exceptionellt.
Det som blir mest intressant i valet är hur mycket S kommer att sjunka. Vilket institut brukar pricka bäst på S?
Det enda partiet som kommer att åka ur är Kd, det finns tillräckligt med nötter här i landet för att Mp och L ska hanka sig kvar, mätningar mellan valen gäller inte som vad folk skulle röstat på då, det är mest löst känslomässigt tyckande. Man får trösta sig med att Fi nu är historia.

Om man ser på http://pollofpolls.se/ block diagram är det klart färre osäkra inför detta valet än de två förra. Då ca 10-15% nu 5,8%.
Kd ligger betydligt under sin återhämtningstrend i de två förra valen. Man frågar sig hur de tänker i det partiet, de väljer en ny partiledare som börjar med att vara mammaledig och frånvarande under lång tid, en pinfärsk partiledare som inte sitter i riksdagen och är helt osynlig. Visst är det jämlikt och fint men taktisk katastrof.
Senast redigerad av nbsp 2018-08-16 kl. 12:12.
2018-08-16, 12:59
Medlem
Steinarrs avatar
Novus brukar väl dessutom alltid ligga ett par % för lågt när det gäller SD.

Sentio är dom enda som man kan lita på egentligen när det handlar om SD.
2018-08-16, 13:00
Medlem
Jag var förbi SD:s valstuga på lunchen en sväng för att peppa dem. Det var idel glada miner där. Intresset var hyperstort och de hade överlägset flest besökare av alla partierna enligt egen utsaga. De såg ut att trivas i stugan och stämningen var verkligen positiv och avslappnad. När vi stod och pratade passerade Anna König Jerlmyr förbi och hon hälsade så glatt på SD-killarna (vad man nu kan dra för slutsatser av det). Mannen jag pratade med sade "jag är en försiktigt general men jag känner mig helt säker på minst en dubbling i valet". Den som lever får se.
2018-08-16, 13:42
Medlem
Mycket tyder på att SD kan bli det största partiet.
S och M verkar vilja sitta på två stolar, medan SD kan vara konsekventa vad gäller invandringspolitiken.
Sedan blir det intressant med KD. En röst på dessa kan rädda dem kvar, men kan lika gärna vara en bortkastad röst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in