2018-08-16, 18:07
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Angående falska och felaktiga mätningar: Jag tror inte att instituten sitter och hittar på godtyckliga siffror, det funkar inte så och det hade läckt ut.

Det som däremot är anmärkningsvärt är att alla vet att SD har underskattats KRAFTIG i mätningar inför de senaste antalet valen. Så det naturliga vore att kommentera detta, eller kompensera för detta. Det är det man inte gör, och det är det som gör det ohederligt.

Om SD får 21% i en undersökning så sitter K-G och kommenterar detta som "jaha titta, SD är ungefär lika stora som Moderaterna, och tävlar om andra plats". Inte ett ord om att SD underskattats med 30% i valen 2006, 2010 och 2014. Då hade han sagt "jaha titta, SD är ungefär lika stora som Moderaterna i denna mätning, men man ska komma ihåg att SD har underskattats kraftigt inför tidigare val. Inget tyder på att det skulle skilja denna gång, så detta kan mycket väl tala för att SD blir största parti.".

Men det säger man naturligtvis inte, eftersom framgång föder framgång. Speciellt att vara största parti har en enorm psykologisk betydelse, eftersom skamfaktorn då minskar dramatiskt. Så K-G gör allt för att prata om att SD ligger på 2:a - 3:e plats fortfarande. Detta är ohederligt.

Mycket bra kommentar! Det är exakt detta det handlar om. Att instituten skulle sitta och smida ondskefulla planer och godtyckligt hitta på låga siffror för SD är naturligtvis nonsens. Det enda jag skulle vilja klandra instituten för är att de verkar sakna viljan att göra något åt problemet med mörkertalet för SD (med undantag för Yougov).

När det gäller medierna och journalistkåren så är de direkt grisiga när de inte alls belyser att instituten underskattat Sverigedemokraterna vid tidigare mätningar. Man går helt förbi detta faktum och presenterar de senaste siffrorna för SD som om de var sanningar ristade i sten, när vi alla vet att underskattningen varit - och med stor sannolikhet fortfarande är - en faktor som man måste ta hänsyn till.
2018-08-16, 18:15
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Angående falska och felaktiga mätningar: Jag tror inte att instituten sitter och hittar på godtyckliga siffror, det funkar inte så och det hade läckt ut.

Det som däremot är anmärkningsvärt är att alla vet att SD har underskattats KRAFTIG i mätningar inför de senaste antalet valen. Så det naturliga vore att kommentera detta, eller kompensera för detta. Det är det man inte gör, och det är det som gör det ohederligt.

Om SD får 21% i en undersökning så sitter K-G och kommenterar detta som "jaha titta, SD är ungefär lika stora som Moderaterna, och tävlar om andra plats". Inte ett ord om att SD underskattats med 30% i valen 2006, 2010 och 2014. Då hade han sagt "jaha titta, SD är ungefär lika stora som Moderaterna i denna mätning, men man ska komma ihåg att SD har underskattats kraftigt inför tidigare val. Inget tyder på att det skulle skilja denna gång, så detta kan mycket väl tala för att SD blir största parti.".

Men det säger man naturligtvis inte, eftersom framgång föder framgång. Speciellt att vara största parti har en enorm psykologisk betydelse, eftersom skamfaktorn då minskar dramatiskt. Så K-G gör allt för att prata om att SD ligger på 2:a - 3:e plats fortfarande. Detta är ohederligt.
KG Bergström är en stor jävla skit. Riktig ohederlig stövel, han vet mycket väl om detta själv, och ljuger o eller underlåter att påtala vilket också är lögn i detta fall.
2018-08-16, 18:16
Medlem
Engelitzs avatar
Vilken dag kommer Yougovs mätning? Det är den enda som intresserar mig. .
2018-08-16, 18:46
Medlem
Engelitzs avatar
Fokus för 7klövern nu är att tysta ner, ljuga och förvränga så mycket som möjligt. . Svensken ska inte helst inte vara varse om att 300.000 nya araber och negrer är på väg för att annektera landet och ta del.av det sociala skyddnätet. Ett skyddsnät dimensionerat för fattiga, sjuka svenskar. Inte för en miljon babbar som vill leva ett bättre liv med gratis gratis gratis och noll motprestationer. Fan Stefan de här har du inte gått ut och pratat om ! Varför INTE? Har du nåt att dölja? Det går alltid att frisera arbetslöshetssiffrorna. Det går alltid att frisera siffrorna när det gäller antal fångar med utländsk härkomst . Det här är väl socialdemokraternas paradgren nummer 1. Att tysta ner problemen.

Att Afs först fick nästan 2% i Yougov och sen "försvann". Att Sd ligger så lågt i Sifo? Visst det kanske stämmer. Men stämmer det inte så ska fan de som har ansvaret ställas till svars rättsligt. Inte fan är 7 klövern intresserade av OU med Sd på 31 och Afs på 5. Jag säger inte att det skulle bli så om nåt oberoende institut gjorde en mätning. . Jag säger bata att det ligger i 7 klöverns intresse att ljuga och föra folket bakom ljuset
2018-08-16, 18:48
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelitz
Vilken dag kommer Yougovs mätning? Det är den enda som intresserar mig. .
I Juni kom den 20/6 och i Juli den 18/7, bägge var Onsdagar så följer det detta mönster borde den dyka upp på Onsdag.
2018-08-16, 18:57
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
KG Bergström är en stor jävla skit. Riktig ohederlig stövel, han vet mycket väl om detta själv, och ljuger o eller underlåter att påtala vilket också är lögn i detta fall.

Jag är övertygad om att majoriteten av de som aldrig skulle kunna tänka sig att rösta på Sd inte förstår detta med "skämsfaktorn". De kan helt enkelt inte sätta sig in i situationen och då finns den inte.
2018-08-16, 19:06
Medlem
greta75s avatar
Jag har svårt att tro på någon högre grad av "skämsfaktor" eftersom det är svårt att tro att någon som röstar på SD skulle kunna känna skam.
2018-08-16, 19:13
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Jag har svårt att tro på någon högre grad av "skämsfaktor" eftersom det är svårt att tro att någon som röstar på SD skulle kunna känna skam.

Du får tro vad du vill, men fakta visar år efter år att de partier som anses som "goda" i lugen-presse överskattas gång på gång och de som anses som "onda" i lugen-presse underskattas.

Skalan ser väl ut ungefär så här (underskattning - överskattning):

SD ---------------- KD -- M ------- L --- S -- V ----- C-- MP
2018-08-16, 19:13
Medlem
FlashyBears avatar
Riktigt bra mätning för SD som dessutom gjort *innan* bilbränderna och skriverierna att "högerextrema"&Putin ligger bakom

Novus har större underlag och därmed i teorin ska vara mycket bättre på att mäta trender. Kanske vara tappet mindre än jag trodde. Det blir riktigt intressant att kolla på nästa veckas mätningar
2018-08-16, 19:36
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75

Jo, de nya SD-sympatisörer känner STOOOOR SKAM eftersom de INTE röstat på SD tidigare och medskyldiga till Sveriges förfall. Så de anger att de röstat och på så sätt viktas SD inte upp tillräckligt

Erkänn, du är själv en sådan. I can smell din skam
2018-08-16, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Riktigt bra mätning för SD som dessutom gjort *innan* bilbränderna och skriverierna att "högerextrema"&Putin ligger bakom

Novus har större underlag och därmed i teorin ska vara mycket bättre på att mäta trender. Kanske vara tappet mindre än jag trodde. Det blir riktigt intressant att kolla på nästa veckas mätningar

Jag tror novus viktat om mycket sen valun som var dålig 2014 sd låg helt fel då. Nu är kanske novus bäst på att mäta sd eftersom Sjöström vill få revansch.
2018-08-16, 20:16
Medlem
Hur vet man att alla tänker på (SD) just nu? Jo felsägningar som nedanstående.

Citat:
Vad är viktigast för Ebba Busch Thor?
Hon måste övertyga de som är missnöjda med regeringen att de skall rösta på Sverig....Kristdemokraterna.

Källa: https://www.svtplay.se/video/18801698/val-2018-utfragningen/val-2018-utfragningen-kd ungefär 1.54s in.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in